søndag den 26. juli 2015

sukkersød sukker






Nu er det aller sidste chance for at bruge de smukke skærme fra hyldeblomsten.
Jeg har i år forsøgt mig med at lave sukker med smag.
Den ene variant blev med hyldeblomst.




Jeg har taget 4 skærme, kommet dem i et glas, med sukker over.
Lukket låget på glasset. Efter 3 uger har jeg taget blomsterne op.
Sukkeret både smager og dufter himmelsk af hyldeblomst.
Men det bliver faktisk ret klumpet i processen. Så det er en god ide,
 at ryste glasset undervejs. 
Det skyldes de mange olier der ud trækkes af skærmen.
Når skærmene er taget op kommer jeg køkkenrulle over 
glasset. Så sukkeret kan tørre i en uges tid....




Jeg plantede sidste år denne hyld. Med lyserøde blomster.
I år er der kommet 4 skærme. Så der går længe før der er til både
sukker og sirup.......
Men tænk at kunne lave lyserød hyldeblomst saft!




En anden sukker jeg også har prøvet er rosen sukker.
Jeg fik lov at tage en masse duftende roser hos en ven.
Så har jeg fuldt processen fra start til slut, som ved hyldeblomst sukker.
Dog har rosen bladene kun været i glasset i 7 dage.
Ellers kommer sukkeret til at smage alt for parfumeret.
Til min smag. Men der kan man jo prøve sig frem.




Et fantastisk glas at gå og kigge på.
Mit sukker er nu færdigt og er blevet svagt lyserødt.
Smukt at komme i en åben sukkerskål til en god kop te,
 i den danske sommer!

Rigtig skøn søndag
Charlotte








3 kommentarer:

  1. Ser så fint ud, Hvordan laver du de fine mærker som du sætter på din forskellige ting
    ser så sødt ud

    SvarSlet
  2. Tak Sisse :)
    Det er faktisk vigtigt for mig at tingene afsluttes rigtigt.
    Så jeg har lavet en skabelon på min pc. Så den altid ligger klar til at blive skrevet på. Om det er syltetøj eller saft, er jo så ligegyldigt :)
    Jeg har lavet det i publicher proff.......

    SvarSlet
  3. Tak Sisse :)
    Det er faktisk vigtigt for mig at tingene afsluttes rigtigt.
    Så jeg har lavet en skabelon på min pc. Så den altid ligger klar til at blive skrevet på. Om det er syltetøj eller saft, er jo så ligegyldigt :)
    Jeg har lavet det i publicher proff.......

    SvarSlet