fredag den 6. april 2018

Lav dit eget citron træ





Det er vist ikke nogen hemmelighed at jeg elsker alt med citron.
Jeg har lavet en del indlæg, omhandlende citron.
Jeg har 4 citrontræer og et lime træ.





En dag jeg stod og lavede citronfromage ud af egen citron.
Spurgte Frk. Hall om ikke jeg så såede kernerne fra citronen
og lavede mine egne træer.




Den opskrift havde jeg aldrig hørt før.
Gik straks igang med at ligge kernerne i jorden
en måned efter kommer der små grønne spirer.
Ja i dag er de så blevet netop så store her.




Jeg har brugt de søde træer til værtindegaver.
Det skaber vild jubel hos modtageren.




Nu er jeg så igang med både lime og appelsin.



Lige nu blomster de gamle træer så smukt og sikke en duft de afgiver.
Har i lyst at se nogle indlæg med citron så klik her under:

Citron boller
Citronfromage
Citron specia
Idas citron kage
Hyldeblomst sirup med citron



En smuk dag til jer alle
Husk nu citroner er ikke sure men friske🍋

Knus og klem

Charlotte







26 kommentarer:

  1. Kære dronning Fryd
    Der er intet der slår citroner i køkkenet. De er slet slet ikke til at undvære. Og som med så mange andre ting er vi her også helt enige ;)
    Jeg er så glad for at jeg nævnte det for dig, og du har da noget mere held med de skønne citron træer end jeg. Mine er alle gået ud, så jeg må starte forfra. Gør du noget specielt?
    Smukke billeder og lækre opskrifter.
    Tak for et dejligt indlæg der kan nydes op til weekenden. Og tak for at du nævner min blog ❤️
    Ønsker den royale familie en smuk weekend

    Mange knus og kram
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne dig og tak for du nævnte opskriften for mig.
      Det er jo genialt og jeg nyder at have de små træer som gaver.

      Fantastisk weekend ønsker jeg til jer
      Klem

      Charlotte

      Slet
  2. Godmorgen. Det er sjovt at lave egne citrustræer. Da jeg var omkring 10 år, såede jeg div. citrustræer. Alle vinduskarme var fyldt. Også hos min morfar. Men den gamle gartner bar over med mig. Nok fordi hans datter ikke havde arvet hans plante-iver-gen. Kan fortælle at grapetræer stinker. Planterne blev pænt store og buskede, da jeg ikke opstammede dem. Så de endte med at fylde for meget. Citroner er fantastisk spise. Er ved at lave tzatzaki til morgendagens fest. Og der skal selvfølgelig lidt af den gule saft og skal i.
    Rigtig dejlig forårsweekend.

    Kærlig hilsen Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. UUUUUUUUUUUUUUUh det lyder sådan helt fantastisk med din morfar og dit plante gen. Nyder at høre om det.
      Det er nemlig rigtig sjovt at lave.
      Jeg håber i får den bedste konfirmation i morgen. Krydser for at der bliver pragtfuldt vejr og at maden lykkedes. Lyder spændende med citron i din salat.
      Jeg har en opskrift jeg fik i Grækenland. Sig til hvis den skal prøves.

      Knus og tillykke med konfirmandinden i morgen
      Charlotte

      Slet
  3. Hvor er de yndige, de små citrontræer! Og jeg er helt enig: Både citroner og citrontræer er noget af det fineste. Især er jeg vild med at de på én gang bærer blomster og frugt.
    Dejlig dag til dig, Charlotte!
    Knus fra Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret Nana. Det er så fin en plante og så velduftende en blomst.
      Jeg kan tage blomster og bare nuller mellem fingerne. Åhhhhhh det er skønt.

      Knus og lækker dag
      Charlotte

      Slet
  4. Ej hvor spændende, det må jeg også prøve. Jeg har kun et citrontræ i tiden, og der er en stor og grøn citron på, og blomster. Jeg elsker elsker elsker duften af citrus træer generelt, kan blive helt høj på det:-)))
    Tusinde tak for fif
    Ha den absolut bedste dag
    Kæmpe solskinds-knus
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne dig. Se der ligner vi virkelig hinanden.
      For jeg har det på helt samme måde.
      Det er en berusende duft.

      Knus og dejlig aften
      Charlotte

      Slet
  5. Skøn indlæg,det er lige før at jeg kan dufte dine citroner. Dine foto er vindundelige at se på, jeg er vild med den lille "skammel" som du har en blomst på,sådan nogle må jeg have min mand til at dreje til mig. God forår til dig ,nu er den vist endelig på vej. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak sødesen for alle de fine ord.
      Ja det er så sød en skammel. Den havde rødt velour på.
      Men så pelsede jeg den og malede den sporadisk.
      Så nu står der altid en opstilling på den.

      Smuk aften
      Knus

      Charlotte

      Slet
  6. Det har jeg før gjort , lidt sjovt når sten fra Citroner 🍋 og Avokado stenen 🌱 Tomat kerner 🍅 ja stor set alt i vores mad varer kan man få til og Blomster - selv kernerne fra Peber frugt 🌱
    Knuss og skøn weekend
    Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja er det ikke vidunderligt.
      Godt det ikke begynder at spire inde i maven......
      eller måske er det derfor min mave er så stor :))))))))

      Knus og dejlig weekend
      Charlotte

      Slet
  7. Ja men det ser jo nemt ud, gad vide om de kommer til at blomstre og give frugt, det varer nok nogle år. Jeg har kendt flere, som såede kernerne, men jeg har aldrig hørt, at de kom i blomst, lad os håbe det.
    God weekend
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo jo fru Høneballe.
      De kommer i blomst hvis de er økologiske. Man kan ikke regne med de sprøjtede er andet end sterile. Så endelig øko.

      Knus og en smuk solrig weekend
      Charlotte

      Slet
  8. Skal helt klart prøves. Skal det plantes i særlig jord til citrusfrugter? ����
    Hilsen Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej nej Gitte. Jeg har bare brugt almindelig pottemuld.
      Men hold dem hele tiden fugtige indtil de spirer. Men ikke for meget så rådner de.

      Lykke til
      Knus

      Charlotte

      Slet
  9. Citroner er fantastiske, ja faktisk alle citrus frugter.

    Har selv lige tænkt på at så nogle lime kerner, må hellere få det gjort.

    Jeg har et rimelig stort kumquats træ, som giver mange frugter og flere familiemedlemmer og venner har smagt og også fået frø.
    Kunne være jeg skulle sende dig nogle frø?

    Skøn solrig weekend til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejjjjjjjjjjjjjjjjjj hvor vil jeg gerne have nogle kerner. Det lyder så skønt.
      Hvad bruger du dem til. Er de søde eller bitter.
      Jeg kender dem ikke så godt. Men mener det er en dessert appelsin man ligger i sukkerlage. Har jeg mon ret?????

      Sæt igang med lime
      Knus og skøn weekend i kolonien
      Charlotte

      Slet
  10. Nydelige bilder Charlotte. Jeg hadde planer om å prøve med sitron og appelsin, men så leste jeg at det vil ikke komme blomster, så da slo jeg det fra meg. Blomstene dufter jo så deilig
    Ha ei flott helg
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo jo Bente.
      Hvis de er økologiske er de ikke sterile.
      Så kommer der blomst og frugt. Men det tager tid.

      Smuk helg
      Klem

      Charlotte

      Slet
  11. Kære Charlotte.
    Det er så hyggeligt med spirer, især når man har børn.
    Jeg mener at have læst, at et citrontræ er 7 år før det blomstrer.
    Johns yngste søn har et træ det er ca et år gammelt og ca. 50 cm. høj. En dag han skar en citron over lå der et lille træ derinde som havde rødder og var lige til at plante.
    Det er mange år at vente, men man kan jo bare lade som om det er en alm. grøn plante. Så er det jo bare dejligt hvis den trives.
    På frk. Halls blog læste jeg at det skulle være sundt at drikke et par glas vand med citronsaft i om morgenen. Det har jeg prøvet og jeg føler mig rigtig godt tilpas med det. Føler mig ikke så træt længere. Spændende om det holder.
    Hav en skøn aften og en dejlig søndag, søde Charlotte.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Eliane.
      Ej hvor sjovt med det lille træ i citronen. Det er virkelig specielt syntes jeg og har aldrig hørt det før.
      Vil sige med citron. Man skal passe lidt på. AA er en de elsker citron. Måde i vand. At bide i osv. Han har så store syre skader på sine tænder. Så det er blevet forbudt nu. Så døjer man med tænderne er det ikke en god ide..... Bare til info :)

      Knus og en super skøn aften
      Charlotte

      Slet
  12. Those potted little lemon plants are very beautiful..I'm planing to do the same.. but yet to do that ..

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes it is beautiful. I love lemon.

      Nice evening
      Charlotte

      Slet
  13. Kan huske at jeg som barn såede appelsinkerner, og fik fine små træer.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså så sjovt Anette.

      Knus og skøn aften
      Charlotte

      Slet