søndag den 5. juli 2020

Nye beboer





For et stykke tid siden fortalte jeg at der var kommet nye beboer
Hos Villa Fryd.
Vi har fået verdens sødeste gule små kyllinger.
Men vejen har været besværlig og sej!



Det startede faktisk med at vi talte om at få høns igen.
Men de skulle være smukke at kigge på.
Her var det vigtigere end æggene er flotte.
Anne Dorthe introduceret Kim for denne her race.
Hun fortalte hvor sociale og godmodige de er.
Samtidig er de smukke at kigge på.
Så har de helt deres egen personlighed.



Men de har bare ikke været til at opdrive.
Som på ingen måder.
Den her race er ved at udgå i landet.
Folk i hønsekredse har stået på hovedet for at hjælpe os.
Til sidst fandt vi heldigvis 14 æg hos en opdrætter.
Fik dem sendt og afleveret 15. maj til min far.
Så skulle han ruge dem ud i hans maskine.



Spørg lige om jeg var spændt på resultatet.
Tænkte at sende æg og betale en stor pris for dem, det gik nok aldrig.
5. juni tikkede en besked ind på mobilen.
Jeg var blevet hønemor.
Til hele 12 kyllinger!



Altså jeg syntes det er fantastisk man kan købe
æg, sende dem med GLS og ud kommer der kyllinger.
Kun to æg var tomme....
Kan i fornemme de er blevet til små strudse.



Måske har i bemærket den lyserøde prik i hovedet.
Det er fordi kyllingerne er blevet køns bestemt.
Så godt det er muligt med deres alder.
Hende her hedder Bodil, hun har også lyserød fodring for hun er min.



Det her er Bertha og det er Kims.
De to er de eneste vi skal beholde. Resten sælger vi.
De to hønsemokker gør vi tamme.
De er dagligt inde hos os.



Det bliver to meget store damer.
Op til 75 cm.
Smuk perlemors grå med store marmelukker på ben og gumpe.
De skal gå frit i haven. Det er en race der ikke ødelægge blomster.
Dette og racens personlighed var det afgørende for os.




Der øves dagligt på at Carl-Johan acceptere hønsemokkerne.
Så de ikke bare anses som grill kyllinger.
Det går rigtig fint.
De kan nu være sammen.
Men tør endnu ikke lade ham være alene med kyllingerne.
Når de bliver store så er det jo Calle der skal tage sig i agt!
Så vi gør hinanden en stor tjeneste her.



Vi er måske lidt fjollede.
Men de dyr vi har vil vi gerne kunne komme til og hygge med.
Så helt fra starten var det aftalen.
Sådan et par store damer er ikke sjove hvis de ikke er tamme.
Så for os kommer de til at fungere nøjagtig som de andre kæledyr.
De vil skabe så meget liv i haven.
Jeg kan love de bliver knus elsket.
De er en oplevelse værd.


Klem og en fremragende søndag til jer

Charlotte


P.s
Hvis man påtænker at skulle have en kælehøns.
Var i så klar over at en hane er nemmest at gøre tam.
Er der ingen høns kan flere haner gå sammen uden problemer
og blive ekstrem tamme.




16 kommentarer:

  1. Hvor var det rørende at læse og se dine smukke billeder <3 Jeg elsker fugle - ja dyr i det hele taget, og sådan en historie går lige i hjertet. Jeg glæder mig meget til at følge jeres hønsepiger!
    Kram og ha' en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du bare sød altså.
      Jeg er vild med fjer dyr. De kan et eller andet som jeg stor nyder.
      Jeg lover at vise pigerne til tider.

      Knus og skøn aften
      Charlotte

      Slet
  2. Åh de skønne hønsemokker ❤️❤️❤️🌸
    Ja det var en spændende oplevelse st komme hertil. Næste solskinsdag kommer Rosa og jeg forbi Bodil og Berta og jer igen. Så kan rosa lære dem at luge mellem roserne så det blir rigtige udlærte lugekoner 🤣♥️🌸

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var en lang proces.
      Du kan tro de kan luge. Så de er vist ved at være udlært.
      Men de går aldrig uden opsyn. For duehøgen kræser.
      Han kan bare vente sig kan han. Når de bliver større og hvis han nærmer sig......

      Klem og dejlig aften
      Charlotte

      Slet
  3. årg de er pragtfulde.
    Men du har glemt at fortælle hvilken race det er. Har selv en Orpinton hane som hedder Holger. Han er naturligt udruget og jeg fik ham først som stor kylling men man kommer langt med rosiner og majs fra dåse. Han er meget tam og sidder gerne på skødet, hvilket er en stor fordel, når jeg også går rundt i den del af haven i shorts, hans sporer er trods alt 5 cm lange

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke en fantastisk historie Katrine.
      Holger er et helt fantastisk navn.
      Ville ønske at flere kunne bruge kokke.
      Men det ser der desværre ikke ud til.
      Vi kan ikke have så mange..........
      Bodil og Bertha er Brahma høns.
      De er helt fantastiske.

      Klem og dejlig aften
      Charlotte

      Slet
  4. Til lykke med de små tilflyttere! Hvilken race er de? Jeg troede kun, at så tidlig kønsbestemmelse er mulig hos Cream Legbar, men de bliver da vist ikke så store ... Jeg synes egentlig at alle høns er kønne på hver deres måde, og vi har megen fornøjelse af at se på vores forskellige hønsedamer :-) Held og lykke med dem!
    Knus fra Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Nana.
      Åhhh den race der kender jeg ikke helt til.
      Ja faktisk kender jeg slet ikke til mange høns.
      Vi havde hvide italienere engang...... og så nogle laksefarvet.
      Men har slet ikke forstand på det.
      Tror også det er ret svært at bedømme køn.
      Men kender en der er ret skarp til det.

      Klem og en dejlig aften
      Charlotte

      Slet
  5. So cute babies you have!!

    Have a lovely Sunday!
    Hugs,
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Susanna.
      Have a nice evening

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  6. Bli'r spændende at følge dem 💟 hvorfor beholder I kun 2 nu de har været så svære og opdrive, tænk om der skete dem noget.
    Dejlig læsning 💟
    Søndags Knuss og klem
    Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lise-Lotte.
      Vi har dem kun for hyggens skyld.
      Vi skal ikke til at have en masse.
      De er jo så vildt store så to er rigeligt.
      De tager også lang tid. Jeg nusser jo rundt med dem.

      Knus og dejlig aften
      Charlotte

      Slet
  7. Men åhhhh så söta! Grattis till att ha blivit hönsmamma :) Vilka charmiga små dunbollar...
    Sommarkram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Titti.
      Ja de er så lækker. Er også helt vilde med dem.
      Lige nu er de ved at skifte fra dun til fjer.
      Så er det vist kun en hønemor der syntes de er lækker :))))))

      Klem og dejlig aften
      Charlotte

      Slet
  8. Det bliver skønt med to tamme hønsedamer til fryd og hygge. Mine er skruk alle seks, så de ligger bare på reden hele dagen. Det er lidt kedeligt, men sådan er det med dværghøns.
    Kærlig hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Ingeborg. alle 6.......
      Ja det er lidt kedeligt. Kender det jo fra duerne.
      Det er så kedeligt når de ligger på rede.
      Skøn aften til jer alle 7

      Klem
      Charlotte

      Slet