mandag den 4. november 2019

Dyr i haven


Jeg har før skrevet om, at jeg elsker den levende have.
Lige nu skal vi tænke ekstra godt på fuglene.
Vi har jo haft de første nætter med frost.
Vil vi blive ved at have dem i haven.
Nyde deres smukke skikkelser og fuglefløjt.
Så må vi gøre noget godt for dem.



Jeg lægger altid fuglekugler ud.
Hader det grønne net så køber bollerne uden.
Her har jeg taget en lysestage holder og kommet dem i.
Man har tit noget anvendeligt.
Det man kan købe er efter min smag ikke altid så smukt.
Lige på nær denne skønne royale Fastfood holder til æbler og fedt.




Ved Hammershus er der også tænkt på fuglene.
Jeg laver ofte selv fugle mad og det kan i se HER.




Fuglene elsker det her sted i haven.
Her ved de at der altid serveres buffet.
Vi har det bedste udsyn for det er ved den nye store dobbeltdør.



Når jeg står op om morgenen og ruller gardinet op.
Så er det her noget af min udsigt.
Elsker at se fuglene hoppe rundt på pavillonen.



Men vi har ikke kun fugle.
For denne lille pindgris kommer hver dag og rydder op på fuglenes spild.
Han er ikke større end en knytnæve.
Jeg fodrer ham godt for nu skal han snart i dvale.



Man fornemmer tydeligt at vinteren er over os.
Både i vind og farve.



Elsker at have liv i haven, selv om vinteren.
Så det er nu jeg skal holde på dyrene. For ellers
smutter de bare over til naboen. Der også er god ved fuglene.

Den bedste dag ønskes i alle
Klem

Charlotte


13 kommentarer:

  1. Ja fugle i haven er et must, vores bliver også serviceret godt af Bent.
    Flot udsigt til fuglene, det er så hyggeligt at kigge ud på dem, og sangen er skøn.
    Vi har jo en kratskov lige ved siden af vores grund, der er som regel fuglekvidder.
    Foderpladsen er lige uden for vinduet ved min computer.
    Knus og dejlig regnvejrsdag (ville ønske jeg kunne skrive solskinsdag, men det er ikke noget, de lover)
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh Lisbeth sådan en kratskov ville være eventyrlig for fuglene.
      Man kan bare bruge alt for lang tid på at kigge på dem.
      Jeg står altid op og spiser morgenmad. Ved vinduet.
      Vores fugle har så travlt til morgen.

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  2. Skønne billeder! Hvor er det dejligt, at du sørger godt for dyrene i haven.
    Det gør vi også her - både for pindsvin og fugle. Det giver så meget glæde at kigge på dem.
    Klem og ha' en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret. Glæden er total på vores side.
      Vores store dør har givet så meget glæde ved udelivet. Vi kan se så meget liv.
      Tror mange af os i dk. bruger tid på at være god ved dyrene i naturen.

      Klem og skøn torsdag
      Charlotte

      Slet
  3. Sådan en dejlig vinterhave I har. Jeg elsker også fuglelivet derude, og jeg fodrer så meget, st Hall siger, at hvis jeg stoppede med det, ville vi kunne rejse to gange mere om året 😆
    Hvor er det lille pindsvin sødt, men dem har vi aldrig besøg af, desværre.
    Smuk ny uge til jer på bakkedraget, i det hvide slot.

    Knus og kram
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lone. Ja det koster at fodre fuglene men vil hellere det end en tur i bio eller ud at spise.
      De små glade fugle giver så meget glæde i haven, for slet ikke at tale om nytte.
      Jeg tror bare jeg er blevet vild med alle dyr med fjer.

      Klem og skøn onsdag
      Charlotte

      Slet
  4. Aww!! the hedgehog is so cute!

    SvarSlet
  5. Uh ja det er meget vigtigt at gøre haven atraktiv for fuglene. De både underholder med sang og "dans" men ikke mindst spiser uvelkommen kryb om sommeren. Jeg har dog været tilbageholden de sidste år, grundet vi har haft strejfende rotter i haven. Ønsker bestemt ikke at de slår sig ned. Men der er stadigvæk godt med blåbær og det nyder især solsortene. Tænker at jeg måske alligevel snart må forsøge med at par mejsekugler. Har nogle søde hjerter til formålet. Hader også de grimme net. Tror nu også at jeg ville komme forbi hos jer, hvis jeg var fugl. Blot for at sidde i den smukke pavillion ellers jeres helt egen Hammershus :-))))

    Kærlig hilsen Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh nej rotter dem gider vi da slet ikke at have i hus og have.......
      Du skal være så velkommen i pavillionen. Måske du engang kommer mod nord.
      Ja ja her er det store forhold. Vi har vores eget Hammershus og min far er ikke særlig stolt som pensioneret murer. Han syntes det ligner noget humbug :)))))))))) Tror ikke han har forstået ideen med ruinen!

      Klem og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  6. Ja det er en stor glæde at fodre fugle og haven øvrige dyr. Man kan nemlig ikke skynde sig med at nyde dem, man kommer ned i gear og bliver afslappet af at betragte dem. Fint med udsigten til pavillionen, dejligt med den dobbeltdør.

    Knus og kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har da fuldstændig ret. Det har jeg aldrig tænkt på Anette.
      Men man kan virkelig slet ikke skynde sig og det er så sundt.

      Klem til dig
      Charlotte

      Slet