onsdag den 16. december 2015

Køkken hygge













Godmorgen til alle i skønne mennesker i dag vil jeg vise jer lidt fra mit køkken. 
Det kører selvfølgelig videre på temaet
som jeg viste jer i søndags.
Her er der god grobund for hygge og hjemmebag.













Den gamle vægt har været min Oldes. Den var oprindelig blå.
Min far ville ikke have jeg malede den. Skal siges jeg kun har lånt den af ham....
Men nu har jeg haft den i 25 år. Så har den stået en del år i kælderen.
Jeg kunne ikke forene mig med den blå farve. Så en dag blev den dyppet
i det hvide kar! Det er nu to år siden og den har ikke været fjernet fra køkkenet
siden. Og min far har intet nævnt!
Det er netop det jeg mener med fornyelse af gamle ting. Jeg har altid elsket den vægt.
Som barn stod jeg med de forskellige lodder og målte og vejede tingene.
Hvorfor ikke lade de gamle ting følge med de nye generationer. Så kommer
de atter til ære og værdighed igen. Når mine børn skal arve den bliver den måske lilla.
Det vil kun glæde mig at de kan få fornøjelse af den....... Men mon ikke det vil
smerte lidt i hjertet hvis den hvide farve forsvinder ;-))) 























De gamle mælkeflasker bruger jeg som lysestager.
De lysholdere man sætter i adventskransen er limet på toppen.
De bliver som regel pyntet efter årstiden.






En ægte gammel fransk fløde flaske.







Hold da op jeg har knoklet for at få mig et kagehus.
Jeg har købt nogle forme. Men det er ikke lykkedes mig at bage et pænt hus.
Så er det hævet for meget, eller luftbobler i endegavlen.
Til sidst købte jeg et samleselv hus og dekorerende det......







I december kan man ikke få lys nok. Så en gammel porcelæns form
blev til endnu en advents krans.







Jeg har så mange af de gamle bageforme.
Nogle har jeg malet andre står stadig med den fine gamle patina.
De er meget dekorative og anvendelig til mange ting.













En gammel suppe ske er blevet til lysestage.






















Fine krydderkager med snefnug. 














Trods det at vores køkken er meget gammelt 35 år. Så er det 
stadig det bedste rum i huset, vores køkken alrum.
Her bruges der rigtig meget tid og det er også her familien samles.
Både til hverdag og fest!



Rigtig glædelig 16. december og en fantastisk dag til jer alle


Juleknus

Charlotte





Hos Villa Fryd findes også på Facebook

20 kommentarer:

  1. Det er så yndigt dit køkken og super hyggeligt det oser af hygge. Så fint det lille peberkage hus, Charlotte har du selv lavet det bur i hønsenet. Undskyld for at jeg ikke altid får tid til at svare kommentere på dine indlæg men lov mig jeg kigger med hver dag, og jeg savler 😍 ha en skøn 16 december knus fra mig 💗 💕

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Sisse :) Du skal bestemt ikke undskylde. Jeg kender det alt for godt selv.....
      Nej jeg har ikke selv lavet huset i hønsetråd. Tror faktisk jeg har købt det i Pottehaven i Hjørring. Laila har også online salg mener jeg. Ikke ret dyrt!
      Jeg har selvfølgelig selv malet det og pyntet det op. Det er så anvendeligt året rundt!
      Rigtig skøn dag til dig også

      Charlotte

      Slet
  2. Dejligt hyggeligt køkken, man bare får lyst til at sætte sig i og drikke kaffe... Eller mælk ;-)
    Rigtig dejlig dag til dig og din familie ❤️
    Juleknus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Lone :) Ha ha ha du husker det med kaffen........ som jeg jo ikke er til :-)

      Rigtig skøn aften til dig

      Charlotte

      Slet
  3. Skønt og hyggeligt køkken. Elsker den lille ovn, er den i brug. god ide med de gamle mælkeflasker, den ide tror jeg, jeg genbruger, jeg har en del gamle mælkeflasker. Rigtig god onsdag til dig og din. Hilsen Lisbeh

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Lisbeth. Du kan tro den gamle kakkel er i brug. Det er et arvestykke fra min familie. Vi har haft den hos en kakkelmager og få den ordnet. Han var dybt imponeret at så flot en stand den er i. Ikke et afslag i emaljen har den. Indvendig er den tip top moderne. Den varmer et rum op som nye brændeovne bare ikke ikke. Røret som går ind i væggen bliver til tider helt orange, når der fyres hårdt op.
      Toppen kan tages af og så kan man lave mad på den.
      Den er bare utrolig skøn.

      Rigtig god aften

      Charlotte

      Slet
  4. Det virker sørme også hyggeligt, jeres køkken, kan godt forstå I slår jer ned der.
    Vægten må vel også siges, at du har vundet hævd på, efter så mange år ; - ). Tror din far glæder sig nu, at du har fundet den frem, den er så fin... Ha en dejlig aften. VH Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for de søde ord Carina:) Ja du har nok ret. Inde i sit stille indre tror jeg også han trækker på smilebåndet.....
      Tænk at på den vægt har olde stået og målt op til citron specier som jeg nu bager videre på. Så sjovt at tænke på.
      Elsker når ting har historie og jeg kender til den:)

      Rigtig skøn aften

      Charlotte

      Slet
  5. Wau for et dejligt køkken, det oser langt væk af hygge og stemning, sikke charmerende det er.
    Kagehuset er så fint, det er ved at være mange år siden vi sidst har pyntet sådan et, det gjorde vi eller i nogle år, da børnene var hjemme. Når Merle og Alma bliver lidt større må vi prøve det igen.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange mange tak Anette....
      Ja det er altså lidt sjovt med sådan et kagehus, det hygger på en eller anden måde så dejligt i et køkken. Det må du bestem gøre når Alma og Merle bliver store nok!

      Rigtig skøn dag

      Charlotte

      Slet
  6. Så fine ideer. Har haft god underholdning de sidste dage, hvor jeg har holdt sengen. Har først for nyligt fundet din blog via Fru Pedersens Have. Jeg har altid svært ved at slippe julen, så hvad der ikke bliver afprøvet inden, kan måske afprøves i de første kedelige måneder. Det er vel også okey, at snyde lidt med kagehuset, når det alligevel ikke skal spises.

    Mange hilsner fra Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange mange tak Susanne Josephine og velkommen til bloggen:)Dejligt at du fandt mig. Fru Pedersen er så sød en person, der omtaler andre så positivt. Så skønt at hun kunne føre dig her til:)
      Man må så gerne lave videre på julen i de triste kedelige måneder. Det gør jeg faktisk også selv. For som du skriver er det svært at det pludselig er slut....

      Rigtig god bedring og forhåbentlig en dejlig dag til trods

      Charlotte

      Slet
  7. Kagehuset kan jeg også mindes som barn. Jeg kan huske at vi købte et i Tyskland, er jo vokset op i Tønder så vi havde max 7 km til grænsen. Det blev samlet malet og pyntet med farvede chokoladepastiller. Men man kunne jo ikke dy sig - så engang imellem faldt der tilfældigvis en af og haps :-)sjovt nok på den side som ikke var synlig :-)
    Dit køkken kan jeg godt forstå du er glad for. Det er jo så hyggeligt og jeg kan godt forstå at I bruger megen tid der.
    Historien om vægten er sød, så jeg tænker at det er accepteret at den er blevet dyppet :-)
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke et eventyr at vokse op så tæt på slikland....... tror det er enhvers barnedrøm, når man kommer her oppe fra nord:)
      Kunne levende forstille mig hvordan de knapper bare ikke kunne hænge fast.....
      Tror også den farve vægten har er accepteret :)

      Rigtig fantastisk dag

      Charlotte

      Slet
  8. Hej Charlotte. Jeg følger dagligt med stor fornøjelse din blog! Tusind tak fordi du deler ud af alle dine ideer! Dine indlæg og billeder er mega inspirerende og det hele er gennemsyret af en beundringsværdig positiv tilgang til det hele! Dog kan det undre mig, hvordan i alverden du får tid til det hele? Selv har jeg ofte følelsen af at halse lidt bagefter!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak for de flotte ord. Skønt at du finder inspiration ved min blog. Det glæder mig så meget, netop det som er meningen. At vi deler hinandens ideer!
      Jeg halser skam også altid bagefter, men er bare meget aktiv. Er ikke god til at sidde stille. Vil hellere være kreativ end at se tv!
      Jeg har jo været igang længe og har billeder at tage af. Så tro ikke jeg er så aktiv hver dag. Det er jo umuligt med tre børn, kun at bruge tiden på det kreative. Så det er jo over en lang årrække ;-)))))

      Rigtig skøn dag

      Charlotte

      Slet
  9. Hej Charlotte.
    Hvor ser det bare fantastisk hyggelig og romantisk ud... Det er jo ikke nødvendigvis bedre fordi det er nyt !!
    Det ser rigtig hyggeligt ud med div. pynte kager...
    Knus Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange mange tak Susanne. Du har så meget ret, køkkenet bliver ikke bedre af det er nyt. Men skufferne bliver større ha ha ha. Jeg tror faktisk jeg vil have rigtig svært ved at finde et nyt køkken! Jeg kiggede engang, men opgav igen. Tror jeg skal spare så mange penge sammen for at få lavet lige det jeg har i hovedet!!!!

      Rigtig fantastisk dag

      Charlotte

      Slet