fredag den 11. november 2016

Familie forøgelse


Jep så kom der familie forøgelse.
En lille mørkhåret længe ventet Sanne.
Som jeg har fortalt jer før så er en af mine passioner gamle glasdukker.
Jeg syntes simpelthen de er så bedårende og så 
fortæller de en skøn historie, hver og en.



Hun er simpelthen så bedårende med de lange 
øjenvipper og det mørke tynde hår.
Sannes hoved kan bevæge sig og øjnene kan lukke.
Hun kan selv stå da hele kroppen er af porcelæn.



Så lykken ville ingen ende tage da jeg fik en samling,
hvor også en af dem har et smukt langt hår.



Jeg kan faktisk godt lide at dukkerne har lidt kant.
Sådan som Camilla der har en defekt arm.
Det vidner bare om brugs spor og gør mig intet.



Eller Jytte der mangler noget af en fod.
Så kan man tænke over hvad hun har været igennem.
Hvilket lille pigebarn der er blevet dybt bekymret for sin dukke.




Eller Hanne som i rigtig lang tid manglede et hoved.
Nu har hun fået det yndigste dukkehoved takket være
min svigermor, som hurtigt slog til da hun fandt det.
Så nu er det slut med de mange kommentarer om den uhyggelige
Hanne der har siddet uden hoved alt for længe!




Når man har passion for gamle ting, så skal man kunne lidt af hvert.
Pludselig faldt Lones øjne ind i hovedet.
Øjnene er sat fast med en form for voks. Det ældes jo også.
Så en større operation måtte igang.



Efter to dages kamp måtte jeg opgive at få Lones 
grædende stemme til at virke.
Men øjnene fik hun sat på plads igen!



Sådan her følte jeg mig bestem da jeg måtte give op!
(foto lånt på nettet)







Når vores gæster kommer ind falder der ofte en snak om dukkesamlingen.
Og nej, jeg er aldrig blevet for stor til at lege med dukker.
Det kan jeg vist roligt fastslå!











Så vil jeg og hele min flok ønske jer en helt igennem
formidabel fredag og skøn weekend
med masser af hygge og dejligt samvær

Charlotte


20 kommentarer:

  1. Jeg er helt ked af at jeg allerede har givet min dukke væk for ellers skulle du have haft den. Jeg er aldrig begyndt at lege med dukker heller ikke som barn. Min mor var vist også ved at fortvivle over mig når hun ville have mig til at lave noget 'pigeting'...jeg havde ikke tid for jeg skulle ud og hjælpe far.
    Også en god weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Rita, hvor lyder det bare hyggeligt og lige præcis som min søster var.
      Jeg har altid leget meget med dukker. Men kunne ikke overbevise min søster om at det var sjovt!I al fald ikke de store dukker. Barbi gik an hvis der var heste der......

      Rigtig skøn søndag
      Charlotte

      Slet
  2. Kære Charlotte
    Jeg får da helt lyst til at synge: "danse danse dukken min, nej hvor frøkenen er fin"
    Hahaha hvor er det godt der ikke er lyd på, for hvis jeg skulle leve af at synge, så var jeg aldrig blevet så gammel ;0)
    Men hvor er de dog yndige og fine alle de dukker du har samlet. Hvis jeg finder flere, vil jeg med glæde forære dem til dig, for bedre hjem kan de da ikke få.
    Den tykke hortensia krans er helt vidunderlig. Ville ønske jeg kunne lave noget så smukt.
    Jeg ønsker dig og din skønne familie en herlig weekend 💕
    Mange knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du bare sød Lone.
      Jeg tror min samling er ved at være fuldendt. Hvis jeg skal tænke på pladsen og familien.
      De syntes klart min kvote er opbrugt:)))))))))
      Du må igang med at binde kranse. Husk nu man kan hvad man vil og øvelse gør mester.

      Rigtig dejlig søndag
      Knus
      Charlotte

      Slet
  3. Så søt din nye dukke er! Det er virkelig en fin samling dukker du har, så gamle fine dukker er nok ikke enkelt å finne.
    Nydelig hortensia krans,
    En herlig helg til dig,
    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Ida. Jo her i Danmark kan man sagtens finde smukke gamle dukker. Men de er som regel meget dyre......
      Så man kan heldigvis være heldige til tider og bedst på loppemarkeder!

      Rigtig bedårende søndag til dig og familien
      Knus
      Charlotte

      Slet
  4. Dejligt for dig dig, at du fandt hvad du søgte til samlingen. Har nu altid syntes, at porcelænsdukker så lidt uhyggelige ud. Men Hanne er nu alligevel lidt sød. Er enig i at det bestemt ikke gør noget, at dukkernes slidtage fortæller en historie.

    Rigtig god weekend

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Migtig mange har det lige som dig eller også er de vilde med dem.
      Ofte er der ingen gylden middelvej.
      Jeg har siden jeg var barn været enormt betaget af dem. Helst dem med lidt skævhed.

      Smuk søndag til dig og dine
      Charlotte

      Slet
  5. Skøn samling af dukker, du har. Spændende tableau, du har lavet i jeres entre. Kan godt forstå, at gæsterne bliver betaget af din dukkesamling og at det giver anledning til spørgsmål og beundring.
    Hvordan fik du sat Hannes øjne på plads? Jeg har en dukke, som har fået det samme problem. Er godt klar over, at jeg skal have min dukkes hoved af, men med hvad og hvordan skal øjnene så sættes fast. Rigtig god weeken. Kh.Kirsten ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Kirsten:)))))
      Jeg har brugt dukkeler. Det bliver hårdt og meget let ved tørring.
      Øjnene er sat på et stativ med lige som en tyk ståltråd mellen. Tråden
      får så en stor rund klat og trykkes fast lige over næsen.
      Det kræver lidt finger snilde. For der er ikke meget plads at arbejde på
      gennem hals hullet.......
      Lyder virkelig lidt drabeligt den her beskrivelse ;))))

      Rigtig skøn dag til dig
      Charlotte

      Slet
    2. Kære Charlotte
      Tusind tak for din tilbagemelding. Nu må jeg igang med at finde dukkeler, mon ikke det kan fås i Panduro Hobby.
      Håber, jeg får lige så stor succes med reparationen som dig. Kh. Kirsten

      Slet
    3. Lige præcis der jeg har købt mit Kirsten. Jeg viser også et billede af det under de hjemmelave små får. Tror det koster 100 kr og det er en kæmpe pakke. For at sætte et par øjne fast. Så måske de har en bedre løsning.

      Skøn tirsdag :)))))

      Slet
  6. Det er da den sødeste samling jeg længe har set Charlotte. Tænk at blive budt velkommen af alle dem, hvor herligt. Det var godt du endeligt fik en dukke med hår, den er så yndig. Det er de andre nu også med deres små skader, der vidner om at de er blevet kysset og krammet og har gjort en lille pige glad og tryg.
    Masser af hilsner og kram fra Alma og mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have sødeste Linda.
      Jeg er også så enormt glad for dem alle, hver og en.
      Ja tænk hvis de kunne fortælle en historie om deres tidligere liv.
      Og hvorfor de netop er havnet her......

      Fortsat skøn dag til Alma og dig
      Knus
      Charlotte

      Slet
  7. Hej Charlotte.
    Stort tillykke med din seneste smukke dukke. Hun passer perfekt ind i din fine dukkefamilie. Godt hun har fundet sig et hjem, hvor det bliver sat så stort pris på hende. Det kunne være spændene, hvis hun havde sin historie med sig. Gad vide hvilken pige, der har elsket hende før dig? Mange hilsner Gerd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Gerd:)
      Ja tænk hvilke historier!
      Jeg har fået opsnuset lidt om Jytte. Hun er fundet i en vejkant. Dengang manglede hun allerede noget af sin fod. Hun var helt sort og beskidt. Havde lagt der et stykke tid.
      Det var Børge som fandt hende en søndag formiddag. På vej på sin cykel for at besøge sin søster. Børge gav hende til sin niece. Det var i 1955.
      Niecen var min mor. Hun har leget og beundret Jytte hele sin barndom og senere fik jeg hende.
      Sjovt du skriver det for jeg har tit tænkt på at den pige som havde mistet hende måtte være ulykkelig. Selv så mange år efter kan det gøre helt ondt at tænke på. For en dukke var jo ikke bare noget man fik......

      Rigtig smuk dag til dig
      Charlotte

      Slet
  8. Stort TILLYKKE med Hanne, hun er altså en af de finere-ved godt man ikke må sammenligne "ungerne" der er unikke hver især.
    Kan godt forstå jeres gæster stopper op i entreen, det må generelt være en stor oplevelse at gå rundt/være gæst i jeres hjem, så meget smukt at se på alle steder, kommer også til at tænke på jeres toilet-og køkkenet. Altså så spændende, tænk det har slet ikke slået mig før her til morgen:-))
    Ha en fantastisk dag Charlotte
    Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have søde Anette for de helt fantastiske ord. Jeg tænker ikke så meget over hvordan gæsterne tager det og er man ikke til stilen tror jeg bare de syntes der er masser af fyld her ;)))))))))
      Men til tider kommer der nogle som næsten bare besøger huset og ikke mig hi hi hi.......
      Ved du hvad jeg så i fredags. En krans du havde lavet. En smuk stor krans. Den hang på den store hoveddør og pyntede så usandsynligt smukt. Hold nu op du er dygtig.
      Jeg kan godt forstå hvis dit kranse salg går forrygende og du har travlt.
      Føler næsten du var ved kransen, din flid og din sjæl er lagt i de smukke bindinger.

      Skøn og dejlig søndag til dig og familien
      Knus
      Charlotte

      Slet
  9. Nice collection of vintage dolls!

    Have an awesome week!
    Susanna

    SvarSlet