søndag den 6. december 2015

Småkager













Så er der tid for julesmåkager.
Bestemt ikke noget man skal gå ned på. Det er hyggeligt for hele familien og der 
spreder sig en duft i hele huset.
Vi skal gerne have citron specier. Lige som min Olde lavede dem.
Klejner er min fars opgave. Han har sin helt egen opskrift. De smager så englene synger.
Så skal vi have kokos drømme. Tror det er Mads-Emils yndlings småkage.
Men han er nu også vild med vanillekranse. Jeg har dog stadig ikke fundet den helt
perfekte opskrift. Jeg vil gerne de smager af smør og masser af vanille. Syntes 
bare det er helt umuligt at få det frem som jeg ønsker.
Så skal vi selvfølgelig også have brunkager. Dem elsker jeg med pistacie og mandler. Godt krydret. 
Pebernødder kan man ikke komme uden om med mindre børn.




Jeg gør altid meget ud af glassene som de kommer i.
Syntes at kagerne er så smukke at have stående fremme.
Så de gamle henkognings glas kommer virkelig til sin ret her.
Syntes også det er så smukt med et lys på toppen af låget og søde gamle mærkater.
Forskellige bånd og blonder er med til at sætte prikken over i'et.
Hvis i forærer et ældre menneske sådan et glas. Så vil det bestem
skabe glæde. De bager jo ofte ikke selv mere. Men forbinder julen med
hjemmebag. Så vores olde modtager altid småkager med glæde.
Uha en usund måned men det er lige sådan det skal være.







Her får i opskriften på min oldes citron specier. Det er jo som sagt mine yndlinger.
Det er også altid dem jeg bager først.
Smager ganske simpelt fantastisk og så syntes jeg det er den rene kunst at bage dem
lige præcis, så de stadig er lyse. Det er jo det som kendetegner denne småkage.
Skulle have heddet hvide engle kys istedet for......

























Hvis jeg må bestemme så skal der gerne serveres et glas is koldt mælk til.






Rigtig fortryllende 6. december

Juleknus

Charlotte


P.S
Hvis i vil være sikker på ikke at gå glip af et indlæg eller vil have en automatisk
opdatering når lågen er klar. Så følg mig også på Facebook. Her skriver jeg altid
når der er nyt.
https://www.facebook.com/www.hosvillafryd.dk












8 kommentarer:

  1. Uhmm, det får mig til at mindes min barndoms julebag på landet, der blev fremstillet store mængder, som vi spiste gennem juldagene, slik var der derimod ikke så meget af dengang. Nu til dags er jeg holdt op med at bage til jul, jeg får lidt af min lillesøster. Dog har jeg de sidste par år bagt vanillekranse efter opskrift fra Den gamle By, jeg synes de smager helt forrygende. Knus Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Elsker bare fortælling om dengang vi var børn...... Intet er hyggeliger.
      Jeg må helt klart prøve din anbefaling, måske er det lige den opskrift jeg søger:) Hvor er din lillesøster fantastisk. Sådan en skønhed har jeg heldigvis os. Hun bor bare alt for langt væk!

      Rigtig dejlig dag til dig
      Charlotte

      Slet
  2. Det ser lækkert ud..og hyggeligt med de gamle henkogningsglas. Bare et tip...man kan få nye gummiringe til dem hos noget der hedder Dansk Hjemmeproduktion.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Rita og tak for tippet. Jeg har købt nogle i Ikea, men de passer ikke på alle låg. Så et fremragende tip at få :)

      Rigtig skøn dag
      Charlotte

      Slet
  3. Citron specier, det lyder godt nok som om de smelter på tungen, de er fine at putte i glassene, men kan de mon åbnes uden Mor hører det... ; 0 ) , men hvis det skal gå som min kære far altid siger : De er bedst inden jul... Så bliver de glas nok tomme inden juleaften... Rigtig hyggeligt. Og god søndag til jer. VH Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. De smager himmelsk Carina:) og nej de kan ikke åbnes uden mor er udendørs.......
      Din far har så meget ret..... til jul har vi maverne fyldt af alt andet!
      Der er nok kun en lille skål tilbage til jul:)

      Rigtig skøn dag
      Charlotte

      Slet
  4. I have missed so many posts..you have been busy. Lemon tea cookies are my favorite at Christmastime. We have baskets full of just picked organic meyer lemons from our tree. I need to begin baking soon. The last photo is sooooo beautiful Charlotte. xx

    SvarSlet
    Svar
    1. A basket full of lemons, oh it sounds delicious. I love citrus. I have a tiny little orange tree and a lemon tree. But it gives not many fruits ..... and they gotta get inside in the winter, and then they go a little stuck.
      Hope you've got baked some cakes :)
      Really great day

      Charlotte

      Slet