fredag den 23. oktober 2020

Nyt fra hønemokkerne

 


Så er der lidt haveguf fra Bodil og Bertha.

De er nu knap 5 måneder.

Slet ikke til at forstå vi har haft dem så længe.

Tænk at få sendt æg, udruge dem og så vælge 

to helt specielle og ret så forkælet hønsemokker.




Nu er tiden kommet til, at de to damer skal flytte ud af kælderen og 

ind i sin egen hybel..... Mener Kim.

(Jeg kunne nu have dem inde for evigt og blot sætte dem ud om dagen.)

Det hønsehus byggeri har virkelig taget lang tid.

Vi havde en ide. Men nye kom til, vi fik gode råd og nye infoer konstant.

Sådan er det at være grøn indenfor et område.




Her ses så det "færdige" lille hønsehus

Måske ikke helt færdigt.

Underetagen mangler indretning til sommer residens.



Huset er delt i penthouse og kælder.
Det var AnneDorthe som fortalte os,
 at to høns ikke kan varme så stort et rum op selv.
Så Kim fik delt huset.
Jeg har isoleret det med et tykt sort plastik materiale.
Glatte vægge der lige er til at vaske ned og utøj ikke kan sidde fast på.
Underetagen kan rumme det praktiske som halm, spåner osv.




Pludselig efter den nye konstruktion, skulle der laves trappe og en ny dør.
Det er det som tager meget tid.
Alt det puller.



Jeg sov ikke ret godt de første nætter de var ude i det nye kolde hus.
Det var altså så hyggeligt de boede i kælderen.
Men de hopper fint op på pinden og sidder og kiggede ud af vinduet.
Bertha kigger dog lidt skeptisk på mig her.



Første morgen de skulle gå ud af huset
var de lidt betænkelige.
Bodil er født optimist mens Bertha er ret nervøst anlagt.
Hun er her på vej ind igen....
Inden hun bestemmer sig for at flyve ned.



Her i haven har vi så vanvittig meget glæde af de to mokker.
Sætter jeg mig på græsset med en kop te.
Så kommer Bodil stormende for at smage,
ja faktisk alt det mor har i hånden er guf tror hun.
Jeg ville ønske mange flere kunne have høns.
Det er en glæde uden lige. En levende have er bare skøn.




Efter et par dage fik jeg installeret lys ved hoveddøren.
Der er bare så mørkt om morgenen når jeg åbner lugen inden job.
Så næste opgave bliver at skabe lys i huset til hønemokkerne.
Her er altid en eller anden udfordring der skal løses.
Vi keder os aldrig!

En fantastisk weekend ønskes i alle
Klemmer og hønse Gog

Charlotte





17 kommentarer:

  1. Ja sikken en luksus Bent er meget imponeret. Han kan godt lide høns, men han vil ikke have det nu, han havde høns, før vi mødte hinanden.
    Det er et imponerende bygningsværk I har lavet, jeg kan godt forstå, det har taget lang tid.
    Krammer og skøn weekend til jer.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Så flotte ord Lisbeth. Tusind mange tak.
      Jeg syntes virkelig Bent skal genoverveje det med høns.
      Den her race ødelægger intet. De går bare og hygger sig i haven og vil følge jer i tykt og tyndt.
      Havde det stået til Kim så havde vi haft høns længe.....
      Jeg var så bange for haven og blomsterne.

      Klem og skøn weekend til jer
      Charlotte

      Slet
  2. Åh sikke nogle skønne billeder, Charlotte, og en helt fantastisk idé med det fine hus til Bodil og Bertha. Jeg ville elske at have høns, men det sikres godt mod ræve.
    Ha' en dejlig weekend, klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak for så flotte ord Gitte.
      Det kræver lidt arbejde for at sikker en have.
      Vores have har for ca. 8 år siden fået sat tråd hegn ind i hækken.
      Vi klippede den helt ind.
      Så nu kan vi være sikker mod ræve osv.
      Men gør desværre også at vi ikke har pindsvin mere.
      En stor sorg. Men vi kan ikke få alt :)))))))

      Klem og en fantastisk skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  3. Åhhhh hvor er det et fint hønsehus, altså åhhh hvor er det fint sad jeg og sagde højt her, tror hunden hørte det. Har aldrig set smukkere hønsehus!

    Min mor elsker også høns, de er vilde med hende, og Gaia vores barnebarn er også helt pjattet med min mors høns, du skal se hvor hun-Gaia spæner afsted til hønsene som det første når jeg har hende med til mine forældre. Hun ville elske at se dit hønsehus, ja det tror jeg også min mor ville:-))))
    Rigtig god weekend
    Klemmer fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Så fantastisk dejlige ord.
      Mener du virkelig det er så fint........
      Det syntes jeg jo slet ikke selv :))
      Ved du hvad til foråret så skal du have mor og Gaia med på tur.
      Så bager jeg en kage og udflugten går til Bodil og Berthas penthouse.
      Det var da en hyggelig ide.

      Klem og fantastisk weekend
      Charlotte

      Slet
    2. Ja jeg mener det,det er så SMUKT OG FINT, og passer perfekt til de to lækre damer! Det var en vildt hyggelig og god ide, vi vil glæde os alle 3, at se det irl, også bliver det godt at se dig igen!
      Ha den bedste uge
      klem fra Anette

      Slet
    3. Det er en aftale Anette. Jeg vil glæde mig mindst lige så meget.
      Klem og skøn aften til jer.

      Slet
  4. Hej!
    Första besöket hos dig och hittade hit via Hhwit blog. Så roligt att få läsa ett hönsinlägg och vilket otroligt dekorativt hus de får. Roligt att studera allt vad hönsen har för sig. De är ju verkligen personligheter när man lär känna dem och det märks ju på Bodil och Bertha också. Själv har jag 10 silkeshöns som också går lösa i trädgården och har ett bra liv, men man får göra många anpassningar för att ha växterna i fred och finna sig i lite gropar och förstörda kanter här och där.
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Stort velkommen til min blog Anette.
      Jeg vil bestem over og møde dig på din også.
      Så hyggeligt du også har høns. Silkehøns er så utrolig flotte.
      Vores to er kæmpe brahma og den race spiser ikke i blomsterne.
      Jeg er faktisk ret forundret. Har været meget nervøs for mine blomster røg.
      Men det gør de slet ikke. Helt fantastisk.

      Klem og på genskriv
      Charlotte

      Slet
  5. Så fint et lite hønsehus!
    Det ser veldig trivelig ut å ha høns, de skal være veldig sosiale har jeg hørt.
    Det er kaldt her nå, men hagen kan jo brukes litt enda. Kanskje litt mildere hos dere.
    Uansett, godt med hage og blomster i en utfordrende hverdag!

    Riktig god helg til
    deg og dine, Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for fine ord Ida.
      De er nemlig vældig sociale og jeg kan slet ikke bevæge mig i haven uden de står og blander sig.
      Jeg er faktisk så glad for dem at det er helt ubeskrivelige.
      Det er kæledyr og ikke på den måde til nytte.
      Kommer de ikke til at ligge æg så pyt. De hører til her hele deres liv. Ca. 8 år.

      Klem og en dejlig søndag
      Charlotte

      Slet
  6. Charmiga hönor och visst verkar det som ett fantastiskt komplement i trädgården. Jag har följt Anettes silkeshöns, ätliga trädgården, i flera år. Ni har byggt ett fint hönshus till dem.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen til dig Carina her på min blog.
      Så skønt du har fundet vejen gennem Anette.
      Jeg er så glad for en levende have, den er bare sjovere.
      Når der lige kommer en høne om hjørnet, en fisk i søen eller en due på havebordet.
      Elsker det bare.

      Skøn aften til dig
      Klem

      Charlotte

      Slet
  7. Det er da blevet super flot Herligt hønsehus Kærligste hilsener fra hønsesøster Alberthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde. Ja vi er ret godt tilfreds.
      Dog gider hønemokkerne bare ikke selv gå ind :))))
      De bliver løftet hver aften.
      Men de går selv ud om morgenen.
      De er ret så forkælet. Er det helt det samme hos Alberthe.

      Klem og dejlig dag
      Charlotte

      Slet