tirsdag den 22. december 2015

Forstuen












I år har forstuen også fået sit fine juletøj på, nøjagtig lige som de andre år.
Syntes det er fantastisk at modtage gæster i et rum der er smukt pyntet op.
Og hvor der er plads til at hilse pænt og varmt på hinanden.
Min store madonna står smukt og byder velkommen med en 
enebær krans i håret. Hende her har jeg selv faktisk selv støbt!






Moster Grethes ene halvdel af den gamle hoveddør er også at finde i forstuen.






Her har min vat engle pige fået plads på Moster Grethes dør.
Lige der hvor moster Grethe kiggede ud af døren, når nogle
hammerede på den......






Et lille hjerte har også fundet vej i det gamle vindue på væggen.





Adventskransen i vinduet er også klar.
Her bliver lysene skiftet jævnligt.  For jeg elsker at have levende lys i vinduet.











Bogen som ligger i vinduet er en gammel svend. Indbundet i brunt skind
med guld tryk. Den er fra år 1900.
Syntes det er sjovt med de gamle julebøger. Dog har jeg aldrig læst i dem.
Har dem mere for hyggens skyld.
Tiden er bare slet ikke til læsning, af den slags.......







I år har jeg været så heldig at finde en gammel julebog fra 1950.
Det år min mor blev født.






Tænk inden i lå et gammel bogmærke lavet af silkepapir.
Da min mor elsker bøger, gav jeg den til hende.
Syntes det må være sjovt at have en julebog for netop det år man kom til verden.







Jeg har masser af gamle julebøger. De er fra 1921 og op til
efter krigs årene. Alle har de en smuk og personlig hilsen i sig.
Den sjoveste hilsen er nu
"Til pigerne paa gaarden, højtlæsning paa lille juleaften" Hilsen Jens.
Altså så bliver jeg nostalgisk og varm om hjertet......






Denne her har altid været min yndlings julebog.
Elsker den forside. Den er absolut bedårende.
Alle julebøgerne har jeg til at ligge på den gamle skolepult!














Her er så mit skønne hjørne, med plads til overtøj, advents gaver og hygge.
Min store lede stjerne som vi kalder den, har efterhånden en del
år på bagen. Den er købt på en familie tur til Sverige.
Kim elsker stjerner........ så han fik mig overtalt!
Må sige at de svenskere de kan noget med stjerner. Der var den ene
skønhed efter den anden. Store som små!
Giver et smukt lys om aftenen.






Altså nu er det lige op over..... det er lige før..... slet ikke til at forstå.
Snart indfinder julefreden sig og dette års december er gået.
Hold da op tiden går stærkt. Vi skal virkelig nyde hver dag......



Rigtig glædelig 22. december og en fabelagtig dag til jer alle
Juleknus


Charlotte












8 kommentarer:

  1. Så fint man kan kun komme i godt julehumør når man træder ind hos dig. Ja gamle julebøger er sjove at læse i og byder på mange gode fortællinger om julen. Jeg ved fra min svigerforældre, som har fortælt, at da de var børn og når de julebøger og hæfter kom i december måned så samles de i familien og der blev læst højt. Der var kamp om de bøger og når de kom i handlen skulle man være hurtig for de var hurtig udsolgt.
    Det var dengang man kunne samles om sådan ting.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så meget ret Kirsten, med de bøger. Jeg har også fået fortalt hvilken stor succes de var og hvordan familien samledes til højtlæsning.
      Sjovt at tænke på hvordan tiderne hele tiden forandres.

      Rigtig fantastisk dag til dig og dine..... håber i er ved at være juleklar!

      Charlotte

      Slet
  2. Jeg gad da godt være gæst hos dig og blive budt så smukt velkommen. Rigtig god dag til dig KH. Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange mange tak Lisbeth.
      En fantastisk dag til dig også.

      Charlotte

      Slet
  3. Åhhh der er så fint og hyggeligt hos dig ❤️ Og er vild med den store lede stjerne hehe....
    Rigtig god dag til dig, og håber du er okay ❤️
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Lone.
      Ja den lede stjerne er lidt sjov!
      Jo tak jeg er helt okay:)

      Rigtig skøn dag til dig og dine

      Charlotte

      Slet
  4. Hej Charlotte.Utrolig så fint du pynter op i dit hus........du forstår bare at sætte tingene så smukt sammen.
    Og hvor er det sjovt med alle de gamle julebøger du har.
    Også en rigtig dejlig aften til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange mange tak Jette for en dejlig besked:)
      Ja de bøger er rigtig sjove.

      Masser af juleknus
      Charlotte

      Slet