lørdag den 17. august 2019

Den første er bare bedst....


Den anden dag kom Kim ind med en stor kurv med ananas æbler.
Grenen var så utrolig tung at den lå hen af græsset.



Det er et fantastisk æble og er altid moden før alle andre.



Nede hos Jane har jeg købt de fedeste franske sylteglas.
Dem bruger jeg til alt muligt.
Men ikke nok med det. Så havde hun denne gang fundet de smukkeste 
gamle franske sylte labels. Tænk der er ægte bladguld i.
Her er det for æblemarmelade og jeg købte også til pære.
Engang var der virkelig gjort meget mere ud af de gamle dyder.



Kim havde selvfølgelig en bagtanke med alle de æbler.
Hans livret er rå æblekage.
Hvor det øverste lag inden fløden er gulerod.
Må indrømme årets første æblekage af egen avl er bare den bedste

Måske en ide til aftenkaffen
Klem og en fantastisk weekend

Charlotte


12 kommentarer:

  1. Åh ja, årets første æblekage af egen avl er bare den bedste! Vi har også æbletræer, men æblerne (cox orange og pigeon) er ikke modne endnu. Dine billeder er bare så smukke!
    Rigtig god weekend, klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du sød Gitte.
      Ja vi har tre æbletræer. Eller faktisk kun to for det ene er et AA fik i dåbsgave. Men det er så stort nu at det ikke kan graves op når han flytter engang om 100 år :)))))))) Jeg har været så heldig at kunne få tre mistelten til at gro på hans træ. Ingrid Marie.

      Smuk dag til jer på nye eventyr
      Klem

      Charlotte

      Slet
  2. Velbekomme - flot æblekage, den ville Bent nok også gerne sætte tænderne i :) jeg er ikke til flødeskum.
    Dejlig regnvejrsdag til dig - tænk det regner også her :)
    Klemmer

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh Lisbeth ikke til flødeskum......... Gid det var mig. Kunne bade i det :)))))))))
      Ja der har regnet en hel del her. Vi kan mærke efteråret. Rigtig meget nu.

      Klem og en skøn dag
      Charlotte

      Slet
  3. �� forstår godt hans tanke , ser lækkert ud , hvad bruger du imellem lagene ? Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha ja en æblekage kan man jo altid skylle ned :)))))))
      Jeg bruger knuste makroner eller kage rasp.

      Skøn tirsdag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  4. Mm, ser så godt ut, Charlotte..
    Elsker også den desserten, vi kaller den "Tilslørte bondepiker" i Norge.
    Ha en herlig weekend,

    Knus, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk navn Ida. Det har jeg virkelig aldrig hørt før.
      Det er en skøn frisk dessert. Det kan altid spises.

      Stort klem
      Charlotte

      Slet
  5. Hvor er jeg misundelig. Her har det ene træ 5 æbler og det andet havde 3, som nu alle ligger på jorden. Serverede gammeldavs æblekage for gæsterne i går. For de andre beboer her på matriklen er ikke meget for æblekage og jeg elsker det. Havde stadigvæk lidt på frost fra sidste år. Men til gengæld er de vilde med flødeboller :-)))) men ingen tur til Spangsberg denne weekend. Men de har nu også åben i nogle af hverdagene. Elsker de fine labels.
    Dejlig søndag

    Kærligst Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhhh nej det værste er et nul æbleår. Sådan havde vi det sidste år.
      Men i år er det bare for vildt.
      Mit lille yndlingstræ på 3 år har nok 100 store flotte sprøde æbler.
      Skønt du fik din æblekage. var det din fødselsdag da du måtte bestemme kagen?
      Åhhhh ja Spangsberg de er så lækker de flødeboller. Slet ikke til at komme uden om.

      Klem og skøn tirsdag
      Charlotte

      Slet