fredag den 29. juli 2016

Lavendel sæbe


Der er bare ikke noget som Lavendel.
Det minder mig om barndom og sommer.
Den sarte duft af lavendel har bare noget fortryllende over sig.
I haven har jeg tre forskellige slags. Så bestemte de måtte kunne bruges til noget helt særligt.
Så jeg satte mig for at finde ud af hvordan man syder sæbe.



Det kan sagtens lade sig gøre. Men der er en del forbehold der skal tages.
Brug altid handsker da det er ætsende. Få det ikke i øjnene eller på huden.
Brug ikke metal skåle, men porcelæn eller plastik.
Her skal der bruges termometer.



Her får i opskriften på min recerts.
Jeg kan desværre ikke svare på om det er en skøn sæbe.
For må først anvende den om 4 dage!




I starten er sæben eddike farvet men jo mere man pisker og jo mere tyk den bliver
jo mere hvid bliver den også. Efter 24 timer er den helt hvid.



Jeg har nogle silikone mærker, som jeg har trykket ned i sæben.



Efter 24 timer vender jeg sæben ud af bøtten og skære sæben i passende stykker. 
Nu er det den skal stå og tørre i 3 uger.










3 uger er mega lang tid for mig.
Så jeg har snydt lidt og pakket to af sæberne pænt ind.






Det ser så smukt ud når sæben ligger og pynter på det fanske toilet.
Er sæben ikke god, ja så pynter den i al fald.
Sjovt at lave sin egen sæbe men det er ikke et familie projekt.
For med kaustisk soda skal man være meget omhyggelig.
Håber i fik lidt ideer til hvad lavendel også kan bruges til.

Rigtig formidabel weekend

Charlotte


12 kommentarer:

  1. Always so beautiful Charlotte. xx

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you sweet Kerrie

      Nice day to you
      Charlotte

      Slet
  2. Sikke et spændende projekt. Og så underligt at noget der er så ætsende og giftigt, efter tre uger, kan bruges til at vaske sig med. Smukt er dit sæbe, og får virkelig lyst til at prøve, men 3 uger er godtnok laaaang tid, hehe....
    Men jeg bliver nok nødt til at gå igang, for de er så smukke.
    Rigtig rigtig god weekend til dig og dine ❤️

    Mange knus
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Lone:)
      Det er sjovt og fantastisk at lave sin egen sæbe. Man kan jo lave lige de forme man lyster.
      Men du har ret 3 stive uger hmmmmmmmm..........

      Rigtig skøn weekend og fødselsdag til jer
      Knus
      Charlotte

      Slet
  3. Nydelige såper Charlotte. Så utrolig mye du kan.
    Ønsker deg ei flott helg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Bente:)

      En rigtig smuk dag ønskes du også
      Charlotte

      Slet
  4. Så pæne stykker sæbe. Det er sikkert sådan noget sæbe hvor man dufter til det mange gange, og vasker hænderne o noget tid bare for at få duften med sig :-)
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Kirsten:)
      Jeg kan desværre ikke svare på det. Er lidt en kylling og venter hellere en dag mere end mindre. Syntes det er så krasse sager det er lavet af. Men det dufter skønt.....

      Rigtig skøn dag
      Charlotte

      Slet
  5. Jeg elsker lavendel !
    Så fantastisk å lage sine egne såper !!
    De er så fine at jeg tror jeg bare ville hatt de liggende til pynt ...

    Tror ikke det er en ting du ikke kan Charlotte !!
    Jeg blir så imponert !
    Jeg har også laget , men kun med ferdig såpemasse .
    Nydelige bilder du igjen viser .
    Klem fra Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er bare altid så sød Anne:)
      Tusind tak for de skønne smukke ord...

      Rigtig fantastisk søndag
      Charlotte

      Slet
  6. Kære Charlotte.Du er da fyldt med nye ideer.Elsker også duften af lavendler.
    Har jo tit oplevet de smukke lavendelmarker på vores mange rejser til Sydfrankrig.
    Men synes det lyder lidt indviklet.Men dufter er helt sikker skøn.
    Har selv prøvet at lave sæber med børnene da jeg arbejde som klubpædagog.
    Men da brugte vi olier til at give duft.
    Vil da også lihe sige at du har vundet frø af de db. valmuer hos mig.
    Så hvis du vil være sød at sende mig din adr.Min mail står nederst i mit nye indlæg.
    Rigtig god søndag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Jette:)
      Lidt nyt skal der jo til ind i mellem, så syntes det var sjovt med sæbe.
      Hvor må det være pragtfuldt at se de smukke marker. Det har jeg ikke oplevet. Men må jeg bestemt engang.

      Jeg har lige været på din blog og så jeg var den heldige vinder. Er i sandhed så glad. For de er utrolig smukke de valmuer og så farven. Ved præcis hvor de skal plantes:)
      Mellem mine lyserøde roser. Nede ved søen :)))))))

      Rigtig skøn søndag aften
      Charlotte

      Slet