torsdag den 4. maj 2017

Danmarks befrielse


For mig er dagen i dag meget højtidelig.
Faktisk forstår jeg slet ikke, at det ikke er en helligdag i vores land.
Danmarks befrielse er for mig rigtig rigtig stort.
Helt fra barns ben har mine forældre tændt lys i vinduerne
 For at ære alle de sjæle der gik tabt i krigen.
For at ære alle dem som hold ud og stod fast. For at hylde friheden.
Den tradition har jeg videreført til vores børn.
Den tradition må ikke gå i glemsel.



"I dette øjeblik meddeles det, at Montgomery har oplyst, at de tyske tropper i Holland, Nordvesttyskland og i Danmark har overgivet sig. Her er London. Vi gentager: Montgomery har i dette øjeblik meddelt, at de tyske tropper i Holland, Nordvesttyskland og Danmark har overgivet sig." (Tekst lånt af DR arkiv.)



Den 4. maj 1945 kl. 20.35 meddelte Johanne G. Sørensen i radioen at Danmark atter blev frit.
Jeg tænker på Matador og ynder den 4. maj om aftenen at se dette afsnit.
En meget højtidelig aften og kan stadig huske da Kim og jeg som unge boede i lejlighed.
 At kigge ud over gader og stræder og se alle de levende lys
som stod i vinduerne fra kælder til kvist. Sikke et smukt syn.











Jeg vil håbe at I som læser med vil tænde et lys i aften
til ære for alle dem der kæmpede for vores smukke land.
Lad os hylde friheden
Selv så mange år efter har det stor betydning for i dag 

Rigtig skøn dag og aften til 
jer alle hver og en

Charlotte


💮

32 kommentarer:

  1. Åh, ja - er så klar - går altid gennem Ribes gader i skumningen, og der er stadig levende lys i mange vinduer - en go' tradition for mindet om noget andre var med til, og som vi må bevare for friheden.
    Knus og ha' en dejlig fredfyldt aften 🕯🕯🕯🕯🕯

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lyder det som et smukt syn. Jeg kiggede ud af vinduerne i går aftes og så til min forfærdelse ikke et eneste lys! Så det er nu at vi skal vise vejen frem og bevare denne smukke tradition.Berette til de unge mennesker hvorfor vi gør som vi gør 4. maj.

      Knus og dejlig dag Charlotte

      Slet
  2. Hej søde du her I huset hylder vi også alle dem der kæmpede for vores kære fædreland. det er også videreført til vores børn. Som dig synes jeg også det burde være en helligdag. Smuk dag og aften hvor vi mindes i stilhed. Guds fred over gamle Danmark <3 Knus og kram herfra til alle danskere <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Så smuk en besked. Du har så meget ret. Vi skal hylde friheden.

      Dejlig weekend til jer
      Knus

      Charlotte

      Slet
  3. Kære Charlotte
    En god tradition som skal holdes ved. Vi tænder også altid lys. Vi bor lidt uden for byen så kan ikke se så mange andre vinduer, men som ung boede jeg også i en lejlighed i byen, og kan også huske hvor smukt det så ud, med lys i alle vinduer. Jeg tænder lys i hvert vindue, og tænker på alle de som kæmpede for et frit Danmark 🇩🇰🕯
    Rigtig god dag til dig

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det på samme måde. Her tændes der også lys i alle vinduerne i stue etagen. Som AA altid siger. Huske nu lysene i de rum vi ikke er i. Han er så bekymret for levende lys! For han er jo blevet lært man kun har lys i de rum man er i.....

      Knus og skøn fredag

      Charlotte

      Slet
  4. Også her tænder vi lys.. herhjemme har oldemor bidraget med mange historier om krigen og i aften får også hun en særlig tanke, nu hun ikke er her mere.
    Vi skal tænde lys for fred - og det er jo stadig ( desværre )meget aktuelt :0)
    God dag - og aften
    KH.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor "skønt" i har kunne få beretning fra førstehånd af.
      Det er noget andet at høre det fra familien.
      Min farfar sad i koncentrations lejr. Min far har hans dagbog fra dengang. Han var meget heldig at tyskerne overgav sig. Ellers havde hans efterkommere ikke været her i dag.
      Underligt at tænke på. Far har lovet mig at jeg må læse bogen når jeg er voksen nok!!!!!!!
      Spændt på hvornår det er. Føler mig ret voksen efterhånden :)

      Smuk fredag
      Knus

      Charlotte

      Slet
    2. Ja det har været spændende og lidt skræmmende fortællinger. Er så glad for hun nåede at fortælle historien videre til mine børn, selvom det nok mest vil være den ældste, der kan huske det.
      ..ja, hvornår er du mon voksen nok ;0)..det må være barsk læsning, men hvor er det fint I har gemt den dagbog. Det er jo på den måde historien ikke bliver glemt!
      God weekend til dig
      KH.

      Slet
    3. Ja det er utrolig skattet at have fået disse fortællinger.
      Tror jeg skal gå min mormor mere på klingen. Men hun var meget ung og boede på landet så de var ikke så berørte af krigen.

      Skøn lørdag
      Charlotte

      Slet
  5. Dejlig måde at hylde alle ofre i alle meningsløse krige på. I aften kommer der op til 10.000 til lysfest på haderslev kaserne i Sønderjylland. En tradition der betyder meget for mange sønderjyder. Hjemme hos os tænder vi også lys i vinduerne, og nyder en kop te og lidt eftertænksomhed over livet. Det er altid godt. 💕

    SvarSlet
  6. Dejlig måde at hylde alle ofre i alle meningsløse krige på. I aften kommer der op til 10.000 til lysfest på haderslev kaserne i Sønderjylland. En tradition der betyder meget for mange sønderjyder. Hjemme hos os tænder vi også lys i vinduerne, og nyder en kop te og lidt eftertænksomhed over livet. Det er altid godt. 💕

    SvarSlet
  7. Dejlig måde at hylde alle ofre i alle meningsløse krige på. I aften kommer der op til 10.000 til lysfest på haderslev kaserne i Sønderjylland. En tradition der betyder meget for mange sønderjyder. Hjemme hos os tænder vi også lys i vinduerne, og nyder en kop te og lidt eftertænksomhed over livet. Det er altid godt. 💕

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke en smuk tradition. Tror faktisk du har fortalt det til mig før. Det må være et gude syn med alle de lys.

      God weekend
      Knus

      Charlotte

      Slet
  8. Alle dem der kæmpede, dem der tabte og dem der gav det dyrebareste vi har - livet. De fortjener vi tænder lys, mindes, de mennesker fortjener stor respekt. De gav os et frit Danmark. God 4. maj til jer.
    Kh Majbrit

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har i den grad ret Majbrit. Så meget endda.
      Tror også det er derfor jeg holder så meget fast i traditionerne.
      Ida-Katrine sendet mig et billede i går. Med at hun for første gang havde tændt lys i sin bolig 4. maj.

      God weekend
      Knus

      Charlotte

      Slet
  9. Lovely photos as always, dear Charlotte!
    Happy May for you!

    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ohhh thank you sweet Susanna.

      Nice and lovely day
      Hugs

      Charlotte

      Slet
  10. Hej Charlotte. Ja vi må ikke glemme vores historie, det er vigtigt at der stadig bliver holdt traditionen i live. Vi kan alle lære meget af det. Tak for et dejligt besøg i går. Det var hyggeligt at møde dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Birgitte og så meget i lige måde.
      Glæder mig til at se dig igen.
      Dine blomster er pottet.

      Knus og skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  11. Kære Charlotte.
    Tak for et dejligt indlæg. Ja, det er vigtigt at vi stadig fejrer vores frihed.
    Mine børns farfar døde 4. januar i år, 94 år gammel. Han sad 1 1/2 år i Sachsenhausen, så vi har også altid haft lys i vinduerne d. 4. maj.
    Kærlige tanker til dig og din familie. Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Eliane.
      Ja vi er vist alle berørte af den 4. maj.
      Min farfar var også i koncentrations lejr.
      Jeg tænker at havde tyskerne ikke overgivet sig. Så havde jeg ikke været til i dag.
      En underlig tanke at forestille sig.
      God vi er gode til traditioner og giver dem videre til de yngre generationer.

      Masser af knus til jer og skøn weekend

      Charlotte

      Slet
  12. I går aftes var jeg til et arrangement i Haveselskabet, Måbjerg afd. Vi var på Produktionsskolen og se diverse værksteder og drivhuse og sluttede af med kaffe og kage og fællessange. Bl.a. sang vi "En lærke letted" mens stearinlysene lyste op i vinduerne. Det var meget stemningsfuldt med guitarspil til.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha Ingeborg. Det er lige så hårene rejser sig på armene.
      Det må have været utrolig stemnings fuldt.

      Rigtig god weekend med 20 grader i dag skal jeg bare uddddd :)
      Charlotte

      Slet
  13. Er enig i, at det er en dag og smuk tradition, vi ikke må glemme. Plejer at tænde lysene i vinduerne. Men ikke i år. Indrømmet, jeg faldt i søvn på sofaen. Godt jeg i weekenden drager mod syd og forhåbentlig samler energi fra solen på Roms himmel. Håber snart på bedre vejr til jer herhjemme.

    Rigtig fantastisk weekend
    Knus fra Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Rom er du vimmer du er heldig Susanne Josephine.
      En fantastisk by.
      Håber det bliver en helt fantastisk ferie.
      Her har været så smukt vejr siden weekenden. I dag lover de 20 grader hos os.
      Ja faktisk varmere end i Rom.
      Jeg er meget happy for vejret.

      God ferie
      Knus

      Charlotte

      Slet
  14. Nydelige bilder og en fantastisk fin tradisjon, Charlotte.
    Klem

    SvarSlet
  15. Jeg er så enig. Det burde være en helligdag. Historieløshed giver mulighed for, at det sker igen. Og vi skylder dem, der ofrede deres liv for, at vi nu lever i fred, stor taknemmelighed.

    Knus, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har virkelig så meget ret Karen.
      Godt ord historieløshed!

      Smuk dag til dig
      Charlotte

      Slet
  16. Dear Charlotte,

    Ohhh...I love your wise words...
    and I love your beautiful pictures...
    I am so glad I found you on this blog..!

    Love and hugs,
    MarijkeXXX

    SvarSlet