mandag den 14. december 2015

Konfekt
















Her i huset er det meget vigtig at der er hjemmelavet konfekt.
Der skal altid være nok.
For vi har også fødselsdage i december så altid dejligt at byde 
gæsterne på lækkert juleknas.
Min søster som bor i København, får også altid en lille pakke tilsendt.
Det er lige som blevet en fast tradition...... hun venter altid i spænding!
Tina Hagsten Rehder har ønsket konfekt i et indlæg, så det ønsker
prøver jeg at opfyldt her!










Stykket med mandlen er nougat og marcipan.
Den runde med hvid spiral og chokolade kugle er marcipan med Daim.
Den mørke med hvid prik er lys chokolade i bunden, nougat og mandel i midten.
Den hvide chokolade er marcipan med appelsin og mørk chokolade.






Det der med at temperere chokolade. Jeg har bare aldrig lært det.
Prøver hvert år og det går aldrig.
Så her må chokoladen se ud som den gør.
Den har knækket og smager fantastisk, men det blanke er der ikke altid.
Håber i får lyst til at prøve kræfter med juleslikket. Det er så hyggeligt.
Her får i nemlig fremgangsmåden på min yndlings konfekt.





Min favorit er marcipan med figener.





Jeg blender friske figener, de skal være smattet helt ud.
Det er meget hårdt for maskinen. Har den ikke en hvis styrke så hold nogle pauser.
Ellers brænder den sammen......
Når massen er blendet, blandes og æltes det til en ensartet masse med marcipanen.





Her er stykket overtrukket med 70% mørk chokolade.
På toppen er en hvid chokolade blandet med cornflakes.
Så er der hakket lidt chokolade som drys.





I år har jeg endelig haft hjælp i køkkenet. For Ida-Katrine skal jo snart flytte hjemmefra.
Så syntes det er meget vigtigt hun kan føre vores tradition videre.
Hun har håndelaget, jeg kan se det. Hun er bare så dygtig i et køkken!
Når der var noget guf i overskud fik vi besøg af en lykkelig aftager.
Ida-Katrine var hurtig til at gribe kameraet da lillebrors åre blev fyldt med
flydende nougat......



Fantastisk 14. december
vil jeg ønske jer alle
Juleknus

Charlotte



I går lagde Fru Pedersens Have et smukt indlæg ind omkring min blog.
Syntes bestemt det er et besøg vær at se hendes smukke blog og for den sags skyld
kan man komme og besøge hendes hyggelige have rent fysisk.
Gå endelig på opdagelse hos Anette, et fantastisk "stort" menneske.
En kæmpe tak skal lyde til Anette for at sprede min blog med de varmeste anbefalinger
fra hendes kreative hånd.

http://frupedersenshave.blogspot.dk/2015/12/elsker-julekalendere.html

12 kommentarer:

  1. Uhmmmm, det ser lækkert ud. VH Lisbeth



    SvarSlet
    Svar
    1. Åh det smager også skønt Lisbeth :)

      Rigtig skøn dag

      Charlotte

      Slet
  2. Hej Charlotte.Bliver helt lækkersulten når jeg ser dine lækre kønfekt.
    Her skal jeg i gang med mine lækre og populære Bailey kugler.
    Holder også meget af Anettes dejlige blog.........og har da også besøgt hendes skønne have.
    Altid dejligt med nogle nye og inspirerende bloggere Rigtig dejlig dag til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette...
      Ja man bliver så lækkersulten, men ikke når man selv står og laver det....
      De lyder så skønne de Bailey kugler, de må prøves :)
      Ja Anette har så skøn en blog med fantastisk inspiration. Hun har givet mig rigtig mange ideer!

      Rigtig skøn dag

      Charlotte

      Slet
  3. Mums hvor lækkert . Det kunne man vist godt blive forfalden til, men det er så fint man næsten ikke nænner at spise det..... Kun næsten hihihi
    Knus Lone Hall

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis søde Lone...... kun næsten :)

      Rigtig skøn dag

      Charlotte

      Slet
  4. Hvor ser det lækkert ud, en skam du ikke bor i nærheden, for så var jeg smuttet forbi og prøvesmagt et enkelt stykke :-)
    Hyggeligt at have børnene med i køkkenet, også selv om det kun er til at smage.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anette:) Det er faktisk meget ærgerligt vi bor et stykke fra hinanden. For du kunne sagten få et fad fuld :)
      Det er nemlig så dejligt at have børnene med. Når de er små elsker de det. Så kommer der en årrække hvor de ikke gider men pludselig bliver det interessant igen.

      Rigtig skøn dag til dig og dine

      Charlotte

      Slet
  5. Så fint og lækkert konfekten tager sig ud. Jeg havde 2 piger i køkkenet igår, de hyggede sig også med at lave julens konfekt.
    Fru Pedersens have er bestemt også en blog jeg skal ind og kigge til, hun har så mange vidunderlige ideer, og ligeså flot af hende som dig, at I vil dele med vi andre, Jeg sætter stor pris på det, så Tak til jer : - ) ha en hyggelig aften. VH Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Carina... Hvor hyggeligt at have sådan nogle skønne piger der bare går i krig med konfekt. Det er så hyggeligt:)
      Ja Fru Pedersens Have er helt fantastisk og giver så meget energi og inspiration.

      Rigtig skøn dag

      Charlotte

      Slet
  6. Kæreste Charlotte
    Der behøves vel ikke at skrives så meget til det her. Det ser jo bare så lækkkkkkert ud. Haps du er heldig at jeg ikke var tilstede, for så havde fadet været næsten tomt. Så det er godt at der er ca. 2½ times kørsel op til dig :-)
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha søde Kirsten, lige før det skal komme an på en prøve:)......
      To stykker så er jeg mæt..... tror det er når man selv laver det. For jeg har normalt ingen stop klods hvad angår søde sager:)
      Men kunne så godt onde dig et stykke...

      Rigtig dejlig dag

      Charlotte

      Slet