fredag den 23. september 2016

Efterår


 INDLÆG NR. 200 I DAG!

Selv om vi har haft en fantastisk sensommer.
Så er der altså ved at være efterår. Der er mørkt om morgenen og luften er anderledes.
Stearinlysene kan med fordel tændes om aftenen nu!
Så skal efterårets blomsterne altså frem og nye stilleben laves.
Det er nu ikke så tosset endda!



 Jeg er blevet så vanvittig inspireret af snebær i år.
Har opdaget at jeg inde i en buske har en stor busk med snebær.
De blev så udgangspunktet for min oppyntning ved køkken trappen.



 Mine hvidmalet beton græskar fra sidste år kom frem.
Og HER kan i se fremgangsmåden.



 Ja selv Vindheksen fik snebær i håret.



 Virkelig en af mine efterårs yndlings planter.
Elsker den grå farve og så kan de stå smukt helt til foråret.



Jørgen en ældre herre her i byen på vej mod de 90.
Er en aktiv græskar dyrker og sælger glædeligt ud af de smukke eksemplarer.
Han ved at de hvide er dem jeg går efter. Så de er gemt pænt af vejen til mig.



Som i måske kan se skråner vores grund rigtig meget.
Da vi købte huset var der her nedgang til en kælder trappe.
Vi har fået udlignet grunden så godt som vi nu kan med sten.
Så det er nemt for Albert-August at komme ind.
Vores hus er ikke specielt venligt. Vi har trapper og niveau forskelle over alt.
Men på et over 100 år gammelt hus er det svært at fjerne alle forhindringer. 




 Her ser i noget af min hovedpine.
For jeg købte en hvid Hortensia for en del år siden. Den var også hvid i to år.
Den er nu blevet 1 1/2 meter høj. Har kæmpe store kroner og er rigtig flot og sund i løvet.
MEN den har pinke, grønne, blå og støvede kroner. Alt andet end hvid.
Ja jeg forstår det overhovedet ikke. Ved det har noget med jordtype at gøre, hvilken
farve den får. Men at den har 4 forskellige farver forstår jeg slet ikke.
Så er der have folk som læser med så HJÆLP. For bryder mig slet ikke om de farver!






Så nu er køkken trappen pyntet op til efteråret.
Nu sker der ikke mere her før der skal pyntes op til jul.
Men heldigvis skal vi nyde mange flere skønne efterårs dage inden den tid.

Rigtig dejlig weekend til jer alle

Charlotte

P.s. Hvis i alligevel får lyst til at se hvordan 
køkken trappen så ud sidste jul så kig med her.







34 kommentarer:

  1. Så fint du har fået pyntet op. Hvad er det helt fine grønne du har i din krans?
    Jeg har hørt om at de blå Hortensia kan blive lyserøde men at en hvid ændrer farve har jeg aldrig hørt om så vil da lige følge med og se om andre har en forklaring.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Rita.
      Ja den hortensia er mig en gåde.......
      I kransen er alt det grønne fra min klatter hortensia. Jeg har bare nippet de små blomster af.

      Rigtig skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  2. Dejlige efterårs billeder du viser Charlotte 💕
    Jeg har også hørt at det kommer an på jordtypen, når hortensia skifter farve. Din krans er så smuk, og ligesom Rita, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad den er lavet af?
    Håber I får en helt fantastisk dejlig weekend på Bakkedraget 🌸

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne Lone.
      Min krans er helt enkel, hovedpine hortensiaen, snebær og så kronen fra min klatter hortensia, hvor jeg har nippet de små blomster af.....
      Håber også i får en fantastisk weekend, nok med travlhed og forberedelser til om 14 dage....

      Masser af knus
      Charlotte

      Slet
  3. Tillykke med de 200, indlæg:-)))) Og jeg nyder i den grad at følge med i dit univers, så dejligt du deler!
    Det er en skøn opstilling du har fået lavet og en smuk krans. Snebær er så skønne, men jeg er aldrig rigtig selv kommet i gang med at bruge dem, kun grenene, som er fantastiske til gren-stjerner:-)
    Kan ikke svare dig med det med hortensiaen, det skal blive spændende om der sidder en med den viden her....Men bortset fra det fil jeg glæde mig til mine nyplantede lyserøde hortensiaer vokser sig store, og jeg kan bruge af dem.
    Ja det er nu dejligt at kunne have effekten af stearinlysene nu<3
    Ha den dejligste dag
    Knus
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Anette og hvor er jeg glad for at have dig med på min blog.
      Altid så skønne kommentarer. Giver skønne store smil på mine læber.
      Jeg er lidt bag ud med at kommentere på alle jeres blogge. Men mit helbred vil ikke helt vende. Men det kommer. Jeg skal forvente det tager et år før kæben er helt normal igen. Det er hårdt når man elsker god mad og kan snakke et øre af sig..........

      Rigtig smuk weekend
      Knus
      Charlotte

      Slet
  4. Hej Charlotte, når nu det ikke kan være anderledes og vi skal have efterår så er det skønt at se at det kan gøres i hvidt. Jeg er ikke til alle de gyldne og mørke efterårsfarver.
    Faktisk er jeg vist slet ikke skabt til efterår og burde bo et sted hvor det er varmt året rundt :o)
    Mine hotensiaer har også forskellige farver og jeg har som du tænkt på hvad det kan være når de var ensfarved da de blev købt.
    Hvis du vil have en der ikke skifter farve vil jeg anbefale dig en Belle Anne, den er så smuk.
    Kan du nu have en god dag.
    Knud fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror bestemt vi ligner hinanden på det område Linda.
      Jeg er slet ikke til kulde og efterår. Ville ønske at bo et sted hvor der var varmt altid og haven kunne nydes.
      Ang. farverne på efteråret, så har jeg det også som dig. Er slet ikke til gyldne farver.
      Se det kom nok som en overraskelse:))))))))))
      Jeg må simpelthen og og tjekke Belle Anne ud. For når du siger det, så må det lige være en til listen.

      Rigtig dejlig weekend
      Knus
      Charlotte

      Slet
  5. Hvor ser det hyggeligt ud og som altid masser af skønne detaljer. Snebær er så smukke og klarer den fint indtil der kommer hård frost. Brugte dem sidste vinter i bunden af et fuglebur ovenpå mos sammen med en lille lyskæde og så selvfølgelig en stor smuk madonna. Projekt hortensia lyder som lidt af en udfordring, spændende om en har svaret. Fantastisk weekend til dig og dine <3
    Kh Majbrit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Majbrit.
      Ja snebær er fantastiske og som barn elskede jeg at smutte dem mellem fingerne. Det gav sådan en skøn lyd.
      Lyder så bedårende med et tæppe af mos og så snebær......

      Rigtig fabelagtig weekend
      Knus
      Charlotte

      Slet
  6. 200 indlæg. 200 skønne dejlige idérige motiverende inspirerende smukke sjove fortællende oplysende fantastiske osv osv indlæg har DU beriget os heldige læsere med. Glæder mig til de næste 200 Fru Fryd ♥
    Jeg er desværre blevet bag ud men ser positivt på det, for nu skal jeg hygge mig med alle de indlæg, jeg har misset. Glæder mig allerede.
    Du er en stjerne �� Fru Fryd. Åbn en flaske og skål for dig.
    Rigtig god weekend i det smukke vejr.
    Ja jeg har jo en date med en savnet blog.

    Kh. H

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du fantastisk Henriette:)
      Tusind tak for altid overdådige og smukke ord.
      Kæmpe stort velkommen tilbage.
      Kan simpelthen ikke lade være at grine, en date med en blog:)))))))
      Du er bare så skøn

      Rigtig fantastiske og skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  7. Hello Charlotte,
    I am so glad, that I have found your lovely blog. I love your white decoration so much! Thanks a lot for your lovely coment.
    Hugs, Christine

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks for the nice words Christine.
      Welcome to my blog, nice for stopping by.

      Nice weekend to you
      Charlotte

      Slet
  8. Hej Charlotte.Ja !!! vi kan vist ikke komme udenom at foråret er i fuld gang.
    Men dejligt som du pynter op med alt det smukke hvide.
    Har desværre ikke nogle snebær i min have.
    Men masser af dejlige hortensia i alle farver.
    Men dig som elsker hvidt, må da have en Annabelle med de store smukke hvide blomsterhoveder.
    Fin krans du har lavet.Og flotte græskar i både beton og fra din gamle ven.
    Viser faktisk også begge græskar i mit indlæg.Og nu pynter de på mine bænke i haven.
    Og godt gået med de 200 indlæg.
    Rigtig dejlig weekend Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Jette.
      Jeg må ind og kigge på dine græskar. For dem må man absolut ikke gå ned på......
      Ja gid det var så vel at det var foråret som var på vej....... men Jette det er altså efteråret :)))))))))))))
      Ja Linda skrev også til mig at jeg må have en hortensia ved det navn. Så jeg må ind og se den. Så den kan komme på listen.....

      Rigtig skøn weekend til jer
      Knus
      Charlotte

      Slet
  9. Hei Charlotte, takk for så hyggelig hilsen på min blogg! Så fint du har det hos deg, hvitt gresskar vil jeg også ha...
    Jeg er også veldig glad i snøbærbusk, det hadde vi i hagen der jeg vokste opp, kunne tenke meg den i hagen min også.
    Riktig god helg til deg,
    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Ida:)
      Ja græskar må man ikke gå ned på og findes de ikke i den rette farve så enten støbes de eller males med kalkmaling.....

      Rigtig skøn lørdag
      Charlotte

      Slet
  10. How charming blog you have, Charlotte!!
    I LOVE it!
    Just beautiful photos and arrangements!

    Thank you for following The Almond Valley!
    It was so lovely to have your comment.

    Wishing you happy weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks for the nice words.
      Welcome to my white blog.
      Here, almost everything well kept in the bright color.

      Nice weekend to you
      Charlotte

      Slet
  11. Kære Charlotte. Teløk mæ de 200 indlæg :-) Så fint og poetisk du har skabt det med snebær og græskar i hvide toner. Det er da en smuk velkomst, at kunne få ved dit hus. Dejligt at det skal se hvid ud midt i de gyldne farver. Endnu engang god bedring til dig. Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du bare sød Merete:)
      Jeg er jo ikke helt til de gyldne farver. Så det hvide kan lyse op mellem alle de nedfaldne blade. For slet ikke at tale om alle de visne sommer blomster.
      Nu skal tiden bare gå så jeg kan komme af med alle smerterne. Så er vi på rette kurs igen.

      Rigtig skøn søndag til jer på gården
      Charlotte

      Slet
  12. Kære Charlotte.
    Tillykke med de 200 indlæg som har været både smukke, lærerige og helt vidunderligt morsomme.
    Også rigtig god bedring. Så vidunderligt at det ikke er ondartet, så skal smerterne nok langsomt forsvinde, så du kan både tygge og snakke igen.
    Hvor er det smukt med snebær i vindheksen, det vil jeg fluks kopiere. Jeg synes det er yndigt med de blå hortensiablomster og snebær i din krans, det er fine nye efterårsfarver.
    Behandler du dine snebær med noget? Jeg synes de hurtigt bliver grimme. Ønsker dig en rigtig dejlig søndag med solskin og milde vinde.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din søde besked Eliane:)
      Ja snebær er noget alle forbinder med hygge. Tror det er fra vores barndom. Her smuttede jeg dem mellem fingerne. Det gav et fantastisk smeld.
      Jeg behandler dem ikke med noget. Men de kan holde sig i ca. 2 uger. Så skiftes de ud.
      Ja nu skal tiden bare gå så jeg både kan tale og tygge om kap med den øvrige familie..... De syntes jeg er noget stille for tiden. Konstant siger de "er du sur mor" :)))))))))))
      De er jo ikke vant til stilhed fra min side :))))))))))) Men der bliver økonomiseret meget med talen og bevægelserne for tiden......

      Rigtig smuk søndag til jer også
      Masser af knus
      Charlotte

      Slet
  13. Tillykke med dit nummer 200 opslag, vildt. Du er bare så dygtig og selvom jeg ikke altid får lavet de flotte ting du viser os, så følger jeg altid spændt med. Knus Betina

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er bare så sød. Tusind tak min ven.
      Dejligt at vide du er med på bloggen, selv om jeg jo godt ved det. Så er det fantastisk at få det at vide igen.......

      Masser af knus
      Charlotte

      Slet
  14. Stort tillykke med det ''runde'' indlæg. Det er altid spændende at se, hvad du nu har fundet på af stort og småt og ikke mindst smukt. Også selvom jeg ikke helt holder den lyse stil. Er helt klart født under de forkerte breddegrader, men elsker alligevel efterårets farver (selvfølgelig helst med sol på). Dine mange indlæg vækker mange skønne minder, ideer bliver afprøvet el. sat på to do listen. Glæder mig til mange flere indlæg, det er fantastisk at du vil dele din passion med alle os andre.

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er så utrolig sød og trofast Susanne Josephine:)
      Tusind tak for dine altid skønne kommentarer.
      Nej vi er ikke alle ens og gudskelov for det. Men bare det vi kan se ideerne og bruge dem på vores egen måde. Få inspiration til at være kreative og prøve selv. Det er hele essensen.
      Må også tilslutte mig at jeg er født det helt forkerte sted. For jeg elsker jo varme altid. Så det er den værste tid vi går ind i nu.
      Men pragtfuldt som sensommeren har beriget os.

      Rigtig fantastisk dag
      Charlotte

      Slet
  15. Hej Charlotte
    Ja jeg nyder at se med på din blok - Angående dine hortensia´s farve siger min gemal også at det kan være din jord og siger så at man kan købe farve hos nogle gartnerier og komme i jorden - men smile nok ikke hvid. Men nu skal du høre jeg tørrer mine hortensiaer de er lyserøde og ender med at blive lysegrønne indtil jeg har tørret dem i min varme udestue. så bliver de næsten hvide. Men ej heller ikke altid nok til mig ... Jeg maler nogle af dem med kalk maling hvide og enkle lyserøde.
    venligst "Lilje"

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Lilje.
      Ja jeg tror bestemt også det jord har en betydning. Har overvejet at flytte plante og sætte den i nyt jord......
      Kan høre du bruger samme trick som mig. Jeg sprøjtmaler også mine hortensia. Det er så fantastisk at have nogle at bruge af vinteren over.

      Tusind tak for din besked og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  16. Gratulerer med dine 200 fantastiske , inspirerende , sjarmerende og nydelige innlegg !
    Jeg gleder meg over hvert eneste ... og ser med glede fram til fortsettelsen !
    Så fint du har stelt i stand utenfor ..
    Jeg elsker også snøbær og nå fikk jeg virkelig lyst til å lage meg en krans .
    Ønsker deg fantastiske høstdager Charlotte !

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Anne.
      Så dejligt at høre fra dig igen.
      Du må absolut lave en krans. Den må blive bedårende.
      Det har jeg desværre ikke nok bær til endnu.
      Måske næste år.

      Rigtig smuk efterårs dag til dig
      Knus
      Charlotte

      Slet
  17. Det er så hyggeligt og sikke en velkomst man må føle, når man kommer ... jeg er vild med den ide med at kalkmale et græskar ...
    Tak for ideen og god weekend
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have Annette.
      Ideen fik jeg sidste år. Kunne ikke finde nogle hvide græskar. Så blev de altså bare malet.
      Husk ikke at give dem voks når de skal være udendørs. For så skaller malingen af......

      Skøn søndag
      Charlotte

      Slet