onsdag den 10. maj 2017

Roser


Hvis der er noget jeg er vild med, ja så er det roser.
Jeg drømmer om en have fyldt af roser, duftende 
og den ene mere smuk end den anden.
Gå sammen med Frk. Pots og lave de smukkeste buketter hele sommeren.
Nu er drømmen startet på at blive virkelighed.



I sidste uge kom Rosenfeen til Nordjylland.
Linda fra bloggen Casa Rosen er min helt egen, ja og mange andres Rosenfe.
Når hun køre turen så tager hun nemlig glædeligt roser med fra JAS på Fyn.
Det er meget svært at vælge mellem de skønneste roser. Men jeg traf mit valg.
Det blev denne gang overvejende klatterroser.
Jeg vil vise jer nogle stykker i dag.



I bunden af haven har vi det grimmeste stakit.
Jeg orker ikke at male det hvidt. Det er kilometer langt, eller sådan føles det.
Lige i det mørke hul hvor der er luget for skvalderkål.
Der bor min nye bedste ven.
Long John Silver.
Han skal nemlig hjælpe med at dække plankeværket med sine fantastiske hvide roser.
Carl-Johan ligger og vogter mens han groer, altså rosen!
Vil sige at alt jord nu er sorteret for ukrudt. Intet skal kunne skade den nye smukke rose.




Linda har fortalt hvordan jeg planter på den rigtig måde.
Vigtigst af alt er masser af vand.
Vores vandforbrug er steget med 3000% efter rosen feens bekendtskab.




Her i højre hjørne ses den yndigste rose.
Den har jeg ønsket mig særdeles længe.
Det er ikke en klatterrose. Men en hvid rose med de smukkeste øjenvipper.
Jacqueline du Pre.
Rosen i modsatte hjørne er en Perpetually yours.
Den fik jeg af Linda sidste år i august.
Det er den rose i haven som er smukkest pt. Den er så sund og grøn at se på.
Men er først nu i skrivende stund blevet opmærksom på den bliver 2 meter...
Den udfordring tager vi med sindsro. Det er et luksusproblem!




Her er der så plantet en anden smuksak.
Felicite et Perpetue.
Her var der engang et jordbærhøjbed.
Men min have er ved at blive lavet total om.
Meningen er at der bliver sat vejer op efterhånden som rosen skal bindes op.
Den gamle udsmykning oven over skal blive.
Hvis jeg kan forme grenene uden om.
Rosen har sat gang i meget for i weekenden lagde Kim en helt ny
teresse der. Til ære for den hvide dronning, altså rosen.
Med de gamle sten fra vores hus.
Dem der også er brugt i driverhuset.
En ny og forbedret have er under vejs.




Ja jeg ved ikke om det kun er mig.
Men skør er jeg nok.
Jeg er begyndt på at lave en foreløbig skitser over mine roser med navn
plantning og placering.
Jeg er i den grad blevet inspireret af alle i skønne have bloggere.
Jeg kan slet ikke få nok lige nu.
Har så vildt mange planer.



Da jeg mødtes med Linda i sidste uge var det hos Birgitte på Nettet.
Vi kendte ikke hinanden men det kom vi til.
Vi hyggede os alle tre i Birgittes orangeri og tænk jer der var pelargonie
i alle mulige arter, former og farver.
Jeg var solgt. Jeg fik disse to af Birgitte.
De står nu i køkkenvinduet.
Den ene dufter af Dandy tyggegummi og den anden af citronmynte.
Jeg elsker pelargonier, disse to har jeg aldrig duftet før. 
Ja jeg ender jo med at blive gartner til sidst, må da i den grad
love for jeg har fået nye interesser. Hvor jord er en videnskab. Håber så bare mine finger
kan blive rene (grønne) igen.

Masser af knus og en fantastisk dag

Charlotte


28 kommentarer:

  1. Du er da vist i den grad blevet påvirket af de forskellige haveblogs. Det er nu ikke hos mig du har set Roser...hader de stikkende bæster. Linda havde jo sat en af her til Fru Høneballe og ja den bed mig i fingeren da jeg ville bære den ud i bilen...dem bliver jeg aldrig gode venner med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Rita. Troede alle elskede roser.
      Jeg har bare haft klatter hist og pist med roser. Men nu skal skal der fyldes op.
      Det tager år. Men det har jeg forhåbentlig også tid til.

      God dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  2. Så mega velkommen i havens verden - og rosens - selv om det ikke altid er ned ad bakke 🌹🌹🌹 Jeg havde købt et fint jernstativ på ca 1,8 m og en klatrerose (Constance Spy) med den mest vidunderlige duft - allerede første år stak der meterlange skud ud alle vegne af det fine stativ - måtte ind og læse om vidunderet og ak, der stod, at den blev 3-4 m høj - i efteråret blev stativet hevet af med vold (var jo viklet total ind i stikkende grene) og i år må den leve sit liv 3-4 m bag over en rhodondendron - om jeg nogensinde finder en rigtig god plads til den er et godt ? God havevanding til dig 🌹🌹🌹🌱

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Irene.
      Ja en helt ny verden og til tider meget besværlig. Dejlig jeg har en mase at kunne søge viden hos.
      Det lyder som noget af en madamme du har fået dig i huset. Lidt som min Long John Silver.
      Men det er her meningen at de 5 meter skal kunne dække det grimme stakit!

      Masser af knus og dejlig St. Bededag
      Charlotte

      Slet
  3. Ihhh jeg labber dit rosen indlæg i mig, og din helt nye passion, det er så spændende, og bliver så SMUKT. Jeg er også mest til de noget højere roser, og klatreroser, de skaber det der indre syn af luksus skønhed og sanselig velvære, og endnu mere skønhed, og endnu mere duft. Men har altså også, ikke mindre end 7 Jacqueline du Pre, de står ved min kærlighedsbænk.
    Fedt din Kim også er med på haven. Min Kim er også lidt med, men mest i drivhuset, eller hvis han syntes det er en god ide med en ny terrasse, eller et nyt hegn.I år vil han være den der slår græsset, men altså han ved jo ikke at jeg vil ha langhåret græs visse steder, så næste gang må jeg være først på klipperen, så han kan se hvor han skal køre med den, griner ;-))) Han er altid lidt forvirret over hvad jeg mener, og vil bare gøre det så godt, så han ved ikke hvorfor jeg næste gang hapser plæneklipperen;-)
    Men hvor er det dejligt med en mere legekammerat-dig, i haven. Jeg glæder mig så vildt til at se mere og følge med.
    Så har jeg hørt vi mødes den 26 maj, det glæder jeg mig også vildt til:-)))
    Ha den dejligste dag
    Masser af gode knus og tanker fra Anette

    PS jeg har ikke sådan en skitse over hvor mine roser står, håber på jeg kan blive ved med at huske dem, eller også har jeg billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne dig.
      Jeg bliver nød til at lave en skitse. Jeg skal jo have tjek på det hele HELST.....
      Har du hele 7 af den smukhed. Det må være et syn og duft for guderne. Nej det glæder jeg mig til at se i fuld flor.
      Kim er ikke med på haven. Det er total mit legerum. Men græsset er hans opgave da jeg har allergi og så når der skal lægges sten. Han er så super dygtig til at lægge dem så de ser ud til at have lagt der altid. Det må jo på den måde ikke blive for perfekt for mig.
      Åh jeg er vanskelig at gøre tilfreds :))))))))))
      Ja vi skal mødes. Det bliver i den grad så fantastisk. Glæder mig så meget. Så skal vi mødes igen den 17. juni. Det bliver jo helt vildt;)

      Masser af knus og en fantastisk dag
      Charlotte

      Slet
  4. Stort tillykke med din nye interesse. Den bedste interesse der giver så megen glæde, godt humør, er afstressende og giver god motion, hvad mere kan man ønske sig af en interesse :-)
    Hvor bliver det spændende med de nye roser. Jeg glæder mig til at gense blomsterne alle de roser jeg plantede sidste forår, i år vil de bliver endnu større og smukkere :-)

    Ønsker dig en rigtig dejlig dag.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Anette.
      Ja det er en interesse som tager tid og kræfter. Så det bliver nok ikke lige med det samme jeg får en rosenhave. Men det skal nok komme med tiden.
      Satser på der kommer blomst i dem alle i år........

      Rigtig dejlig dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  5. Uhhh det er så spændende. Din tegning af haven er så fin, og der bliver skønt at gå tur med frk Pots og klippe smukke roser. Hvor er det dejligt vi er så heldige at kende rosen feen. Jeg har også været en del igang i haven, og har fået plantet mine seks roser fra JAS
    2 Long John, 1 Ophelia climbing, 1 souvenir de malmaison, 1 sharifa Asma og 1 sombreuil som vist nok er lidt sart. Men den har fået en fin plads i læ, og får masser af kærlighed. Så håber jeg den klarer sig. Det er virkelig en skøn fornemmelse at gå rundt i haven og se de fine roser, og du bliver helt vild med at arbejde der, er jeg sikker på. Især når du kan høste godt af det med masser af buketter :0)
    Nu krydser jeg bare fingre for at det gode vejr indfinder sig.

    Rigtig dejlig dag
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Lone.
      Jeg bliver bare nød til sådan en skitse. For ved jeg om to år ikke kan huske navnet på roserne.
      Dejligt at kunne tage den frem og sige åhhhhhh jo da det er jo den :)
      Ikke sådan at blive gammel og glemsom.

      Masser af knus og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  6. Hvor lyder det som et spændende projekt, glæder mig til at føle din nye have. Vi har forsøgt med roser, de vil ikke rigtig trives hos os. Roser er ellers nogle skønne gevækster, med dejlige dufte.
    Held og lykke med din forvandling af haven.

    Knus Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Hanne.
      Håber da roserne vil nyde vores have! Ja det er jo ikke lige noget jeg har overvejet. For slet ikke at sige. Det havde jeg ikke tænkt på!
      Jeg satser på de vil nyde tilværelsen her, ellers bliver de bare tvunget til det:)))))))

      Smuk St. Bededags ferie
      Knus

      Charlotte

      Slet
  7. Mmm elsker roser :0) Hvor bliver det spændende at se dem vokse op - er sikker på det nok skal blive godt.
    Sikke en fin detalje på hegnet med det gamle vindue - og når så rosen kommer ved siden af..det bliver smukt ;0)
    God fornøjelse i haven
    KH.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have. Ja roser er vidunderlige og samtidig en videnskab.
      Vinduerne er der hvor Marie plejer at have sit vaskeri.
      Men hun er desværre flyttet. Hun har fundet nye lokaler. De er også meget smukkere.
      Så lokalet står tomt nu :))))))))))

      Rigtig skøn aften med lækker hveder
      Knus

      Charlotte

      Slet
  8. Sødeste Charlotte
    Det hegn er da helt vidunderligt, med en lækker grå farve. Bare det stod i min have..Ja jeg mener det :o))
    Og hvor har i altså haft travlt dig og Kim i weekenden. Jeg glæder mig da til at se billeder af terassens han har lagt.
    Der er altså ikke noget så dejligt som at rode i jorden og med et mål eller en drøm så går det strygende når man planter.
    Det ville være flot med en rosen obelisk i hvidmalet træ til Perpertually Yours. Der findes opskrifter på hvordan man bygger dem inde på pinterest. Det kan vi sagtens finde ud af. Jeg har tænkt mig at forsøge :o)
    Nu glæder jeg mig til at se dine roser i blomst, hvor har du gjort af "A whiter shade of pale" ?

    Stor Rosenfe klem og Thumbs Up..:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Linda.
      Så kan man da lige ranke skulderne, elsker at få ros af en ekspert.
      Arbejde det kan du altid finde til mig ;) jeg måtte jo ind og se hvad du mente jeg skulle bygge til rosen. Tænk sådan en har jeg lige bygget. Men til mine ærteblomster. Så må jeg bare på den igen. For har jeg ikke ret når jeg siger den rose ser sund og lækker ud.
      Din smukke gave står ved den nye terrasse. Det skal være en rosen krog og man skal kæmpe for at komme ind gennem rosen tornene.......
      Altså en fantasi :)))))))

      Masser af knus og skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  9. Held og lykke med rosenhaven, Charlotte! Roser er skønne. Jeg drømmer om at få mange flere, men lige nu nøjes jeg med de klatreroser vi har på gårdspladsen. Jeg plantede nogle nye sidste år, og jeg glæder mig sådan til at se dem blomstre i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Nana.
      Ja man kan jo slet ikke vente når først de er plantet. Jeg går og kigger hverdag om der er kommet et blad mere. Frygteligt altså.......

      Rigtig skøn weekend
      Knus

      Charlotte

      Slet
  10. Lykke til, Charlotte. Jeg elsker roser jeg også. Det blir nok vakkert hos deg til sommeren
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Bente. Jeg håber her bliver smukt og duftende til sommer.

      Klem og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  11. Charlotte, du overrasker gang på gang, og nu GardenGirl, det glæder mig 👍😀 Jeg elsker min have, og den er under opbygning, og roser indgår også i min haveplan. Din haveplan er fin, jeg bruger mest at tage billeder og af navneskilte og så ind i albums på ipad'en, så har jeg også kunnet se udviklingen fra år til år...det hænger slet ikke sammen med, at jeg ikke kan tegne, næ næ ;-). Det bliver spændende at se din haves udvikling. Knus Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har altid elsket min have Carina. Altid brugt den som et ekstra rum til huset.
      Men på den måde jeg har pyntet op. NU............. går jeg all in og tænker længere.
      Det er vildt og det er anderledes. På den gode måde. For jeg starter jo helt forfra.
      Bede skal nedlægges, nye skal op at stå. Puha der ligger mange timer. Men det er så fantastisk.
      Det første jeg gør om morgenen er nu at kigge ud af vinduet og nyde synet over det jeg har nået.

      Rigtig smuk bededags ferie
      Knus

      Charlotte

      Slet
  12. Det er herlig med roser, så spennende det blir med mange nye... Jeg får ikke nok av dem, skulle gjerne hatt en større hage, men finner likevel steder jeg kan plante noen nye. Nå venter jeg bare på litt bedre vær her, da skal jeg ut i hagen!

    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber virkelig der snart bliver vejr til haven hos dig Ida.
      Syntes også det hele trækker ud i år.
      Jeg glæder mig til at få velduftende roser over alt i have og plukke de smukkeste buketter.

      Masser af klem
      Charlotte

      Slet
  13. Hvor fint med klatreroserne og en ny interesse, jeg er sikker på at du bliver endnu mere bidt af det, som du ser dem vokse og blomstre. Det bliver så smukt hos dig :)
    Hende Linda har vi sørme været heldige med ::))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have. Jeg håber virkelig jeg får det til at lykkedes. Jeg er bidt af en ny hobby. Noget jeg aldrig troede ville ske.
      Her er det så ekstra godt jeg har Linda. For de svar jeg ikke kan finde, dem har hun.
      Vi har været max heldige med hende.

      Knus og skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  14. Sikken en arbejdsiver. Skulle tro at du var hjemmegående husmor ;-) Men ja tanken om skønne buketter og overdådige blomsterbede, kan også lokke mig i havetøjet. Elsker også roser trods løvet ofte ender med at se trist ud. Men da jeg elsker fugle i haven, forbliver sprøjtegiften på butikshylderne. I Rom kørte vi på vej til lufthavnen forbi flere planteskoler.Nåede at se, at en af dem havde Austin roser. Har før nævnt, at dit "grimme" plankeværk, passer godt ind i den øvrige indretning og farvesammensæting. Er sikker på at den hvide rose vil gøre sig godt her.

    Knus fra Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen hjem fra Rom. Med det mest vidunderlige vejr der ned. Vel omkring de 28 grader.
      En fantastisk by.
      Har det præcis som dig. Her bruges ej heller gift. Men de få roser jeg havde sidste år. De klarede den fint. Så håber de nye vil give fantastiske oplevelser også.

      Masser af knus og velkommen hjem
      Charlotte

      Slet