mandag den 13. august 2018

En skat i stue væggen


Vi fandt en skat inde i væggen da der blev banket hul til den nye dør.
Pludselig lå den der bare.




En kobber 5 øre fra 1927.
Lene fra Bedstemorshave mener det måske er en skik der bruges,
når man laver huse! Det lyder som en skøn ide.




Uha der var nogle som måtte være ulykkelig over at have mistet den i sin tid.
Vi sad alle 4 og fandt på hver sin historie, hvad vi troede der var sket.



Det var den fine indgang i sin tid, som åbnes igen.
Så folk kom måske for at betale vaskekonen. Eller slagteren.
Som begge to holdt til i huset.
Det gør helt ondt at tænke på hvis det var et barn der havde mistet den.
Måske en huskekage er blevet uddelt.
Det var min teori og der kom 4 forskellige fortællinger og alle lige sørgelige.




AA og jeg har lagt den ned i mellem de to vægge og gulvet igen.
Så der er nogle der kan finde den på et senere tidspunkt.
Præcis som da vi lagde en skat ind i væggen i skilsmisse vinduet.
Et par af hver af børnenes brille, fra de var et år.
Tænk hvad det måske kan frembringe af glæde om 100 år.


Der skal ikke altid så meget til at skabe lykke og fantasifulde fortællinger.
Den her var god men har svært ved ikke at kende møntens historie!
Derfor har vi skrevet et brev til vores gemte briller.
Husk at lave små tidslommer til vores efterkommere.

Knus og skøn mandag

Charlotte



23 kommentarer:

  1. Som jeg har fået det fortalt er det en lykkemønt, som skal bringe held og lykke til husets kommende beboere og er lagt der med fuldt overlæg. Det skal jo helst være en mønt fra det år, hvor der er isat ny dør eller hvad der nu er lavet. Sådan en lykkemønt er der også gemt bag døren her i huset... eller nu er der jo to, den vi fandt og så en som vi puttede i æsken da vi fik ny dør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejjjjj hvor lyder det bare skønt Rita. Jeg må have en mønt fra vores tid der ned.
      Super skøn ide. Elsker sådanne traditioner.

      Knus og skøn mandag
      Charlotte

      Slet
  2. Hvor er det en skøn historie med sådan en lykkemønt. I får da nogle overraskelser i det hus. Småler lidt, og tænker på hvad du efterhånden har fundet i haven også ;)
    Rigtig god ny uge søde Queen

    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha ja Lone.
      Vi har fået så mange overraskelser og fundet så mange sjove ting.

      Knus og en super skøn dag
      Charlotte

      Slet
  3. Den tradition kendte jeg ikke, det lyder som en god idé, som andre kan få glæde af længe efter, når huset igen skal laves om.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis. Jeg kendte den heller ikke men nu gør jeg heldigvis og vi har takket ved at ligge endnu en lykkemønt ned.

      Dejlig dag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  4. Ja, det er rart at blive mindet om de andre der har boet i ens hus igennem tiden. Jeg kender godt skikken med en mønt i muren. Jeg har faktisk været med til at lægge en mønt flere gange, men har aldrig fundet en :-)
    Dejlig regnvejrsdag til dig, Charlotte!
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt jeg ikke kendte den tradition. Har jo en far der er murer.
      Nu er alle de sørgelige historie vi fantaserede om heldigvis ikke sande, nu kender jeg heldigvis til den smukke lykke tradition.

      Knus og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  5. Måske har han været skibsreder ham der fik bygge huset,for når man bygge skibe lagde man en mønt under stormasten(måske gør man det endnu ). Skøn læsning og fantasien hos jer er bare i top. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha fantasien er alt for stor her i huset.
      Vi kan brygge nogle elendige historier sammen Leila.
      Nej Fru Kjær som byggede huset Villa Fryd var enke efter en velhavende bonde.
      Men hyggeligt at både ved huse og skibe lægges der en mønt.

      Smuk dag til jer
      Klem

      Charlotte

      Slet
  6. Den tradition med mønten kender jeg godt fra min Farmor og Farfar tid ❤

    Charlotte I sku næsten skrive et Brev / hilsen til Husets nye og kommende ejer ❤ måske I alle skrev et par linjer.. husk og komme det i en plast pose så det ikk går til + stadig vil ku læses ❤
    Knuss Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da en rigtig god ide Lise-Lotte.
      Men nu er det for sent.
      Vi vedlagde selv en mønt og kom den i en lille gennemsigtig plastikpose.
      Så nu må der være max lykke med huset.

      Knus og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  7. Min far har fortalt at når de byggede huse så murede de en mønt ind i hjørne stenen fra det årstal som huset blev bygget i
    Hyggeligt at i fandt en skat

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så skøn en tradition som jeg bare ikke kendte til Trine.
      God vi fik det afklaret for jeg havde helt ondt af det stakkels barn der havde tabt den.
      Nu ved vi der er lykke i huset.

      Knus og skøn onsdag
      Charlotte

      Slet
  8. Ej hvor er det hyggeligt, sikke en skat, og den virker, for i bor jo i et lykkeligt hus. Jeg har også hørt fra min håndværker mand at det er kutyme at mure noget ind, et eller andet til sine efterkommere, som en hilsen fra bygherre/håndværkeren. Men har aldrig hørt at det skulle være en mønt. Jeg ELSKER det Rita fortæller!!!!!
    Vi har bygget fire huse om næsten fra bunden, men aldrig fundet noget i murene. Må tilstå at jeg ikke ved hvad Kim har muret ind eller ned i gulvene, men jeg ved det er gjort med god energi! Det er så fedt at høre hvad i gør, og det er sjovt at læse jeres historier.
    Længe siden, kan se i har haft en fantastisk ferie. Jeres nye tiltag med jeres villa fryd bliver helt fantastiske, hjertet her svulmer op i glæde med jer!
    I dag er en dag på nettet, har lige fået min pcer tilbage efter 14 dage til reparation, nu er den så god som ny. Og netforbindelsen er atter stabil efter tdc har fået lavet nogle ustabile kabler, jubiii:-)
    Ha den skønneste dag
    Kæmpe knuser
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anette.
      Jeg elsker også det vi gør for huset. Det smiler og det gør vi også.
      Vi bliver aldrig færdig. Det kommer ikke til at ske i vores tid. Det har vi ikke pengene til. Men vil ønske vores efterkommere vil vil tage kampen op og få Villa Fryd til at ligne et slot.

      Sjovt at Kim har muret noget i gulvet og du slet ikke ved det. Elsker altså den tradition.
      Nu går jeg helt amok hver gang der skal laves noget nyt.

      Godt din pc er tilbage. næsten ikke til at undvære.

      Knus og varme tanker
      Charlotte

      Slet
  9. Sikke en skøn idé ❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt vildt. Elsker den tradition nu jeg er kommet til at kende den.

      Smuk dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  10. For en spennende skatt å finne.
    Jeg tror ikke jeg ville bygget den inn i huset igjen. Jeg ville hatt den i et lite "monter" på veggen et sted i huset, med hvor og når den ble funnet. Dette er jo en del av en historie - og ikke sikkert senere eiere vil finne den igjen.
    Ved å ha den fremme, kan man "se" noe av historien til huset til glede for dere som bor i huset nå.
    Ha fortsatt fin uke Charlotte!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Turid.
      Jeg har valgt at ligge den tilbage. Sammen med endnu en mønt fra os.
      Jeg syntes den skal bringe lykke for huset og de kommende generationer.
      Jeg ved den er der og det er det vigtigste.
      Men lige nu bliver jeg i tvivl.........

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  11. Det er ikke blevet til meget renovering her i hytten. Men da manden rev en væg ned, da lå en 25-øre fra 1965 herunder. I skrivende stund venter vi på en tømmer, da vi pludselig i aftes var ved at få en indendørs pool i stuen. Så nu kan opsparingen bruges på tagplader, rockwool og gipsplader. Og hvem kigger egentligt på et loft ? Men det ser jo også dumt ud, hvis loftet pludselig dratter ned ;-)
    Håber virkelig på tørvejr og sol igen, så bliver alt bedre :-)

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhhhhhhhhhhhhhhhh nej håber der er kommet en god løsning og forsikringen vil betale.
      Men det syntes jeg bare aldrig de vil ;)
      Sådan har jeg det med ny seng. Spild af penge. Det er jo kun til at sove i :))))))))

      Knus og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  12. Amazing photos that you took! I love the greeting tag that you made. These photos are amazing. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts


    World of Animals

    SvarSlet