tirsdag den 13. november 2018

Så kom knoldene op


Mine dahlia var lidt længe om at få ved i år.
Tror det skyldes tørken og at jeg ikke kunne vande dem op.



Men skal da love for de så stod flot da først de kom.
Både alle de hvide og de lyserøde.



Imellem dem havde jeg frøken hat til at stå.
Det var bedårende.



Min yndling, Cafe au lait var nu den som gav ringest i år.
Så der skal vist nye knolde til næste år.



Men inden frosten for alvor sætter ind skal de jo op af jorden.
Så det er vist aller aller sidste udkald nu.



Er vildt forbavset over hvor meget en knold kan formere sig over en sommer.
Her er det mine elskede hvide Pon pon knolde.



Jeg glæder mig allerede til næste sæson med dahlia.

Her kan man tydeligt se hvilke knolde der har stået rigtigt og nydt det.
Jeg har ligeledes taget løgene til mine liljer op.
Er det ikke godt nok rigtigt at man skal det?


Jeg vil ønske jer en helt fantastisk dag
Klem

Charlotte


21 kommentarer:

  1. Hej Charlotte
    Nej det er det så ikke, liljeløg behøver du ikke at tage op. Dahlia kan du vente med til de har fået frost, altså til de skvatter sammen, så du er i god tid, det er jo meget godt.
    Mine dahlia var heller ikke gode i år, men det er nu heller ikke dem, jeg er bedst til, de står åbenbart et skidt sted - lidt for skygget. Dine ser ud til at have formeret sig fint, hvis Café au lait ser lige så flot ud, behøver du ikke at købe nye knolde.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det rigtigt Lisbeth..... Altså så vil jeg ud og grave dem ned igen. Dumme mig altså. De stod så smukt.
      Har nogle nye lilje løg. De ryger også i jorden så.
      Nej min cafe har slet ikke formeret sig så flot. Så tror de er trætte :))))))))

      Smuk ny dag
      Klem

      Charlotte

      Slet
    2. Ja gå du ud og grav dem ned igen, mens du kan huske, hvor de stod, og plant så endelig de nye med det samme.
      Så må du have en ny café :)
      Tak i lige måde
      Klem
      Lisbeth

      Slet
    3. Rita har skrevet til mig at det er duft liljer.
      Hendes veninde har dem og de kommer op af jorden hvert år til vinter.
      Måske jeg skulle ligge et foto ind af dem :)))))))

      Slet
  2. Hej Charlotte. Flot arbejde ��. Vil du fortælle mig navnet på dine lyserøde (ikke pink!) dahlia? På forhånd tak ��. Dbh Fru Kirstein

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Kirsten.
      Jeg skal nok finde navnene på mine dahlia.
      Skal lige igennem en stor stak sedler i kælderen først :///

      Smuk onsdag
      Klem

      Charlotte

      Slet
    2. Den første dahlia hedder Preference
      Den anden Harmoni Melody

      Så må dy på jagt efter den sidste Kirsten. Den første har du jo.
      Selv om de ikke er helt ens. Tror det er 2-3 år jeg har knolden i jorden.

      Slet
    3. På det første billede kan du se i baggrunden en anden dahlia.
      Den er også skøn. Sådan lidt på størrelse med Cafe Au lait.
      Den hedder Kiev.

      Slet
    4. Tusinde tak fordi du har taget dig tid til at finde navnene til mig - det sætter jeg stor pris på! Jeg skal helt sikkert på udkig efter Harmoni Melody, både pga blomsten, bladenes farve og fordi den ikke er så høj. Håber at kunne vise et billede på min IG profil til næste sommer ��. Kh Fru Kirstein

      Slet
    5. Velbekomme sød.
      Åhhhhh det vil jeg så gerne se. Så har jeg altså en anden du også vil syntes om.
      Den er sart rosa. Ikke ret høj. Med næsten sorte blade og en gul midte. Ser lige om jeg kan finde den til dig Kirsten.

      Knus og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  3. Flotte knolde og de er da blevet helt enorme. Mine står i krukker og har så stort rodnet at jeg ikke kan få dem op. Tænker jeg vil have dem i jorden næste år.
    Og så håber jeg at jeg kan få en pompom der vil noget. De fire jeg havde sat i år fik aldrig en eneste blomst.
    Rigtig god dag

    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. De har godt nok vokset sig store Lone. Tror også de bliver størst i jorden.
      Men er ikke sikker.
      Mine Pon pon kom vildt igen i år.
      Min er fra England. Engang i mellem må man prøve andre mærker end de gængse.

      Smuk dag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  4. Hej Charlotte

    Som Lisbeth skriver - liljeløg kan du bedst lade ligge i jorden.
    Men det du viser på sidste billede ligner slet ikke rigtige liljer -Lilium-. De i den klare plastik sag ser ud til at være dagliljer -Hemerocallis- De skal heller ikke graves op, og har det nok bedst ved at komme i jorden igen:)
    I potten derimod ligner det gladiolus, og efter bøgerne skal de jo op - vi en nu mange der har erfaret at de klarer en mild vinter fint!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har total ret Karsten. Det er ikke en almindelig lilje.
      Har lige slået et billede op med den på Instagram.
      Gik i kælderen og fandt posen med navnet.
      Gladiolus murielae sortøje duftlilje.
      Ja den anden er en gladiolus. Du har styr på det må jeg sige.

      Skøn dag til dig
      Charlotte

      Slet
  5. Hej Sødeste
    Din Cafe er altså ikke træt :o)) mine har heller ikke blomstret så meget i år. Jeg ville gemme den og se om ikke den giver noget næste år.
    Lisbeth har svaret på det med liljerne, husk nu at de skal stå men knolden over jorden ellers rådner de (har jeg lært af Lisbeth)
    Rigtig dejlig dag til skønne dig :o)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en fed fidus Linda.
      Så er det derfor jeg har mistet nogle stykker.
      Jeg graver jo ned til kineserne :)))))

      Krammer til dig
      Charlotte

      Slet
  6. Åh, så vakre de er Charlotte...
    Jeg får ikke til det med overvintring, hvordan oppbevarer du dine knoller?
    Bestiller du på nett, har du noen tips der?

    Masse klemmer, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ida.
      Jeg tager knoldene ind. Så ligger de og tørre så jeg kan ryste børst alt jord væk.
      Så ligges de i en løg sold. Så der er luft alle steder fra.
      Stiller den i et mørkt køligt rum i kælderen.
      Jeg er begyndt at kigge lidt mod udlandet. Specielt England har smukke robuste planter.

      Klem til dig
      Charlotte

      Slet
  7. The flowers are so lovely! I like the first one most.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear.
      I love white and a little bit of rose in my garden.

      Nice dag
      Charlotte

      Slet
  8. I really like your new decorative designs! it's beautiful so much and good idea on site.

    ดูหนัง

    SvarSlet