tirsdag den 24. april 2018

Ramsløg


Hvis der er noget jeg godt kan lide så er det Ramsløg.
De har den smukkeste hvide blomst og så smager bladene formidabelt
af hvidløg. Det er først de sidste par år jeg har fået øje på denne plante.
Før troede jeg det var liljekonvaller uden blomster!



I år er mine ramsløg blevet til denne lille spinkle buket.



Men så spurgte Helle mig om jeg var interesseret i nogle ramsløg.
For hun kendte et godt sted.



Så nu ser bedet pludselig meget større ud.
Ja sådan ca. 500 %



Men der var også ramsløg til her og nu ganen.
Helle havde plukket en buket.



Så der gik ikke mange minutter før der var lavet en pesto.
Som i kan se har jeg været lige lidt for god med vindruekerne olien.
Men det bliver den bare endnu bedre af.
Det er lige nu i kan finde de lækre blade i naturen.

Smuk dag til jer alle

Charlotte


30 kommentarer:

  1. Ramsløg forsøgte jeg at indføre i et hjørne af haven for at par år siden og de er der stadig. Jeg har nu ikke prøvet at lave pesto men det ser lækkert ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig super lækkert.
      En mayonnaise med dem smager også skønt.

      Sov godt
      Charlotte

      Slet
  2. Lidt sjovt og tænke på at vi sådan har taget Ukrudt ind i vores spise vaner 🌱 det kan os bruges til Smoothie 🌱

    Go' tirsdag 🌺
    Knuss Lise-Lotte 🌺

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men en rigtig skøn tanke ikk'

      Sov godt sødesen
      Charlotte

      Slet
  3. Uhhhmm elsker ramsløg og pesto. Jeg har kun en enkelt ramsløg, men håber at få flere, så jeg kan lave en stor portion pesto.
    Rigtig god dag

    Knus
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt nok også lækkert.
      Smager himmelsk.

      Sov godt søde ven
      Charlotte

      Slet
  4. Lækkert, jeg elsker pesto i alle afskygninger, men har stadig til gode at lave den af ramsløg, og at have dem i haven, men jeg ved det kommer, for i dag ved jeg hvor de skal stå, nemlig i min stammecirkel ved køkkenhaven.
    ha den bedste dag deroppe i nord
    MasserafforårsknusfraAnette:-)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak.
      Det smager himmelsk og du skal i den grad glæde dig.
      Uhmmmmmm siger jeg bare.

      Sov god søde dig
      Charlotte

      Slet
  5. Hej Charlotte
    Ramsløg tør jeg ikke indføre i min have, de breder sig vildt, men jeg kan se, du har dem i et højbed, så bliver de forhåbentlig der.
    Jeg er nu heller ikke til pesto, jeg kan ikke tåle hvidløg.
    Knus og dejlig dag til dig
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sgu da lidt op af bakke fru Høneballe
      Det må du hellere holde dig langt væk fra så.

      Knus og sov godt
      Charlotte

      Slet
  6. Thanks for all your efforts that you have put in this, It's very interesting Blog...
    I believe there are many who feel the same satisfaction as I read this article!
    I hope you will continue to have such articles to share with everyone!
    ดูหนังออนไลน์

    SvarSlet
  7. Lis Coskun Laursenapril 24, 2018

    Elsker også Ramsløg og er så heldig at have et sted ikke langt fra, hvor vi bor, hvor der vrimler med Ramsløg, så det er en fryd - vi plukker nærmest spandevis hvert år - i år vil jeg prøve at fryse nogle blade.
    Jeg fik øjnene op for Ramsløg for nogle år tilbage i forbindelse med påskefrokost, hvor jeg lavede en Ramsløg-mayo. Er du så færdig, folk var helt vilde med den, så jeg vil anbefale, at man prøver at lave den og tillader mig derfor at lægge linket ind her.
    Siger bare........ PRØV DET !
    Knus og tak for din dejlig blog
    Lis
    https://www.meyersmad.dk/lav-mad/opskrifter/ramslogsmayo/?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=nyhedsbrev&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified&utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=nyhedsbrev&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhhhhhhh jeg kan love dig jeg har lavet en mayo nu. Det smager jo fantastisk er du vimmer mand. Det var ikke godt du fortalte om det :))))))))))

      Sov godt og drøm sødt Lis
      Charlotte

      Slet
  8. Jeg er nu heller ikke til pesto, jeg kan ikke tåle hvidløg.


    ผ่านเว็บ B2BET

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv også. Det var ikke så godt.

      Sov sødt
      Charlotte

      Slet
  9. Oi Charlotte,
    I loved meeting you.
    Nice pictures.
    janicce.

    SvarSlet
  10. I've never heard of this plant, but it looks so beautiful.. I'll try to find here.. I don't know whether I can grow it ..

    SvarSlet
    Svar
    1. I love this plant.
      It needs to stay in the shadow and get a lot of water.
      Tastes like garlic.

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  11. Inspirerande inlägg !
    Har alltid undrat hur ramslökspesto smakar och nu fick jag inspiration att plantera några plantor.
    Ha det så gott och tack för alla fina kommentarer hos mig så jag kunde hitta till dig !
    Kram/Isa

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du bare sød Isa.
      Det er en skøn plante og har en vidunderlig smag af let hvidløg.

      Drøm sødt
      Charlotte

      Slet
  12. Kære Charlotte.
    Kender godt ramsløg pesto og kan rigtig godt lide den. Vil prøve Lis Laursens ramsløg mayo. Man skal passe på ikke at forveksle den med liljekonvaller, der er meget giftige.
    Det er et fint lille bed du har lavet, så ved du med sikkerhed hvad du får.
    Hav en rigtig dejlig regnvejrsdag. Roserne trængte til vand, søde Charlotte ;)
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Eliane.
      Jeg har også lavet mayo og tro mig det er super godt.
      I dag har der været sol og stærk blæst. Vi har intet vand modtaget.

      Drøm sødt
      Charlotte

      Slet
  13. Hej Charlotte
    Ja uhm ramsløg jeg har jo selv et stort stykke jord i haven med den plante og laver jo alt muligt at dem -inden længe drager vi jo ud i naturen for vi kender jo nogle god enorme steder (smile) og vi er afsted mindst 3-4 gange . PS. Kan nu ikke forstå at så mange er bange for at tage fejl af Liljekonvaller og ramsløg - ramsløg lugter jo ganske meget og tager man et blad og nuller mellem sine finger ja kommer duften fin og stærk frem Liljekonvaller dufter ikke og bladene er mere matte end ramsløg.
    Lilje

    SvarSlet
    Svar
    1. Ejjjjjj hvor er i heldige Lilje.
      Du må lave tons af pestoer og fryse ned. Desværre holder de jo kun i 4 dage i køleskabet. Eller det gær mine i al fald.

      Drøm sødt
      Charlotte

      Slet
  14. Ramsløg er skønne. For nogle år siden fik jeg en ordentlig portion, og jeg lavede alt muligt spændende med dem. De vokser ikke lige heromkring, så jeg må vist også få plantet nogle i haven. Den pesto ser rigtig god ud - og buketten er bare yndig. Det er de fineste blomster...
    Kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den har bedårende blomster.
      Smagen er fantastisk så plant endelig nogle skønheder.
      Det skulle være en plante som spreder sig meget.

      Godnat og sov godt
      Charlotte

      Slet
  15. Deilig... vi har også masse ramsløk har. Pesto ser ut super... vakker med spaghetti :-)))
    Kos deg. God hage dager for deg. Hilsen fra Viola

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet med pesto til spagetti, det har jeg slet ikke tænk på Viola.

      Sov dejligt
      Charlotte

      Slet