fredag den 9. oktober 2020

Haven kan skam endnu

 


Haven er fantastisk selv her i oktober.

Jeg føler jeg kan gå ud og tage skatte med ind endnu. 

Der pyntes op i huset af de gavmilde gaver fra haven.



De grønne kvæder er fra mit træ ved den hellige kilde.

Den japanske kvæde fik jeg af Iris og Henrik. Som tak for Marie og Frede Hansen. 

Dueungerne. 

Mange er helt vilde med det træ. For de har rene hvide blomster og nu grønne frugter.

Der dufter her inde i stuen så englene synger af skønne kvæder.


Ude i haven står pampas græsset så smukt i forhaven og danser i vinden.

Jeg plantede den sidste år og nu er den allerede over 2 meter høj.



Mine dahlia giver fortsat godt.

De hvide har været lidt senere til at blomster i år.

Men nu står de i fuldt flor.



Cafe au lait har været vilde hele sæsonen. De bliver bare ved og ved.

Virkelig min yndlings geogine.



Mine phlox leverer også stadig i stor stil. Jeg elsker deres sarte nuance.



Noget nyt i haven i år.

Ja faktisk prøvede jeg sidste år. men det lykkedes kun svagt. Men i år går det forrygende.

Denne smukke asters stormer afsted lige nu.



Det samme gør denne også.

Den smukkeste lyse abrikos farve.

Skal absolut have flere næste år den harmonere godt med cafe au lait.



Asters er perfekte til afskæring og holder længe indenfor.

Det her billede er to uger gammelt og de står stadig.



Selvfølgelig skal i  også se ugens krans i dette indlæg.

Jeg får bundet en del kranse, jeg elsker dem i  stilleben i haven.

Her er det efeu med frøstade. De skal være ude. 

For de har en meget karakteristisk duft, når de er i blomst.



Men efteråret truer nu. Der er ret mørkt når vi møder på arbejde.

Heldigvis har vi lidt af dagen tilbage når vi når hjem. 

Om en uge begynder vi at ligge gran og jeg glæder mig vildt til at pynte smukt op.

Jeg vil slutte af med at ønske jeg alle en vildt fantastisk weekend.

Vores bliver med garanti skøn. Et kæmpe ønske bliver opfyldt.

En gave fra sølvbrylluppet skal indfries.

Skal nok fortælle og vise billeder senere.

🤍

Krammer og skøn fredag

Charlotte


P.S
Måske i  på instagram har hilst på min lille have ballerina.
Frøken Fuchsia ellers er hun her😇







12 kommentarer:

  1. Dejligt at høre at du nu er tilfreds med din have, der er da også mange skønne planter derude. Georginerne kan endnu og asters er også godt, de pynter gevaldigt nu, hvor der ikke er så meget andet. Mine nyere asters skal først til at starte med blomstringen nu, til gengæld shiner de andre.
    Jeg gætter på, at I skal på weekendophold, det bliver godt uanset hvad, for det er noget, du glæder dig til.
    Klem og dejlig weekend
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ahhhhhhhhhhhhhhhhhh Lisbeth tilfreds og tilfreds....... det bliver jeg nok aldrig.
      Men det hjælper hver dag.
      For jeg får så meget viden på job og så mange nye ideer.
      Også til planter. Der er kommet så meget nyt i haven.
      I går var jeg ude og bruge de sidste gavekort fra sølvbrylluppet, vi havde til planteskoler.
      Så nu er der 12 nye planter der skal plantes inden vi skal på en fed oplevelse.
      Jeg lover at vise den senere.

      Rigtig dejlig weekend
      Knus

      Charlotte

      Slet
  2. Fantastiske billeder, Charlotte - alle sammen! Jeg er vild med din hvide japanske kvæde blandt andet. og din pampasgræs er bare så flot! At lave en krans af efeu i blomst er en supergod idé. Dem har vi en masse af her, som snor sig om nogle føje træstubbe og pynter.
    Ha' en dejlig weekend, klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de fine ord Gitte.
      Den kvæde er altså også fin. Har ikke set den så ren hvid før og ej heller med helt grønne frugter.
      Ja de efeu er virkelig gamle. Vi har den i forhaven og de danner en mur til naboen.
      Grenene er så tykke som mit lår. Så den har virkelig år på bagen.
      Men har så svært ved duften af blomsterne.
      Men insekter, bier og sommerfugle er her i hobetal. Den må indeholde noget guf.

      Klem og skøn weekend med familien
      Charlotte

      Slet
  3. Alltid en sann fröjd att kika in till dig, sååå inspirerande och fint! Ja dahliorna är som finast nu...dags att låta trädgården gå i vila snart och drömma om en skön vår :)
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for så fine ord.
      Uha ja det er slemt at vi kommer til den kolde tid. Det er langt sjovere når det er omvendt.
      Jeg elsker forår og varme.

      Klem og skøn aften
      Charlotte

      Slet
  4. De sartrosa asters pynter rigtigt fint der i vasen og giver liv til billedet.
    Jeg er enig i Cafe au Lait - den blomstrer også stadig hos mig.
    Hvad er navnet på de floks, du viser der? Meget smukke.

    Håber I har haft den mest fantastiske weekend
    :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Ulla.
      Vi havde den fedeste weekend.
      Er ved at prøve at lave et indlæg om det.
      Ja det er så skøn en floks. Tror den hedder creme brulé. Har glemt det!!!!

      Klem og skøn aften
      Charlotte

      Slet
  5. Den er så fantastisk Cafe au Lait, jeg har købt den tre år i træk, men har ikke held med den, den kommer ikke. Men jeg giver ikke op, så må prøve igen til foråret.
    Kærlig hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Så sjovt du skriver det. Får faktisk ret mange beskeder hvor rigtig mange har svært ved den dahlia.
      Her kører den bare. Men i år tror jeg mange har haft besvær.

      Klem og en skøn aften
      Charlotte

      Slet
  6. Your photos are always so beautiful! Hugs Yvonne

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Yvonne.
      You are so nice.

      Hugs and a nice evening
      Charlotte

      Slet