fredag den 21. maj 2021

Fede oplevelser og gode fif


 //Invitation //
Som jeg skrev til jer i sidste uge.
Så har jeg oplevet så utrolig meget.
I dag vil jeg vise jer og fortælle om en skøn oplevelse.
Jer der følger mig på instagram har både set billeder og video der fra.
Håber de kan ses igen, der kommer også nye oplysninger her.

🔱

Jeg blev kontaktet af Tivoli Friheden i Aarhus.
De inviterede mig en hel dag ned til dem i deres flotte omgivelser.
Til Forår i fuldt flor.
100.000 blomsterløg var blevet lagt i efteråret.
Kreatøren er Claus Dalby og ham mødte jeg her for første gang.
Der var en masse skønne have mennesker, glædelige gensyn
 og nye følgeskaber blev også skabt.



Jeg faldt pladask for denne stolte tulipan. 
Jeg elsker storhed men noget jeg elsker lige så meget, er detaljer.
De skilte Claus Dalby har lavet til sin krukkehave.
Det er detaljer som gør noget.
Sådan nogle må jeg bare have i haven.
Genial ide.



Den her tulipan er jeg også total vild med.
Super Parrot.
Vi fik et flot og givende foredrag af blomster kongen selv.
Claus Dalby kom med gode fif.
Her får i lige et af dem!
Tulipaner kommer ikke igen år efter år.
Det er kun de rigtig gamle sorter.
Dem vi ser i feks. røde, orange og gule.
Selve sorten kaldte han noget og nu er det glemt.......
Så faktisk skal vi betragte vores smukke tulipaner som en forårs buket.
Ta dem op efter blomstring. For de bliver som regel ikke til så meget mere ved at blive i jorden.
Men man kan forsøge sig ved at tage dem op og plante dem igen
til efteråret. Opskriften er på story på instagram.
Det var faktisk en ny viden for mig.
Har ofte undre mig over hvor alle mine tulipaner blev af....
Men alle de smukke forædlet sorter de er smukke men ikke gode genganger.
Det må være derfor jeg ikke orker tulipaner i jorden men i mine krukker.



Tjek lige min krukke ud, den står i forhaven.
Det er Super Parrot.
Sat i efteråret. Det var da lidt sjovt.


Jeg elsker stemningen i tivoli.
Glade og smilende mennesker over alt.
Tivoli Friheden oplærer virkelig deres ansatte godt.
Hold nu op de er sjove, vittige, indlevende og søde.
Jeg er aldrig i forlystelser..... aldrig
Men her har AA lokket mig op i et flyvende skib.
Jeg var faktisk rædselsslagen.
Den sødeste kaptajn styrede skibet og da vi svævede helt oppe
i luften, der måtte han få skibet i havn.
For der var en midaldrende kvinde der skulle kaste op!!!
Jeg siger ikke mere.



Det her træ blev jeg dybt forelsket i.
Det er jo et Tivoli trylle træ.
Sådan et måtte jeg da eje.



Så dagen efter hjalp Kim mig med at flette et træ.
Så nu har jeg et lille stykke Tivoli Frihed i min have.
(står inde i pavillonen til venstre)
  


Forhaven bliver skønnere og skønnere for hvert år.
Min store Nordens oliven ligner en million i år.
Tænk for to år siden havde vi ingen forhave og
nu er vi ved at lave endnu et kæmpe projekt.
Det kan i godt glæde jer til at se.



Det her indlæg stikker helt af for mig lige nu.
Men på bordet kan i måske spotte et æbletræ i kurv.
Jeg følger den dygtigste mand Kenn Römer på instagram.
Han har så mange geniale ideer.
Sidste nye er at man kan have frugttræer i krukker.
De skal være podet på en bestemt stamme for at roden ikke bliver
så stor og allerede første år giver de æbler.
Genialt tænkt. Jeg er hoppet på vognen.
OG så skal de først pottes om hver 3- 4 år.



Nu har jeg weekend
Nu har jeg Pinse ferie.
Der skal ske noget helt vildt og et kæmpe
ønske skal gå i opfyldelse.
Vil i være lidt med på sidelinjen så må
i over på instagram, for der vil jeg poste
nogle story i løbet af Pinsen.
Jeg håber i får nogle skønne dage
og pinse solen vil danse for os alle

Masser af klem





16 kommentarer:

  1. Så smukke billeder og sikke en oplevelse du har haft.
    Ja friheden er et utroligt smuk sted at komme og de er alle dage gået op i udsmykning af deres bede.
    Selvom man ikke er til forlysterne så er det et hyggeligt sted.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak. Det er et vanvittig hyggeligt sted.
      Der er så god stemning og så mange blomster, farvekombinationer og bede over alt.

      Klem og sov dejligt
      Charlotte

      Slet
  2. Sikke en skøn oplevelse, Charlotte - tænk at blive inviteret af Tivoli Friheden til en hel dag med spændende oplevelser. Og lige nu hvor foråret er i fuldt flor med 100.000 blomster. Claus Dalby er virkelig en kunstner!
    Det er nyt for mig, at nyere sorter af tulipaner skal graves op efter blomstring.
    Jeg var i Tivoli i København for et par dage siden, og der er også utroligt flot i øjeblikket med blomster overalt.
    Ha' en rigtig god pinse, klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var virkelig en skøn dag.
      Masser af ny viden er bare fantastisk.
      Ja det med tulipanerne er også nyt for mig. Men en god viden.

      Klem og sov dejligt
      Charlotte

      Slet
  3. ♥️ Waw Fru Fryd.
    God pinse.
    Kh Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak.
      Håber også jeres pinse var fantastisk.

      Klem og drøm sødt
      Charlotte

      Slet
  4. Det er mange år siden, jeg har været i "Friheden" det er et flot sted. Det er nu ikke helt sandt med tulipanerne, selvom det er rigtigt, at Appeldorn tulipanerne altid kommer igen og i øvrigt breder sig i hele haven, især hvis man ikke plukker hovederne af dem. Jeg har mange tulipaner, der kun blomstrer et par år, jeg planter nye hvert efterår. Men jeg har også nogle, der kommer igen og igen, nogle af de fine hvide og lyserøde. White parrot har jeg flere steder.
    Dejlig pinse til dig
    Klem fra Samsø (her håber vi stadig at se dig i sommer)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Friheden er et fint sted. Jeg har ikke værelser siden jeg var barn.
      Men sikke et fantastisk gensyn.
      Jeg er en af dem der kun har et par krukker med tulipaner efterhånden.
      Syntes de kræver et stort arbejde.

      Klem og god nat på Samsø
      Charlotte

      P.s
      Har næsten ikke ferie i år.

      Slet
  5. Herlig historie, jeg elsker din totale begejstring. Stakkels den der dame, der skulle kaste op ;-)))))
    Rigtig god pinse. Jeg er spændt på at se projektet.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha ja stakkels dame. Hun er da for dum at lade sig overtale 😆😃😄
      Projektet er langt fra færdigt. Men igang...

      Sov dejligt klem
      Charlotte

      Slet
  6. Det var en rigtig dejlig dag i Tivoli Friheden, og det var så hyggeligt at ses. De holdbare tulipaner, Claus talte om, er Darwin hybrider. Det er de gammeldags. Jeg tror ikke, der er en hvid, men det kan googles.
    Rigtig god Pinse til jer - og knus herfra.
    Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var nemlig rigtig skønt at være der og at mødes.
      Det var jo det de tulipaner hed. Havde helt glemt det.

      Klem og sov dejligt
      Charlotte

      Slet
  7. Skøn rundtur 😘
    Vil lige komme med et fif her fra, har boet her i Rækkehuset i 11-12 år, har aldrig taget Tulipan løg op af jorden, de kommer igen år efter år (de var her da jeg flyttede ind) så måske det kan skyldes at de har står i ½ sand og ½ jord 😎

    Pinse knuss
    Lise-Lotte ❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er netop de tulipaner jeg taler om. Det er nok den soet der hedder Darwin hybrid. Det er en gammel sort der bare kommer igen og igen.

      Klem og sov dejligt
      Charlotte

      Slet
  8. Sikke en skøn oplevelse for jer.
    Jeg har læst om flere på IG, der var inviteret i Tivoli - jeg gad egentlig vide hvordan man sådan bliver inviteret...
    Til gengæld har jeg mødt Claus Dalby flere gange, det er en oplevelse hver gang :)
    Er spændt på jeres projekt i forhaven.
    Har kigget lidt på IG med dine pinseoplevelser - det så da OK ud :):)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh Ulla jeg kan fortælle at jeg blev inviteret da de fandt mig på instagram og ud fra min konto syntes de jeg har nogle fine billeder. Som passede til deres koncept.
      Ja var det ikke en mega fin pinse vi havde.

      Klem og sov dejligt
      Charlotte

      Slet