onsdag den 7. august 2019

Hvad sker der her


Ja som overskriften antyder.
Så sker der noget underligt her Hos Villa Fryd.
Ikke nok med der er farver på buketterne så er der også
kommet nye farver i haven.......



Altså for 14 dage siden opdagede jeg denne klematis i Frk. Pots pergola.
Den har så tyk en skal. Meget læderagtigt. Helt hård.
Det er ikke noget jeg har plantet...



Men den blomster vildt. 
Den er meget stoflig a la velour.
Den er noget mørkere end billedet angiver.



 Den har kæmpe store blomster.
Det er som om der er to i en.
For nogle af bladene er stribet og andre af blomsterne har 5 kronblade.
Er det ikke underligt der pludselig kan dukke sådan en op i haven.
Sig endelig til hvis i kender sorten!




To steder i haven har jeg forsøgt at bruge dem som bunddække.
Det går super fint.
Her er den lys lilla begyndt at springe ud og lægger sig fint over alle de trælse 
skvalderkål jeg ikke altid når over.




Jeg har lave et klematis arkiv.
For er nu ved at have så mange, at jeg slet ikke kan holde styr på dem.
Specielt når de også kommer af sig selv i haven....
Kan godt lide at kende navnene og have billeder at se på om vinteren.
For det er jo her man planlægger haven.
Lige præcis som jeg har mit rosen arkiv.

Den skønneste dag ønskes i alle
Klem og kram

Charlotte


Ja mine dahlia har også sjove farver i år!!!!

18 kommentarer:

  1. Ja men er det da ikke dejligt med bare lidt farver i haven. Du er da heldig, at den er kommet af sig selv og breder sig pænt ud i haven. Det er svært at sige navnet, jeg har flere, der minder om den, men kan ikke forestille mig, at nogle af dem ville så sig selv, jeg har aldrig set det i hvert fald.
    Men tillykke med dem, de er flotte.
    Knus og dejlig dag til dig
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lisbeth. Jo jo det er å fint med varve i haven. Bare jeg selv kunne bestemme :))))))
      For jeg nænner jo ikke skille mig af med den når den nu er kommet.

      Skøn dag til dig i regnen
      Knus

      Charlotte

      Slet
  2. Dejligt med gaver :-) og med lidt farver :-)
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi Lene i har lidt travlt med de farver har i :))))))))
      Men det er noget af det første man lægger mærke til i baghaven. For har intet så mørkt.

      Skøn eftermiddag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  3. Jeg holder meget af det der sår sig selv, og jeg er også glad for farver i haven, men indendøre er jeg meget farvesart, så jeg forstår godt hvordan du har det :-)
    God augustdag til dig, Charlotte!
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for forståelsen Nana :)))))
      Men jeg kunne jo bare hive den op. Men nænner det bare ikke.
      Den er ret så stoflig. Det er helt vildt.

      Klem og skøn eftermiddag
      Her med skybrud

      Charlotte

      Slet
  4. Din dyblilla klematis er helt utrolig smuk - sikke en frodighed. Jeg elsker blomster med farver, men bestemt også hvide.
    Ha' en dejlig dag, klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Gitte
      Ja i år er der virkelig frodighed. Alle blomsterne nyder godt af vandet.
      Lige på nær de tunge rosenhoveder.

      Dejlig torsdag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  5. Hvor er det en smuk klematis. Den ligner the President, men er ikke sikker. Det er jo helt vildt at se så mange farver på dine billeder. Men flotte er de.
    Rigtig god aften. Her tændes alle stearinlys i det grå regnvejr.

    Knus
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Man må sige det i hvert fald er en meget intens og stoflig klematis Lone.
      Ja de farver er altså helt vilde. Men det er også fordi mange af mine dahlia i år ikke passer med de købte billeder.
      Det er for vildt når der både kommer orange og gule dahlia til. Men far nyder det for så bliver der flere knolde til ham næste år. De overlever ikke her på matriklen!
      Her er skybrud så bagningen er i gang, mens stearinlysene brænder.
      Skøn eftermiddag.

      Knus
      Charlotte

      Slet
  6. Den er godt nok smuk. Gad vide om den kan ha været en del af en anden plante ? Prøv at spørge inde i Klematisgruppen på facebook.
    Det er så smukt med farver i haven .
    Kæmpe knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmmm jeg ved ikke lige hvor flot den er.......
      Lilla er jo ikke rigtig min farve:)))))))
      Men nænner slet ikke at rykke den op.
      Der er ikke plantet nyt de sidste to år hvor den står og det i en meget stor radius.
      Så fatter det ikke.
      Men et godt bud men en klematis gruppe at få et muligt svar.

      Også store kæmpe krammer til dig
      Charlotte

      Slet
  7. Måske det er skæbenen ;-)))))) Synes de mørke blomst er fantastiske til at skabe kontrast i bede og buketter uden det ser roset ud. Har i år plantede mørk Akebia og klematis Romantica op ad det hvide pkankeværk. Er spændt på at se resultatat til næste år. Klematis-gruppen er et godt bud i dit opklaringsarbejde. Men prøv ellers den enelske Taylors clematis. Der kan man søge på farve og blomstringstid. Godt den planteskole ikke ligger i DK, for så ville jeg have klematis i hele haven. Her skal der også gang i bageriet inden fødselsdagsgæster lørdag. Håber på tørvejr og hepper på DMI, som lover bedre vejr end YR.
    Rigtig dejlig weekend.

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret. De mørke planter kan bare noget.
      Ville faktisk bare gerne kunne bestemme selv, hvilke planter det er :)))))))))
      Men her i haven syntes jeg der sker underlige ting i år. Tror det er efter tørken sidste år.
      Håber i får den bedste fødselsdags fest og tillykke til den i huset der er den heldige. Elsker nemlig fødselsdage. Bare jeg ikke skulle have flere lys i kagen....

      Klem og dejlig lørdag
      Charlotte

      Slet
  8. Det er nu bedst, når man selv kan styre farverne - om de skal være der eller hvor de skal være, sådan har jeg det også :-) Og når først de er dukket op er det svært at kyle dem ud.
    Måske har en lille fugl været på spil med et frø, ellers må det jo være en af dine hvide damer i haven der har været på spil;)) Det er godt nok nogle store blomster den klematis har, den er svær at ignorere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja da det er da en af de hvide damer.
      Det kan ikke være Frk. Pots for hun elsker hvid og lyserød.
      Så jeg må ud og afhøre dem........
      For lilla var ikke lige farven jeg skulle have i den pergola.

      Klem og dejlig weekend
      Charlotte

      Slet
  9. Den er flott Charlotte, kan det være the President. Kanskje den har kommet med frø fra en planteskole eller så?
    Elsker også klematis, i år har jeg plantet Blue Angel og Niobe, elsker dem begge.
    Men har funnet ut at jeg må kjøpe planter med knopper, ellesr kommer det slett ingen blomster..
    God helg!

    Knus, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej er det korrekt Ida.
      Det anede jeg faktisk slet ikke. Det håber jeg ikke er rigtigt i Danmark. For har købt en del uden knopper....

      Sov dejligt
      Klem

      Charlotte

      Slet