mandag den 1. juni 2020

Italiensk Vinmark



I dag vil jeg indvige jer i et stort ønske jeg har haft længe.
Jeg bryder mig ikke rigtigt om vin.
Men vindruer, det elsker jeg.
Vi har en fantastisk grøn muscato i driver huset.
Faktisk også en i haven under den italienske veranda.
Men det jeg har ønsket mig er en frilands drue mark.




Til påske skrev jeg på instagram.
Tror i jeg har hjemme undervisning i korsfæstelse eller er jeg igang med en vinmark.
Alle dem som svarede på min story var sikker på det var kristendomsundrevisning.



Men nej....... jeg har lavet en skråning hvor der skal gro vin.




En lyserød og en blålilla.
Det har været et stort arbejde at finde ud af hvilke søde kerneløse vin 
der kan modnes på friland i vores klima.
Planteskolerne ved desværre ikke ret meget på det område.
Så det er at gå igang selv. Undersøge og finde ud af hvad man ønsker.
For mig var farve, sødme og modenhed ret vigtig.



Det har taget et år fra tanke til handling.
Syntes det har været svært og det har været yderst svært at skaffe druerne.
Men nu er de hjemme og plantet.
Nu mangler jeg at spænde vejrer ud mellem pælene,
 som planterne skal bindes op på.
Det skulle gerne ende med en væg af druer.
Mellem bag- og forhave.
Men det tager vist nogle år.



Men det er sjovt at få en ide og så føre den ud i livet.
Prøve noget nyt og udvide sin horisont.
Det er virkelig sket her.
Syntes faktisk det sker ret tit her for tiden.
Vores liv er en stor forandring.
Og nu har vi så også vores helt
egen italienske bjerg skråning med vin.

🍇


I dag fylder Mads-Emil 20
Men han er igen på højskole på Fyn.
Så vi må fejre det hver for sig. Syntes det er så underligt
Savner ham vildt sådan en dag.
Om nogle år kan vi måske sammen skåle i egne druer!

Den dejligste 2. pinsedag til jer alle
Krammer

Charlotte

P.s
Min første rose er sprunget ud.
Igen tog Mme Alfred prisen



15 kommentarer:

  1. Tillykke med Mads Emil
    Jeg kender din følelse, heldigvis går det over næste dag, men på dagen vil vi altid føle det forkert. Måske er du så heldig, at han slår sig ned i nærheden af jer, men når de bor langt væk kan man ikke lige besøge dem.
    Det bliver spændende med dine druer. For 3-4 år siden fik jeg en stikling hos Anettes Flora, den er blevet til den fineste vinplante, og har da givet druer de sidste år, jeg har lige set nye små druer i år, så glæd du dig bare :)
    Klem og dejlig dag
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja Lisbeth.
      Håber virkelig at børnene slår sig ned i nærheden.
      Men tror det desværre ikke. Ida-Katrine har lige fortalt hun flytter til Stockholm fra september. Men nu har hun jo også lige været i USA. Hun bruger verden som sin legeplads og det har vi altid lært børnene.
      Så det er vist vores egen skyld...... men man regner aldrig med de bliver så store. Men bliver ved at være 10 år :)))))))
      Glæder mig til druerne. Det bliver fantastisk.

      Klem og dejlig weekend
      Charlotte

      Slet
  2. Fantastisk, Charlotte - tænk at I nu har jeres egen italienske bjergskråning med vin. Du er fuld af gode idéer.
    Hjertelig tillykke med jeres søn.
    Klem og ha' en dejlig 2. pinsedag

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Gitte.
      Elsker at skabe ideer. Men tiden er knap nu jeg er på job.
      Så må prioritere konstant.

      Klem og skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  3. 🇩🇰 Stor tillykke med og til Mads Emil 🇩🇰
    Så inviter du måske på egen Vin engang 😍
    Spændende hvor mange år der går, før I skal op og stampe i Druerne
    Fuglen i Buret er den ægte..?
    Mangler nemlig én der kan flytte ind i mit Bur.
    Knuss
    Lise-Lotte 🥰

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lise-Lotte.
      Ja den er ægte men udstoppet.
      Han hedder Niels men er en pige :)))))))
      Han er gammel og har en fed historie.

      Klem og dejlig weekend
      Charlotte

      Slet
  4. God ide med en væg af vin. Der er efterhånden vin på markedet som kan nå at modne i Danmark. Jeg ønsker mig også vin i haven, da jeg ikke er vild med at få for meget lus og spindemider i drivhuset.

    SvarSlet
  5. Ps tillykke med sønnen og forsat god pinse 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lisbeth.
      Åh ja vin er skønt. Syntes det er sådan en skøn tanke at der hænger klaser på vejrene i haven.
      Derfor har jeg nok også valgt helt specielle farver.
      Man skal være meget obs på om de kan nå at mode på friland. Eller er der ikke så meget ved det.

      Klem og fantastisk weekend
      Charlotte

      Slet
  6. Stort TILLYKKE med jeres Mads Emil. Ja det er altså underligt ikke at fejre børnenes fødselsdage sammen med dem.
    Og spændende med jeres Italienske vinskråning, og ikke mindst at finde de rette druer. Glæder mig til at se og høre mere om dine erfaringer:-)

    Sidste år lavede jeg druesaft, kæmpe hit, vil du tænke dig at de grønne druer gav lyserødt og smukt saft. Vi har tre forskellige druer, de gror som de er betalt for det. De to af dem står i drivhuset, og Kim klipper dem efter alle kunstens regler, (det er han også nød til ellers kunne vi slet ikke komme ind i drivhuset nu;). Den vi har på den store terrasse står jeg for, den bliver bare klippet med en hæksaks, og giver alligevel flere druer end vi overhovedet kan nå at spise eller bruge.
    Ha en skøn 2 pinse dag
    Solskinds krammer
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anette.
      Åhhh ja de kære børn kan give mange tanker.
      Men heldigvis de skønneste langt overvejende.
      Jeg kan faktisk godt huske din saft.
      Eller også blander jeg sammen at min veninde kom med en flaske druesaft til mig.
      Det smager så vidunderligt.

      Klem og dejlig dag og weekend
      Charlotte

      Slet
  7. Own vine is so lovely!
    My neighbor has a beautiful vine in arch and it's full of small green grapes now.

    Wishing you a lovely week!
    Hugs,
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Susanna.
      How nice with your neighbor.

      Lovely weekend

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  8. Tillykke med Madsen og held og lykke med de længe ventede druer. Stolperne står så fint der

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak.
      Åh ja det har været længe ventet druer.
      Har godt nok talt meget om dem...... mon dine øre er faldet af :)))))))
      Ja stolperne står fint der.
      Godt du ikke skulle bruge dem mere.

      Klem og skøn weekend
      Charlotte

      Slet