tirsdag den 18. september 2018

Jeg elsker roser


Sikke en sommer vi har haft og roserne har elsket solens stråler.
Vores vandregning er nok steget med 50000%
Jeg har vandet alle mine roser og opdagede slet ikke der var vandingsforbud!
Jeg havde mere travlt med at være ude og så slet ikke tv.
Så jeg overhørte forbudet indtil en genbo kunne fortælle det.


(David Austins, Susan William Ellis).

Der blev heldigvis også til nye roser i år trods hus renovering.
Jeg spurgte Jas om det var dumt at plante roser i tørken.
Men han svarede kækt.
"Nej bare du vander"  og så stor grinede han.
rosenfeen var så sød at tage 7 roser med op til mig da hun var på besøg.
Samt en ekstra, der var min fødselsdagsgave.




Her er min fødselsdagsgave fra Linda.
Den hvide Jacques Cartier.



Souvenier de St. Anne kom også i haven.
Jeg havde set den hos Høneballe og blev straks forelsket.


(David Austins Compassion.)

Den dufter så englene synger. Jeg er helt betaget.
Den er konstant i blomst.
Jeg er åbenbart ved at blive ældre eller mere moden for jeg udvider min farvepalet.
Eller også er det fordi huset bliver hvidt til foråret, at alt er tilladt.


(Aspirin rose)

Frk. Hall var også en smut forbi Jas i sommers.
Hun var så sød at tilbyde mig pladsen til tre roser.



(The generous gardener)

Så jeg talte endnu engang med Jas.
Han kunne desværre ikke helt skaffe dem jeg ønskede.
Men vi fandt 3 1/2 rose som lige var mig og også stod som ønsker.
Den ene var lille så den talte for ingenting af plads, aftalte vi!
Igen med et smil på Jas' læber.
Lone fandt også en ekstra til mig, da hun stod der nede. Så 5 nye røg i jorden igen.



(Mme Alfred Carriere)

Så haven er udvidet med roser igen i år.
Lige pt er jeg på 62 roser.
Men det holder ikke helt så længe. For der kommer snart 5 hjem fra Polen.
Ikke godt at Rosenfeen har introduceret mig for den måde at handle på!



Så min → ROSENHAVE ← er blevet opdateret,
 hvis i har lyst at se roserne og haveplanen så klik på den lyserøde tekst.



For tre år siden havde jeg slet ikke regnet med at skulle have en rosenhave.
Men roser de kan bare noget. 
De både glæder, pynter og dufter himmelsk.
Roser må man altså ikke gå ned på.
Tak til jer havebloggere for at vække min interesse. 

Smuk dag til jer alle
Klem

Charlotte


35 kommentarer:

  1. Hvor er de skønne, dine roser - tænk at du har 62! Jeg elsker også roser og har flest hvide og lyserøde. De har blomstret fantastisk i den varme sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Ja de har virkelig været smukke i år. Men desværre holder blomsten ikke så længe i varmen.

      Knus og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  2. Jeg troede slet ikk det var Roser alle sammen 🌹🌹🌹
    Du er heldigt og kan gøre som du vil i din Have 🌹🌹

    Knuss
    Lise-Lotte 🌹

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er skønt med en have og selv bestemme.
      Men der er også meget arbejde med en have.

      Knus og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  3. Næh har du fået flere roser, det er da herligt. Tillykke med det, man kan bare ikke få for mange af dem :) Souvenir de St. Anne er en fantastisk rose, den skal til at blomstre for 3. gang her.
    Kram fra en af dem, der inspirerer dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en vild skøn rose. Her har den blomstret fra jeg har fået den.
      Nu står den med masser af knopper.
      Det er så vildt.

      Tak for inspiration
      Knus

      Charlotte

      Slet
  4. Det er så fantastisk at vi er blevet så have interesserede ;) og alle dine roser er så utroligt smukke. Du har nu osse flair for det med roser tror jeg, og er lærenem ;)
    Dejligt inspirerende indlæg.
    Rigtig dejlig dag til dig

    Kæmpe knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde dig.
      Mmmmmmmm ved ikke om jeg er så god til det med roser.
      Men prøver mig frem og syntes der er så mange skønne ideer at hente
      fra andre rosen elskere der har blogge.

      Knus til dig
      Charlotte

      Slet
  5. Lis Coskun Laursenseptember 18, 2018

    En rose til en rose........ siger man ikke sådan ?
    Dejligt at se alle dine billeder, når man nu ikke selv har en have og dermed ikke har muligheden for bare at PRØVE at gøre dig kunsten efter. Så jeg må nøjes med at sidde og savle..... det er min svaghed, for misundelse er jo en grim ting, he he...

    Smukt er det og ros(er) skal du have - det fortjener du.

    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh tak søde Lis.
      Kom til at tænke på om ikke i har en altan.
      Der kunne MMe Alfred altså være en skøn løsning. Med både duft, smukhed og konstant blomster.
      Det var bare lige en ide jeg fik.
      Tak for dine smukke ord

      Knus
      Charlotte

      Slet
  6. Det var vel nok godt vi fik smittet dig med den farlige rosenfeber og du har jo stadig MASSSER af plads, så mon ikke jeg skal fylde bilen hvergang jeg drager nordpå ?
    Du har en super evne til at integrere roserne i haven så de står smukt og du passer dem som var det dine børn, så ikke noget at sige til de kviterer med en masse blomster.
    Knus og Klem fra din rosenfe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gud hvor er du altså sød Linda
      Tusind mange tak for dine skønne ord. Du er godt nok herlig.
      Ja det var jo i og for sig dig der startede feberen.
      Den verdens berømte blogger blev min ven og rosenfe.
      Nu er du så ven med Kim så smit lige ham lidt også :))))))))))

      Masser af varme knus
      Charlotte

      Slet
  7. Er du vimmer du har mange roser. Selveste Magrethe må være misundelig på din royale rosenhave. Tager du en uges ferie, når de skal klippes ned ? Godt du berettede om den pink/gule rose. Ellers ville jeg havde haft et billede i hovedet af, at du ligesom dronningen i ‘Alice i eventyrland’ beordrede familien frem med malerbøtten for at male alle blomsterne hvide ( og ikke røde som hun ). Da pladsen her er begrænset, kan jeg ikke bestemme mig for, om jeg skal vælge ‘The generous gartner’ eller ‘Mme Alfred Carriere’. Men da der ikke rigtig er nogle af planteskolerne der har dem hjemme, så må jeg nok vente til foråret og se hvad der først byder sig til.
    Rigtig vidunderlige “sommerdag” til jer

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha elsker dine kommentarer Susanne Josephine.
      Hvis jeg må give dig et råd. Så er der slet ikke nogen tvivl blandt de to roser.
      Mit valgt ville helt klart være MMe Alfred. Selv nu er de to jeg har vildt i blomst. De er altid i blomst og de dufter himmelsk.

      Smuk weekend
      Knus

      Charlotte

      Slet
  8. Vilken fantastisk rosenträdgård du har - så inspirerande och vackert !!
    Jag skall till att anlägga en nygammal rabatt med rosor i höst och kommer att lusläsa hos dig för hitta vackra rosor !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhhh altid skønt med nye bede Isa.
      Roser er så skønne. De kan bare så meget.
      Elsker dem og deres duft.
      Jeg vil foreslå remonterende roser. De er de skønneste og giver meget længere glæde.

      Klem og smuk helg
      Charlotte

      Slet
  9. Så fine roser, du må da vist til at være medlem af rosenselskabet.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Ja tror jeg skal til at undersøge lidt omkring det.

      Skøn weekend
      Klem

      Charlotte

      Slet
  10. Masser af ros, til hende med alle de smukke roser🌹😍👍 billederne er lige til at spise, og det er til at blive glad af at læse din egen tekst og også dine følgeres kommentarer 😊🌹 du skønne væsen😊🌹☘️🌱🌹💓

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh hvor er du et stort menneske Helle.
      Tusind tak for de varme og smukke ord.

      Masser af klem og ønsket
      om en skøn weekend

      Charlotte

      Slet
  11. Vidunderlige billeder og skøn læsning. Det er i min verden mange roser, men det er nok fordi jeg førhen har været mere til stedsegrønne plante. Et er sikkert, jeg er blevet angrebet af trang til planter med blomster, det skyldes mange af de blog-venner jeg har. Så måske skulle der lige tænkes lidt på roser især dem der klatre. God dag til dig og dine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi Leila.
      Jep det er mange roser, men stadig er der 1000 jeg ønsker mig.
      Jeg er også ekstra vild med dem som klatter. Dem som dufter og dem som er remonterende.
      Det er et af mine krav nu. Hvor jeg har en del.

      Smuk weekend til Gert og dig
      Klem

      Charlotte

      Slet
  12. Rose Love! <3
    I love especial those garden roses.

    Beautiful as always!
    Have a lovely day.
    Hugs,
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Susanna.
      Always so sweet.

      Hugs and nice weekend
      Charlotte

      Slet
  13. Fantastisk vakre roser, Charlotte.
    Klem

    SvarSlet
  14. Så många vackra rosor du har! Jag älskar också rosor, näst efter pioner ;) Men rosorna kan man ju njuta av längre period, nästan fram tills frosten kommer!

    Kram Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret Gunilla.
      Jeg elsker også Pæoner. Men de har så kort tid og nok derfor er de så betagende.
      Er spændt på om mine overlevede flytningen i tørken.......

      Klem og smuk helg
      Charlotte

      Slet
  15. I fell in love with your roses..

    SvarSlet
  16. Skjønne roser, Charlotte... Livet hadde virkelig blitt fattigere uten dem...
    De er vakre alle sammen, fallt særlig for Aspirin rose og The generous gardener, blomstrer de hele sommeren?
    Jeg har også Jacues Qartier i rosa utgave, den er nydelig.
    Rosen du så i innlegget hos meg heter Stanwell Perpetual, den er vakker, og blomstrer tidlig og helt til frosten kommer.
    Kan virkelig anbefale den.

    Knus, og riktig god weekend,
    Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Ida.
      Jeg tror jeg må have din rose. Den ser smuk ud.
      Aspirin den blomster altid. Fra forår til frost. Virkelig skøn og med meget let duft.
      Den anden er ny i haven. Men har læst mig til at den altid blomster.
      Så det vil jeg glæde mig til næste år.

      Klem og smuk søndag
      Charlotte

      Slet
  17. Kære Rosendronning.
    Så bedårende billeder af dine roser. Tak for dem. Ja, de remonterende giver uendelig glæde i lang tid. Jeg har stadig blomster i Crocus Rose og Odyssey.
    Ønsker dig en dejlig dag.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
  18. So many plants and flowers! I love the wide array of vegetation that you have in your home! Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.
    World of Animals

    SvarSlet
  19. Ahh skønne smukke roser..tror faktisk ikke det er muligt at få for mange 😉
    Mine har været lidt mærket af tørken - tilgengæld står de i knop nu og flere af dem blomstrer..

    SvarSlet