mandag den 19. december 2016

19. december, Madonna kors


I dag 19. december vil jeg føre jer lidt gennem beton verdenen.
Jeg vil vise jer hvordan man laver et kors i beton.
Det er ikke en ting man kun kan anvende til jul. Men vil være sødt
at have fremme hele året.



Når jeg skal lave en form til mit beton.
Så gælder samme regel for alt.
Handsker skal benyttes!
Jeg tager en skål med vand kommer godt med opvaskemiddel i vandet.
Nok omkring 25% af en bøtte.
Ned i vandet sprøjter jeg sanitets silikone.
Det lugter fælt så at stå ude er at foretrække.



Jeg har her et kors som jeg vil lave en form af.



Jeg former silikonen godt omkring korset.
Vigtigt at der er et tykt lag.
Lad det stå et par dage. frostfrit og ikke i solen.



Her har jeg støbt et kors i min form.
Vil tro jeg har brugt formen 20 gange og den har stadig mere i sig.



Jeg har bestemt at korset skal have en fod så det kan stå.
Jeg har brugt en mælke karton. 
Skåret noget af kanten væk.
Så fylder jeg beton i. Lige præcis i den højde jeg gerne vil have foden.
Så skal korset trykkes ned i den bløde masse.



Efter tre dage ser korset nu sådan ud.
Lidt skævt. men så passer det jo perfekt hos os.



Jeg har på samme måde lavet en form til en madonna.
Trillet en rund kugle af silikone og lagt/trykket en af mine 
madonnaer med fronten ned i bollen.
Når man gør det på denne måde så bliver hun flad på
ryggen og kan bruges til at lime fast på forskellige emner.
Dette var en ønske om et indlæg fra Susanne Josephine og fra
Christina Linnebjer. Håber i fik noget ud af gennemgangen og
tusind tak for jeres ide.
Jeg har boret et lille hul og derved givet hende et lille zink kors i hånden.
Som altid har jeg malet korset med kalkmaling.



Så kan hun komme ud i have og lyse op i et af mine madonna huse.






Beton verdenen er vidunderlig og næsten alt kan laves.
Her gælder det bare om at udforske og førsøge.
Til dette kors har jeg brugt stolpe beton.
Det billigste der er og dermed også noget grov.
Til små fine emner vil jeg anbefale en finere kornet beton.



Hun er da bedårende at have til at stå ude i haven og lyse op.
Jeg er så glad for mine små huse, der både står og hænger rundt 
omkring i haven og inde i huset.

Rigtig fantastisk 19. december til jer alle

Juleknus

Charlotte



Her er et kors uden fod.
Det kan bruges til mange ting. Både ude og inde.
Det her kors ligger på vores afdøde hund, Svend-Eriks grav i haven.



7 kommentarer:

  1. Tusinde tak, så fik jeg endnu et ønske opfyldt her til jul. Smukke og hyggelige billeder. Tror at denne form for betonstøbning passer perfekt til mig. De større forme, der skal understøttes med kattesand og rystes for luftbobler går ikke så godt for mig. Så hellere noget der er lidt skævt. Smører du dit kors, inden du laver formen og bruger du kalkmaling efterfølgende ?

    Rigtig dejlig mandag.
    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
  2. Åh waw. Åh waw.
    Kors, Madonna og Madonnahuse. I LOVE IT, Fru Fryd ❤️
    Er fuldstændig i svine over de tre ting.
    Må da ha misset at spotte de huse før. De fuldstændig skønne og en vidunderlig ide.
    Og sikke en fin tanke med korset på SvendEriks grav.
    Jeg var gået i stå midt i løsningen, og tænkte på hvor fine de kors ville pynte på mine kæres gravsteder. De kan jo pyntes på mange måder, men ser så fint ud med den lyserøde blomst. Et MadonnaHus ville altså også være super på et gravsted ❤️
    LOVE IT LOVE IT LOVE IT LOVE IT

    Tak og glædelig dag til dig og dine.

    Kh H

    SvarSlet
  3. Har haft lidt travlt med alt muligt de sidste dage, og føler mig lidt bagud med kommentarer, og jeg begynder at længtes efter at pippe lidt her;-))) Hvor er du altså bare go, de kors og huset de står i, er så SMUKT så SMUKT. Det minder om de anordninger man ser sydpå, skattet og meget elsket! Din kogle ranke, dine mandelgaver med kræmmerhuse og vugge mm, din kakao med chokolade og skumfiduser. Altså jeg beundre din kreativitet, dine færdigheder inden for stort set alt du røre ved, det er en stor stor fornøjelse at kigge med.
    Tusinde tak for din dejlige julekalender, og at du deler af dine gaver!
    Mange knus og store knus<3
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. glemte at sige, må du også have en fantastisk dejlig dag:-))))

      Slet
  4. Kære Charlotte Sikke et fint kors, hvor er det bare smart, at man kan lave sine egne forme. Tager du så bare silikonen op af vandet og former omkring det du nu vil lave form af?
    Jeg er som Anette også skriver bagud med kommentering . Jeg er stadig ny på jobbet og har jo samtidig startet firma op ved siden af, så dagene flyver afsted. Men dejligt at være på besøg i dit skønne univers . Knus Tina

    SvarSlet
  5. Hei Charlotte. Det korset ble helt nydelig. Du får til de vakreste ting.
    Klem

    SvarSlet
  6. Kæreste Bente, Tina, Anette, Henriette og Susanne Josephine.

    Tusind tak for endnu nogle skønne kommentarer at vågne op til.
    Det med travlhed kan vi vist alle skrive under på og netop nu 4 dage til jul.
    Jeg kan mærke at jeg skal have slået mange sløjfer for at nå det jeg har sat mig i hovedet.
    Åhhhhh jeg vil for meget og det hele.
    Men tro mig, børnene nyder det og så må jeg sige.
    Jeg har dem kun til låns. Så der skal bare gives max julegas nu.
    Det mærker man specielt når den først er flyttet hjemmefra.
    Hvor blev tiden af..........

    Tina jeg har beskrevet i teksten hvordan du gør med silikonen. Meget nemt.

    Susanne Josephine ja jeg ville nok smøre sådan et rug kors ind i opvaskemiddel. Inden jeg ligger
    dejen over :)
    Og ja jeg har malet en let gang med kalkmaling. Altid mit foretrukne maling og tingene kan ånde i det.

    Så skal dagens sidste gave hentes og Albert-August og jeg skal på tur.
    Jeg har nemlig lovet ham at til jul må han komme ud i en Spangsberg butik og købe flødeboller.....
    Så det ønske skal opfyldes i dag.

    Rigtig dejlig dag til jer alle
    Juleknus

    Charlotte

    SvarSlet