onsdag den 23. august 2017

DIY Rosenport







Jeg er ikke så glad for min forhave. Jeg er der næsten aldrig.
Jeg har vist jer min vandpost som står der oppe.
Så er der ikke ret meget andet at kigge på.
Et helt blank lærrede med højt til loftet.
Men det skal der altså gøres noget ved.
Så små skridt af gangen og en rosenport blev lavet.



Disse reglar er nogle som har været brugt på et gammelt 
nabo hus, under tegltaget. Tørre og ca. 50 +.
For en hjemmebagt kage måtte jeg tage hvad jeg skulle bruge.
Så jeg har fået en hel del og de bliver brugt til så mange projekter her i huset.



Sådan en simpel port kan alle lave.
Det er ren genbrug og mega tilfredsstillende selv at lave projekter man har udtænk.




Jeg gav taget et fald på 70 grader.
Jep er ved at lære både om grader og smi.
Øvelse gør mester.
Fandt en sengestolpe, skar den igennem og fik den sat fast.




En stor rund sten er blevet lagt. Nu skal der bare findes små sten til at 
ligge i jorden rundt om. En ide Rosenfeen gav mig.




Fantastisk at se hvordan en ide i hovedet kan udvikle sig til 
virkelighed på få timer.
Kim var ret overrasket da han kom hjem fra arbejde.
Han syntes vist ikke lige den passede så godt ind i vores have.
Men kender i det. Man kan blive total døv når nogle siger noget
man slet ikke gider at høre.



Faktisk var det meningen at hele stakittet skulle være dækket af 
ærteblomster her i sommer. Der er sat 80 frø og kun 6 er kommet op.
Verden er af lave som min mor ville sige!




På havelågen hænger et skilt med velkommen.
Stencil til dette skilt har Sisse Pigen lavet for mig.




Sombreuil er plantet på den ene side af porten.



Klosterrosen Uetersens på den anden side af porten.
Begge roser har Jas og Frk. Hall valgt til mig, sammen.
Super flotte valg. Glæder mig til de når sammen på toppen.



Ilse Krohn Superior er blevet plantet så den kan kravle op af hus muren.



Den engelske rose Claire Austin er sat ved stakittet og Rosenfeen grinede og sagde
jeg nu havde en gul rose. Den er ret cremet i farven, jeg har vist fanget den på
et godt tidspunkt her.....
For kan godt se den har et gult skær nu.
Men Linda og jeg er blevet enige om at for fremtiden er gul blevet til creme.
Det lyder meget bedre i vores øre!!!!!



Rosa Louise Bugnet er plantet i hjørnet ved stakittet og skulle gerne brede sig vildt.
Man siger den fylder 1 x 1 meter som udvokset. Så jeg venter i spænding.



Nu vi er ved roser. Så har jeg en aftale med mig selv.
Hver anden dag skal jeg lave mig en buket. Er nemlig ret dårlig til at plukke mine blomster.
Til dette formål har jeg fået den bedste saks overhovedet set her på matriklen.
En rigtig rosen saks til at klippe hovederne og smukke buketter.
Hvem andre end Linda Rosenfe kunne finde på så lækker en gave til en rosen elsker.



Jeg har aldrig haft så fornem en saks før.
Her ses den med min yndlings dahlia. En knold jeg fik af Linda i juni måned.
Nu kan jeg så plukke Casa Rosen ind i stuen.




Nå men tilbage til forhaven det er en start og projektet er skudt igang.
Der er store planer. Men der skal både være tid og penge til det.


Masser af knus og ønske om masser af sol og varme

Charlotte


48 kommentarer:

  1. That arbor is beautiful..

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you sweeti and a nice day to you
      Hugs

      Charlotte

      Slet
  2. Go' morgen Charlotte ♥

    Det ser da knald godt ud , men det gør alt du rører ved jo ♥

    Knuss Lise-Lotte ♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du bare sød.

      Smuk torsdag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  3. Super flot rosenportal du har fikset. Roserne dertil er da yderst bedårende. Det bliver helt eventyrligt når de vokser op.
    Sikke en fin rosensaks, det var en god gave.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Anette.
      Glæder mig og kan slet ikke vente på der bliver et hav af roser.
      Den saks er altså genial.

      Smuk dag til jer
      Knus

      Charlotte

      Slet
  4. Du er da helt sikkert på rette vej - og tydeligt, at du har rosenfingre - ingen rust og andre grimme ting 👍👍👍 og latyrus 🙄 hos mig spirede en - en god ven såede to pakker for mig, og nu er hele haven fyldt med RØDE latyrus i min ellers grønne, hvide og lyserøde have 😫 Men fine vennegerninger skal man værne om, så pyt (i år) - fantastisk dag til dig og din hvide have 😍😍

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Irene.
      Ja de ærteblomster har vist voldt problemer mange steder.
      Må sige at hos Frk. Pots og Pauline er de vokset vildt op som de eneste to steder.
      Der kan jeg tage en buket dagligt og mener en kæmpe stor hvid buket....

      Smuk dag til dig
      Knus

      Charlotte

      Slet
  5. Godmorgen Fryd
    Det der projekt forhave, går da glimrende. Der bliver totalt hvid eventyrstemning, når roserne hsr fået lov at brede sig godt.
    Rosenfeen har da lige fundet den mest perfekte gave, med den lækre saks. Og så er det jo let at klippe blomster til en smuk buket.
    Er glad for Jas og jeg kunne ramme din smag. Men hold op hvor var det svært at vælge mellem alle de flotte roser i Jas's have. En dejlig oplevelse at besøge ham.
    Vi må ta en tur sammen i efteråret.

    Rigtig god dag
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne dig og velkommen hjem.
      Ja jeg ser for mig en smuk forhave med masser af remonterende hvide duftende roser.
      Når jeg går gennem porten vil jeg altid tænke på hvor sød du er at have valgt disse smukke roser til mig.
      Elsker at forbinde mine ting til personer.
      Jeg tager gerne turen med dig.

      Masser af knus og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  6. Hej Charlotte
    Det ser fantastisk ud, du er godt nok dygtig med dine hænder. Du kan godt hilse Kim og sige, at rosenporten står perfekt der, roserne er også gode, jeg har de samme i min pergola :)
    Bent har lige set den, han er også meget imponeret, den er flot siger han.
    Louise Bugnét skal nok blive stor og flot hos dig, en meter kan ikke gøre det. Jeg har to, de er i hvert fald langt over 1 meter.
    Dejlig dag til dig
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for så flotte ord. Bliver i sandhed helt glad inden i.
      Jeg plejer jo at kalde de håndværker projekter jeg har for klamp hugger ri.
      Har jo ikke forstand på det. Men gør det bare.
      Det kan bestemt ses når man kommer tæt på.
      Hvor lyder det bare dejligt med roserne. Så er de rigtige valgt.

      Smuk torsdag
      Knus

      Charlotte

      P.s
      Hvor sjov du også har disse roser i en pergola.

      Slet
  7. Wow porten ble helt nydelig. Jeg blir mektig imponert av dine prosjekter, Charlotte.
    Nydelige roser har du også.
    Ha ei flott uke videre
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de flotte ord Bente.
      En hel fantastisk uge også til dig

      Klem
      Charlotte

      Slet
  8. Absolut fantastisk syn Fru Fryd ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde dig.
      En fantastisk dag ønsker jeg til gengæld

      Knus
      Charlotte

      Slet
  9. Du har en fan mere, det har du nu haft længe, du ka bare det der gør det selv, hvor er du GO. Din rosen port er så SMUK, ligeså smuk som alle dine nye roser, uanset om de er creme farvet eller cremefarvet ;-) Jeg beundre din rendyrkede stil, har aldrig oplevet noget lignende. Jeg syntes nu det hele spiller godt sammen, hils din Kim og sig det.
    Skønneste uge til dig
    Knus klem og fankram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. PS her er ærteblomsterne også sparsomme i år, aner dog ikke hvor mange jeg har sået. Men dem der er bliver nydt intenst, har aldrig plukket så mange ind som i år, det skulle jo fremme blomstringen;-)

      Slet
    2. Tusind tak hvor er du bare helt fantastisk skøn Anette og jeg kan sige det er helt gengældt.
      Jeg er bare så glad for at jeg endelig er kommet igang med projekt forhave. For her er så kedeligt. Men nu skal det være. Der er så mange planer.......
      To steder har jeg fået kolossal mange ærteblomster, Hos frk. Pots og hos Pauline er der så mange at jeg kan plukke en kæmpe buket hver dag. Jeg lover at det fremmer blomstringen og så dufter det vidunderligt i hele huset.

      Masser af knuser til dig
      Charlotte

      Slet
  10. Hejsa Dronning Fryd, det er da helt vildt hvor god du er blevet til det med roser og de ser da endnu bedre ud hos dig end hos mig.
    Meget roser Lone hun valgte til dig, jeg kan godt se at der kommer et par med hjem næste gang jeg runder JAS :o)

    Den der Dahlia du viser, er den ikke lidt CREME i farven også :o))) som sagt så står du først i køen til at få den meget CREME rose jeg har, den med de røde striber :o)) den vil helt sikkert lyse en del op hos dig :o) imellem alt det hvide.

    Det var godt du blev glad for saksen, jeg tænkte nok at den ville vække begejstring.

    Til dem der sidder og tænker hvor mon man kan købe sådan en lækker saks, kan det oplyses at den forhandler Bilka såmænd.

    Min nye ven Kim, han kan da ikke syntes andet end at han har en fantastisk dygtig Kone. Du kan altså det der med at genbruge og lave gamle brædder om til smukke nye ting.

    Masser af hilsner fra Rosenfeen

    SvarSlet
    Svar
    1. Er så mega glad for vores venskab Linda men din cremet rose med røde fartstriber.
      Den vil jeg absolut ikke arve. Jeg har set den og den lever helt sit eget liv i et orgie af farver. Der kan jeg desværre ikke være med......

      Din nye bedste ven Kim syntes at porten er utrolig flot lavet. Så er det vist også sagt!
      Men tror nu bare han skal vende sig til synet.
      Kan lige se næste år når han bliver hængt i roserne når han går gennem porten.
      Han bliver så happy så. Lige der ændres hans syn helt vildt :)))))))))

      Smuk dag til dig skønne pige
      Knus

      Charlotte

      Slet
  11. Svar
    1. Thank you dear Susanna.
      I wish you a beautiful day

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  12. Åh hvor ser det fint ud. Kan klart forestille mig hele rosenbuen totalt overdænget med de smukkeste mest duftende roser. Tror min mand er på Kim's hold. Og jeg er ikke så fingernem med træ og sav. Tænker at det kun er fint, at alle roserne ikke helt er samme farvetone. Så giver det lidt mere spil i buketterne. Må vist lige kigge lidt nærmere på Rosa Louis. Her står der ca 15 ærteblomster i haven, men endnu ingen blomster. Og sneglene stortrives og gnasker lystigt af Dahliaernes knopper. Men så er der heldigvis andre blomster at plukke af.
    Fortsat god arbejdslyst.

    Kærlig hilsen Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for alle de fine ord Susanne Josephine.
      Jeg glæder mig også til at se når roserne gror op og man kan mæske sig i overflod af velduftende roser.
      Ja ærteblomsterne har godt nok været underlige. Næste år sår jeg dem ude i have i januar. Hvis altså jorden ikke er hård. Så skulle de begynde at spire ved 1 grad. Sådan bliver det fremover her. For det med at forspirer har ikke været super godt her.
      Jeg har desværre også masser af snegle i år. Noget jeg aldrig har haft før. Tror det er det fugtige vejr.

      Smuk weekend og masser af knus
      Charlotte

      Slet
  13. Så flott roseportal, er imponert!! (Og det er sikkert Kim også!) Du er jo superkreativ og praktisk😊
    Herlig at du kan plukke inn så mye roser fra din hage, jeg har noen roser som blomstrer igjen nå, og har plantet en klatrerose, Austin rose, som blomstrer lenge. Skal plante flere roser som blomstrer lengre.

    Ha en flott dag,
    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Ida.
      Ja det er med at have forskellige roser så de blomster på forskellige tidspunkter.
      Elsker at kunne tage dem ind og nyde både synet og duften af dem.

      Rigtig smuk helg
      Klem

      Charlotte

      Slet
  14. For pokker hvor er den bare flot Charlotte ♥
    Elsker alle de fine ting du får lavet ud af smukt genbrug.
    Og flotte flotte blomster, mine dalier kommer desværre ikke rigtigt i år, så ingen pompøse buketter her.
    Kh Anja

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Anja.
      Øv med de dahlia i år. Jeg havde i den grad også svært ved at få dem igang. Men nu er de her og tror bare at den som kaldes pon pon har 200 blomster lige nu. Det er helt vild altså.

      Smuk weekend til jer
      Knus

      Charlotte

      Slet
  15. Kære Charlotte.Kan da kun være enig med alle de flotte ord der er sagt om din rosenportal.
    Synes du er sej når du bare giver dig i kast med div. projekter.

    Er sikker på at det bliver et fantastisk syn når alle roserne begynder at kravler.
    Og hende Rosenfeen er da bare så betænktsom.En dejlig gave du har fået.
    Rigtig dejlig dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Jette.
      Jeg håber på et smukt syn med masser af duftende roser.

      Ja rosenfeen hende har vi godt nok været heldig med. Hun ved lige hvad der er guf.

      Masser af knus og skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  16. Hvor ser det godt ud og sikke en god ide. Det lyder så nemt når du beskriver det, men jeg tror nu man skal have lidt fingersnilde for at få det til at se så godt ud.
    Roser er skønne, Klosterrosen fik jeg hos Tantau, da vi var på tur derned med rosenkredsen, den skal stå på vores pergola, når vi får den skiftet ud. Pergolaen er lavet af stolper og de er efterhånden rådnet, så de trænger til en udskiftning.
    Med vennlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lene. For alle de flotte ord.
      Må indrømme at denne portal ikke kræver ret meget. En god ting at starte med :)
      Hvor sjovt at i skal have samme rose op af pergolaen. Tror der er mange som benytter den smukke kloster rose.
      Nu skriver du Tantau, det måtte googles og wupti har man bestilt en katalog. Jeg er jo så ny at jeg ikke anede hvad det var. Men kom så i himmeriget.
      Har lige været inde på rosenkredsen og tænk den havde jeg heller ikke fanget og så mange gode råd man kan få der inde.
      Jeg er blevet så klog at din søde kommentar. Tusind tak.

      Smuk weekend
      Charlotte

      Slet
    2. Vi har en rigtig dejlig afdeling af rosenkredsen her i nordjylland, som laver nogle fine arrangementer, det var med dem jeg besøgte Tantau.

      Slet
    3. Uha det må jeg lige undersøge på <3

      Slet
  17. Lovely rose gate and so beautiful roses!
    I love the bouquet too!

    Happy end of August for you!
    Hugs, Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Susanna
      Always a lovely messenger from you
      Nice day

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  18. Det lyder så nemt når du beskriver det, men jeg tror nu man skal have lidt fingersnilde for at få det til at se så godt ud.


    แคมฟรอก

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du bare sød. Men mener nu at den er helt nem at lave.

      Knus og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  19. Hei Charlotte! Roseporten din ble utrolig lekker og kommer til å se ennå mer fantastisk ut når rosene klatrer oppover! Tusen takk for fine ordene på bloggen min! Ønsker deg en fin uke!
    Klem fra Jorunn

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så meget ret Jorunn. Når roserne slynger sig rundt om porten vil det blive bedårende at kigge på. Det glæder jeg mig så meget til.

      Rigtig smuk dag til dig
      Klem

      Charlotte

      Slet
  20. Det var da ligegodt pokkers, rigtig smart lavet, Charlotte 👍😀. Kan se for mig, når roserne vokser opad den. Den der rosensaks ser lækker ud, heldige dig, jeg er glad for min felco saks, der bruges til alt... Det skal nok lykkes dig, at få din forhave til at fungere og lokke dig mere derud 😊 Knus Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Carina. Ved ikke om det er smart men det er nemt og gratis. Så kan vi alle jo være med. Elsker bare genbrugt så meget.
      Det er en helt fantastisk saks. Bare lyder når den klipper. Åh det er godt værktøj.
      Håber min forhave bliver flot. Det er det jeg går efter...... Men tager meget tid!

      Masser af knus og tak for skønne kommentarer
      Charlotte

      Slet
  21. Wauuu en flot rosenbue 🌸

    SvarSlet
  22. Når roserne slynger sig rundt om porten vil det blive bedårende at kigge på. Det glæder jeg mig så meget til.


    เย็ดสาว

    SvarSlet

  23. very beautiful work :) i like your good idea ,Thanks for the inspiration!

    หนังออนไลน์

    SvarSlet