tirsdag den 8. december 2015

Skilte













I dag vil jeg vise jer hvordan man kan lave sine egne skilte.
Jeg elsker selv skilte og de indgår ofte i min oppyntning både jul og sommer.
Det er faktisk utrolig let men kræver dog en lidt sikker hånd, hvis skriften er lille.






Jeg starter med at finde nogle gamle træ plader. 
Her er det indmad fra skuffer, afsavet stakit osv.
Jeg maler dem med kalk maling. Disse har kun fået et lag. Så sprøjter jeg
med min kaffe miks. Lader dem tørre i et døgns tid.








Så finder jeg ud af hvad jeg vil have til at stå på skiltet.
Så kan man skrive direkte på skiltet med en blyant. Har man ikke mod på det. Så skriv det 
på computeren. Print det ud i den ønskede størrelse.
Overfør skriften til bagepapir, både på den ene og den anden side.
For så kan man jo på den måde overføre det til skiltet. 
En lidt større og besværlig proces. Men så er man sikker på resultatet.








Her er alle mine skilte som skal indgå i mit juletema. Tegnet op med blyant.








Noel skiltet har jeg prøvet med en Posca tusch.
Det er første og sidste gang jeg bruger denne. 
Jeg tømte hele tuschen på det lille skilt. Det sidste måtte jeg vride ud.
Syntes den var tør og besværlig at male med på kalkmaling.







Det nederste billede er malet med Vintage maling. Meget tyndt og besværligt at få helt 
pænt i den mindre skrift. Vil godt selv bestemme farten.
Det øverste skilt er malet med Anni Sloan maling. En fed tyk maling man lige som
bare kan ligge oven på skriften.
Det er klart min favorit.







Når jeg har malet skiltet færdigt og det er tørt. Så får en en tur med sandpapir.
Så kommer træets struktur så flot frem.
Derefter giver jeg det voks over skriften.






Skilte hygger så meget i et stilleben. Elsker at bruge dem.




Rigtig glædelig 8. december

Juleknus

Charlotte


P.S
Hvis i vil være sikker på ikke at gå glip af et indlæg eller vil have en automatisk
opdatering når lågen er klar. Så følg mig også på Facebook. Her skriver jeg altid
når der er nyt.
https://www.facebook.com/www.hosvillafryd.dk
Så husk at trykke synes godt om Hos Villa Fryd.

14 kommentarer:

  1. Hej Charlotte
    De er meget smukke, dine skilte. Vil gerne prøve selv men hvad er det dér kaffemiks.
    Jeg kender kun kaffemik, fra Grønland, var på en 10 dages ferie i 2014 og oplevede en hyggelig kaffemik hos en dygtig slædehundefører.
    Kærlig hilsen
    Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Ingeborg
      Kom sådan til at grine over din besked med Grønland;)
      Det er desværre ikke noget med kaffebord at gøre men det er en meget stærk kaffe blandet i lidt vand. Kommes i en bestøver, til tider kommer jeg lidt træ lim i den også. Specielt når jeg laver vat julepynt.
      Så lidt kaffebord er der over den :)

      Rigtig skøn dag

      Charlotte

      Slet
  2. De er rigtig fine, og ja de er med til at skabe stemning rundt omkring, meen har ikke begivet mig ud i kunsten (endnu), tak for guiden. Hyggelig aften til jer. VH Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Carina. Du må altså prøve, tænk på du kan få lige det skilt du ønsker dig......

      Rigtig fantastisk dag

      Charlotte

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Kære Charlotte. Gid man kunne lave så flotte skilte som du kan. Jeg har længe ønsket mig et skilt hvor der står Kirstens Have på, men hver gang jeg forsøger mig, så bliver det bare ikke ordentlig, fordi finmotorikken ikke er så god hos konen her.
    Men jeg må lave et med blokbogstaver eller bestille et hos skiltemageren, men det er bare ikke det samme.
    et julekram herfra
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Kirsten. Du må komme til Aalborg og jeg skal lære dig det:) For du har ret. Intet er som når man selv laver det. Men med dine finger er jeg sikker på du sagtens kan lave et..... Tro på det og følg den lidt besværlige måde. Så kan det ikke gå helt galt. Øvelse gør mester :)

      Rigtig dejlig dag til dig

      Charlotte

      Slet
  5. Smukke skilte. hvad maler du skriften med? Pensel eller?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, jeg maler med en meget lille mårhårs pensel. Det er faktisk en pensel jeg har brugt til porcelæns maling. Den er perfekt pga. sin størrelse.

      Rigtig god dag

      Charlotte

      Slet
  6. Det skal prøves. .er altså helt vild med "snefnug skiltet " ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må du bare igang :) Rigtig god fornøjelse.

      Charlotte

      Slet
  7. Hej Charlotte... Hvor er de altså fine :D... Jeg må igang med at prøve at lave sådan skilte :D. Tak for dine altid lækre ideèr.. Og glædelig *hvid* jul til dig :)...

    Julehilsen fra Gitte...

    SvarSlet