søndag den 13. december 2015

Pyntebrød











Jeg har meget glæde af pyntebrød.
Syntes det fungere så smukt i et stilleben i køkkenet.
Så det har altid været en del af mit julepynt.





I år har jeg bagt brød, hjertekage, vanillekranse, cupcake og juletræer.











Moster Grethes søster Inger er blevet en ældre dame og kommet på plejehjem.
Det er Moster Grethe jo ikke endnu.
Men da Lotte og jeg så skulle tømme Ingers hus kom der mange smukke
gamle køkken redskaber frem.
De satte lige som temaet for dette års pyntning i køkkenet.






Alle de gamle redskaber så som kagerulle, rullepølse presser, brødforme,
kage forme og melbolle sprøjte har alle fået en gang hvid kalk maling.
Her kan i også se kagedåsen jeg viste jer i november. 




































Intet er så lækkert som små Hyacinter. Kan nemt piftes op med en 
kageform, snor og label. Selv om det ikke er nødvendigt for den smukke blomst.
For når blomsten og duften kommer er alt andet pynt overflødigt.
















Disse opskrifter har jeg selv lavet på min computer.
Har set dem både som fødselsdags boller og kage.
Men manglede lige en lille fransk juleopskrift til temaet.
Så var det jo bare at klø på!
Eller ikke bare lige. Det tager faktisk lang tid at lave sådan en lille hænger.








Dette smukke køkken møbel fik jeg sidste år af min veninde i julegave.
Hun købte det af en som selv havde fragtet det hjem fra Frankrig.
Det er gammelt og efterhånden meget skrøbeligt. Fajance skufferne er meget prorøse. 
Det er simpelthen en af mine yndlings ting. Syntes det er så smukt.






En slidt hulske er blevet hylde for en gammel olie lampe.
Der skal ikke så meget til at hygge op, slet ikke når man kan tænde lys i mørket.
Netop i dag hvor det er Luciadag og rund omkring i landet vil der være lys optog.
Elsker når børnene kommer i deres hvide kjortler med små levende lys og yndig skønsang. 
Lucia kommer af Lux som betyder lys på latin. Sankta Lucia var en Italiensk 
helgen, som også har helgendag netop i dag.
Så der er meget at fejrer nu hvor vi fra i dag går mod lysere tider.





Rigtig glædelig 13. december, Luciadag


Juleknus
Charlotte




Husk at Hos Villa Fryd findes også på Facebook.










9 kommentarer:

  1. Så hyggeligt med pynte brød. Hvad er det du har pyntet cupcakes med?

    Rigtig god 3. søndag i advent ❤️
    Jule knus Lone Hall

    SvarSlet
  2. Tusind tak Lone. Ja jeg elsker pyntebrød. Alt er lavet i dej også cupcakes :)
    Også en fantastisk 3. søndag i advent til dig og dine

    Charlotte

    SvarSlet
  3. Hej Charlotte.Skønne-skønne billeder du viser........dejlig inspirerende blog du har.
    Så mange smukke ting du kan vise frem.
    Mit ynglings billede er det med opskriften på væggen.
    Rigtig god aften til dig og din familie Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak Jette :) Det er også et skønt billed du syntes om. Skønne sarte farver. Den opskrift malede jeg på væggen for snart 10 år siden og kan ikke få mig selv til at male den over endnu. Syntes den er så fin. Specielt fordi jeg også elsker hyldeblomsten.

      Rigtig fantastisk dag til dig og dine

      Charlotte

      Slet
  4. Hej Charlotte
    Så fandt jeg dig, efter du lagde en sød kommentar hos mig forleden... Tusind tak..
    Sikke en skøn blog du har dig .... og skønne ideér...
    Glædelige 3.søndag i advent til dig...
    Knus Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de søde ord Susanne.
      Rigtig fantastisk mandag...

      Charlotte

      Slet
  5. Søde Charlotte
    Du bliver bare ved og ved <3 Det ene skønneste og mest fantastiske indlæg efter det andet. Man bliver så fyldt af inspiration og kreativiteten bobler. Tusind tak og ja det ville da være vidunderligt med en julekalender igen til næste år. Glæder mig hver eneste dag til at åbne en ny låge sammen med min morgenkaffe. En hyggelig start på dagen. Håber du har haft en skøn weekend og tillykke med manden din.
    Her har vi ligget syge siden torsdag og det er der ikke meget julestemning over. Men i morgen går det løs igen :)
    Rigtig god nat til dig
    Knus Majbrit

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er altid så sød Majbrit, tusind tak:)
      Ja jeg håber at tiden vil være der til endnu en kalender næste år. Men ved jeg skal langt før tid, igang med det store arbejde.
      Tak for din hilsen til Kim, den rigtig hyggelig lørdag og så var der rester til søndagen også.....
      Øv i har ligget syge. Det er så ærgerligt i december at bruge dagene på det.
      Godt det har vendt nu...

      Rigtig skøn mandag

      Charlotte

      Slet
    2. Du er altid så sød Majbrit, tusind tak:)
      Ja jeg håber at tiden vil være der til endnu en kalender næste år. Men ved jeg skal langt før tid, igang med det store arbejde.
      Tak for din hilsen til Kim, den rigtig hyggelig lørdag og så var der rester til søndagen også.....
      Øv i har ligget syge. Det er så ærgerligt i december at bruge dagene på det.
      Godt det har vendt nu...

      Rigtig skøn mandag

      Charlotte

      Slet