fredag den 16. marts 2018

Færdig, hvis man nogensinde bliver det! Køkken drøm


Så er køkkenet færdigt. Eller næsten da!
Vi klarede det. Vi overlevede og er blevet enormt meget klogere på store projekter.
Og nej jeg gør det aldrig mere i hele mit liv!
I hvert fald ikke de næste par måneder eller to.... 
Men jeg er så lykkelig og stolt over resultatet!
Nu vil jeg tager  jer med ud på en lille guidet tur.



Det gamle køkken kunne ikke mere.
Både låger og skelet havde tjent huset godt.
Jeg fik den ide at et køkken kunne vi da nemt sætte op.
Måske det havde været nemt i et nyt hus. Men i et hus på over 100 år,
hvor væggene er lavet af skæv sten og løst sand. 
Lofterne er skæve og gulvene er med graverende fald.
Ja der er det praktisk taget umuligt.
Vi har mødt de vildeste forhindringer, som vi slet ikke havde set komme.
Men vi løste det ved fælles hjælp!



Lige efter jul fik vi leveret et saml selv køkken.
I vores søgen på det perfekte køkken valgte vi dette.
Da de kunne lave min "købmandsbutik".
Vi har gået på en del kompromis, for der var ideer som var umulige for firmaerne at løse.
Men i Ikea var der flest ønsker der blev imødekommet.
Så måtte jeg sluge at lågen er fløde farvet.
Men må altså sige det igen. Er i chok over hvor lidt kreative køkkensælgere er.
I hverfalde de 12 vi har mødt i forskellige butikker.
Så skal i have nyt køkken. Så bliver i nød til selv, at være på dupperne og finde de sjove løsninger!



Først skulle KARLS SKAB bakses væk.
Tapet tages ned og så har vi sat "perlespot" op.
Ja det har vi gjort i hele køkkenet.



Det blev så til denne væg.
LINDA OG KIMS VÆG.
Den var faktisk frygtelig at sætte op.
For intet kunne holde fast i væggene.




Så begyndte vi at rense væggene ned til vandskuring.
Det var ikke meningen. Men pudset holdt ikke da tapeten røg af.
Sådan er det med 104 årige vægge.



Jeg var ude på en gård efter panelerne til rundt om vinduet.
De var ikke helt lange nok til at skære i smig.
Men de har en historie på 150 år og det er mere vær.
Jeg kunne ikke få mig selv til at pakke overlæggeren med strå væk.
Så den ses mellem panelerne. For det er virkelig historie.



Så kom vi så langt at der også kom
RINDENDE VAND.
Man forestiller sig ikke hvor mange gange man bruger en vandhane om dagen,
hvis man ikke har prøvet at undvære den i to måneder.



På denne væg hvor køleskabet før havde stået skulle 
der pludselig være kogeplade.
Jeg syntes kogeplader er så usexede.
 Så den skal helst ikke ses når jeg går forbi køkkenet.
Derfor fik den en ny placering.



Hele 6 plader er der på kogepladen.
Det er godt nok fornemt i forhold til, de to sidste måneder med bål og grill.
Jeg bryder mig heller ikke om emhætter.
Syntes de er så store og klodsede.
Men de er i den grad en nødvendighed.
Vores loft som er sænket kan ikke bære en af de smarte 
usynlige indbyggede emhætter desværre.
Men den her fandt jeg i Tyskland mærket er Elica og den kan jeg ...... leve med........
læg lige mærke til at der nu også er OPVASKER og her kan i også rigtig se
det hjemmelavede skab til VISKESTYKKER.



Endevæggen som støder ned til kælder trappe.
Her skulle min "købmandsbutik" være.
Det skulle være perlen. Køkkensjælen om man vil.
Det var denne løsning der var så vanskelig at få hos de forskellige firmaer.
Men har man først en ide.......



Her er vores stolthed.
Lige som vi ønskede os.
Det har i den grad været al besværet vær.
Som jeg talte med min søster om.
Det man kommer svært eller besværligt til.
Det betyder bare 10 gange mere for en. Det kan jeg skrive under på her.
Vi har knoklet for at få drømmen opfyldt og det er lykkedes.
Endda med de skønneste sten på BORDPLADEN.
Vi har slidt og slæbt fra morgen og til aften og der ind i mellem.
Ja jeg har godt nok været ved at opgive til tider.
Men så var min far ofte løsningen. Han kan nogle tricks.
Som os der ikke er håndværker intet aner om.
Her er resultatet og vi elsker det. 



Det sidste billede jeg vil vise er dette,
Jeg har fået lys i skufferne.
Jeg syntes det er så mega fedt. Nu kan jeg finde tingene.
Specielt ved krydderierne er det skønt.
Jeg nyder i den grad vores køkken som med tiden nok skal blive lidt mere Pippi agtigt.
Nu er der ikke mere køkkensnak for i dag😉

I ønskes alle en fantastisk weekend
Husk at udlev jeres drømme
I kan meget mere end i aner

Klem 

Charlotte



33 kommentarer:

  1. Hej Charlotte
    Hvor er det blevet flot, men sikken et arbejde, I har haft og sikken en beundringsværdig tålmodighed. Det er svært med gamle huse, for de er skæve. Bent knokler i øjeblikket med gipsplader i vores gæsteværelse, som også er med skæve lofter osv.
    Dejligt at I endelig er færdig, hvor må I nyde det. Tillykke med det flotte færdige resultat.
    God weekend
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak Lisbeth.
      Du kan tro vi nyder det. Maxxxxxxxx
      Er så vildt glad for det.
      Håber Bent er færdig med gipspladerne.

      Smuk dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  2. Til lykke med det! Det er blevet så fint! Og du har ret: Man skal selv finde på hvis man vil have noget der er lidt anderledes. Vores sidste køkken planlagde vi selv i mindste detalje. (Vi er ikke så fikse på fingrene, så vi fik et par tømrere til at sætte det op.) Godt for jer at I har fået køkken igen, og rart for mig med inspiration, for vi skal snart planlægge nyt køkken på vores nye gård :-)
    Rigtig god dag (måske i køkkenet :-)), Charlotte!
    Knus fra Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Nana.
      Ja man skal selv tegne og planlægge for at få et fedt køkken. Ellers bliver det bare standart.
      Vi er faktisk ikke så fikse til lige netop noget der skal være så lige og passeligt. Men alternativ var intet køkken. For det koster jo næsten lige så meget at få gjort klar og sat op som selve køkken.
      Så dette er på budget :))))

      Smuk forårsdag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  3. Nej hvor er det da blevet lækkert 💕 det må da ha været både dyrt og svært med lys i skufferne , men fed idé Charlotte 💕 må være rigtig skønt og få sit drømme Køkken 💕

    Knuss
    Lise-Lotte

    Og rigtig dejlig weekend 💕

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak sødesen.
      Det har simpelthen været et køkken på budget. Så det er utroligt så meget vi har fået for pengene. Vil man selv rykke og skabe unika så kan det sagtens lykkedes til en fornuftig pris.

      Smuk dag til dig
      Knus

      Charlotte

      Slet
  4. Kære Charlotte
    Så utroligt smukt jeres nye køkken er blevet. Det er virkelig så flot, og det er så flot det arbejde I har lagt i det. Hvor må det være en FRYD at lave mad der. Det siges jo at den der kan vente længe, venter på noget godt. I har ventet så længe, og det ser ud til at det er blevet virkelig godt. Stort tillykke med det smukke køkken.
    Ønsker jer en dejlig weekend

    Knus
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak Lone.
      Det er blevet så godt og jeg er så glad.
      Lige præcis mit drømmekøkken. Min kreativitet og formåen rakte ikke længere.
      Så må man sige at det er som det skal være.

      Smuk dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  5. Jeg er meget nysgerrig... Hvad hedder emhætten og hvor kan den købes? Og hvad med skabet der står på køkkenbordet, hvor er det fra??
    Jeg er vild med din stil.. 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lena.
      Skabet er ene af små skabe der er sat sammen og så en plade på siderne så det ligner et stort skab.
      Emhætten kan købes i tyskland. Jaaaaa kan ikke huske hvor. Men søg på navnet så kommer det helt sikkert frem. Jeg sad bare på nette og kiggede.
      Tror også man kan få den her hjemme. Men da vi kiggede kostede de 17.000 kr og det var langt over vores budget.

      God dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  6. Nøj hvor er det blevet lækkert ❤ stort TILLYKKE med det ❤
    Og ja de køkkensælgere er meget konservative i dag hvor de sidder med en computer, som bestemmer hvad der kan lade sig gøre. Godt at du kan se hvad der skal til, for at idé bliver til virkelighed.

    Skøn weekend til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Trine.
      Du har så meget ret. Den computer spiller en alt for stor rolle ved sælgerne.
      Når programmet ikke lige kan klare en finesse. Ja så er det umuligt :))))))

      Knus og dejlig dag

      Charlotte

      Slet
  7. Hvor er du/I seje. Det er virkelig godt holdt ud. Flotte løsninger du har fundet - spritnyt og i en fin gammel stil. Man kan godt se, at det ikke bare er det første det bedste, du har valgt. Fx at opstøve en emhætte i Tyskland. Den er (også) flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lisbeth, hvor er du sød.
      Det som har gjort det har taget så mange år er både økonomi men også at jeg skulle finde det rette. Alt i huset er udvalgt. Så kan det godt tage lidt tid :)))))

      Knus og skøn sol dag
      Charlotte

      Slet
  8. Lis Coskun Laursenmarts 16, 2018

    Stort TILLYKKE med dit nye køkken - det blev, som fuldt ud forventet, utrolig smukt <3

    Knus Lis







    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak Lis.
      Du er fantastisk. Tak for de flotte ord.

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  9. Sådan. godt kæmpet. Resultatet taler jo helt for sig selv og tænk alle de år du bare skal nyde det, så bliver to måneder pludselig så uendelig kort tid.
    Det med væggene kender jeg alt for godt. Vores gamle hus er bygget i cementsten. Dog er stenene lavet på en "fabrik" som lå et par kilometer herfra stort set på stranden. Dengang kostede en sæk cement en ugeløn, så de kan nok bedre kaldes sandsten. ALT er bare SÅ porøst og drømmen om en hylde eller et billede på væggen smuldrede ofte i bogstavelig forstand. Idag bor vi i et helt nyt hus som vi byggede lige ved siden af det gamle men jeg har jo stadig stald og forskellige værksteder i det gamle og det skal passes udendørs og det er i den grad op af bakke

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de søde ord og hvor har du da bare ret. 2 måneder er jo intet i et langt og glædeligt køkkenliv.
      Ja de vægge og det sandmørtel kan give en grå hår.
      Vi er hoppet på endnu et projekt og det er alrummet. Det skal være i samme stil som køkkenet. De vægge de driller lige så meget :))))))))
      Men kan høre du er totalt med i den boldgade.

      Smuk dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  10. The kitchen looks so beautiful!! <3

    Happy weekend for you!
    Love, Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear and a lovely day for you

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. Hvor er det bare blevet F.L.O.T ♥
    Vi har de samme køkkenlåger fra Ikea, og porcelænsvask derfra også, er så glad for det.
    Dejligt i rigtig kan nyde det hårde arbejde nu ♥
    God weekend.
    Knus Anja

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anja og hvor er det bare fantastisk at vi har de samme låger og vask.
      Tror det er populært bland os hvide landlige piger.

      Knus og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  13. Wau. Sådan et køkken gad jeg godt at have. Mange sjove detaljer. Men tænk det skal være så svært at nå dertil. Skulle tro at køkkenfirmaerne gerne ville tjene penge. Og skulle tro, at det burde være sjovt og udfordrende med noget anderledes ønsker. Fantastisk at køkkenet alligevel blev som i ønskede det. Glæder mig til flere køkkenhistorier.
    Rigtig dejlig weekend

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne dig.
      Ja jeg er også forbavset.
      Kunne godt tænke mig et job som køkkensælger og så prøve at lave lidt nyt og anderledes.
      Men det er jo ikke givet folk tør de åndsvage ideer jeg elsker.
      Så skal nok hellere holde mig fra det......

      Knus og en pragtfuld dag
      Charlotte

      Slet
  14. Kære Charlotte.
    Tillykke med dit "Charlotte-køkken", det er blevet utroligt lækkert. Du skulle næsten sætte det i produktion;)Det har så mange lækre detaljer.
    Nu skal du til at så, Charlotte, så du kan få en have med en million blomster i.
    Jeg ønsker dig og din familie en rigtig skøn weekend.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak Eliane.
      Ja Ikea er også interesseret i det. Nu må vi se.......
      Jep der er sat blomster til forspiring. Selv om her ikke er forår og roserne er ikke engang gødet endnu. Jorden er helt hård af frost og der ligger stadig sne.......
      Det er lidt op af bakke det forår.

      Knus og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  15. Nydelig kjøkken, Charlotte, elsker den landlige stilen.
    Nå kan du bare nyte...
    Ha en riktig fin helg,

    Knus, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne Ida.
      Jeg kan love dig for jeg nyder det.....

      Stort klem
      Charlotte

      Slet
  16. Så nydelig kjøkkenet ditt ble. Det er nok kjempedeilig å være ferdig med prosjektet.
    Ønsker deg ei flott helg
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Bente.
      Jeg kan love dig for det er dejligt.
      Det er super skønt altså.

      Klem på jer
      Charlotte

      Slet
  17. Kære Charlotte, Jamen det er jo bare perfekt, det passer til huset og den stil som du jo har fulgt længe. Det er altid en stor opgave med gamle vægge og huse. Puds, strå og andre teknikker vi jo ikke bruger meget idag, hvor meget blot er gips, skruer og spartelmasse. Tillykke, jeg kender følelsen, har lavet en hel del køkkener de sidste 12-13 år. Uha, aldrig mere siger man jo, når det kunne jo også være vi lige skulle lave......
    VEnligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Henrik, ja det kunne jo være. Bare ikke de næste to måneder :)))))
      Lige nu er jeg helt køkken flad må jeg sige.......
      Tak for de flotte ord. Jeg har prøvet at lave det så meget i husets og vores stil. Syntes det er lykkedes ret godt. Jeg elsker det i al fald. Det er jo det vigtigste.

      Smuk forårsdag
      Klem

      Charlotte

      Slet