fredag den 19. februar 2016

Lampeskærme



Hvis der er noget jeg syntes er rigtig svært. Så er det at finde
lamper i den rigtig stil.
For mange år siden var skærmene altid smukke og buede.
Lamperne havde de rigtige krummelure.
Det er rigtig svært at finde i dag.
Men jeg har fundet en løsning. Jeg finder gamle skærme
på loppemarkedet. Så jeg har altid et lager i kælderen. Lamperne
findes samme sted. De bliver bare malet hvide uanset
 hvad materiale de er lavet af.  
Så er det ellers bare at kombinere på kryds og tværs og være kreativ.




Denne smukke gamle skærm på en gammel jern standerlampe har jeg givet 
en let gang mat spray maling. 
Syntes simpelthen den her skærm er så yndig at den ikke skulle om betrækkes.
Men farven var frygtelig før....





Denne lame og skærm viste jeg jer i januar.
Lampen er malet hvid og skærmen er om betrukket.
Det vil sige jeg har ladet det sarte rosa stof være under
det nye blonde stof. Netop for at denne lampe ikke skal give 
for meget lys. Den er sat i verden til et hygge hjørne.
Skærmens afslutning er en blonde i top og bund.













Denne skærm har jeg også om betrukket.
Først med et lag ganske tyndt hvidt stof og derefter med
en fin tynd blonde stof.
Dette er ikke trukket helt stramt. Det er syet løsere på.



Jeg har igen brugt en blonde til at afslutte top og bund.
Disse er dog ikke ens.
På skelettets stænger, som er let markeret gennem stoffet. Har jeg limet
blonder på. Denne blonde er ens med toppens blonde.
Jeg har afsluttet med en stor sløjfe på skærmen.



For detaljens skyld har jeg lavet en lille label med et fransk tryk.
Det ser smukt ud når den danser rundt i lyset.
Så husk der skal tryk på begge sider.





Jeg vil i ord og billeder vise jer hvordan jeg om betrækker sådan en skærm.




Jeg pelser simpelthen skærmen for stof så der kun er skelettet tilbage.



Så tager jeg det valgte stof. Her blonde stof.
Det syer jeg fast i hånden om hver skellet stang.
Jeg afslutter med bund og top. 



På denne har jeg valgt at lave en lille rosette.
Så når lampen er syet færdig. Så klipper jeg en længde ekstra stof.
Vigtigt at stoffet er længere end skærmen er.
Den syer jeg fast i bunden og derefter syer jeg den fast i toppen.
Under skelettet, så man ikke kan se det udefra.




Så er der pludselig meget løst stof tilbage på midten af lampen.
Det tager jeg og kører rundt til stoffet er strammet op.
Så syer jeg den fast så rosetten holder sig fin og rund.
Så har man pludselig en helt fin lille rose på lampen.



Sådan noget blonde stof kommer der meget lys ud igennem.
Men den er til et hjørne hvor man skal sidde og nyde et godt blad.
Eller børnene kan hygge læse. 
Netop derfor har jeg valgt dette stof her. Så er jeg jo samtidig
fantastisk glad for blonder...
Denne skærm er afsluttet med samme blonde forneden som er
anvendt på sofaen.




Den her lampe har jeg vist jer i sommers.
Lampen er malet hvid.
Skærmen har jeg bare malet med kalkmaling.




Blomsterne er de sammen som på mine blonde æg.
Hvis i trykker HER  kan i få en udførlig fremgangs måde på dem.
I skal være opmærksom på at når i maler en skærm, så kaster den ikke så meget
lys fra sig. Da stoffet bliver uigennemsigtigt. 




Jeg har afsluttet skærmen med en blonde kant for neden og for oven.
Den er bare limet på med en lim pistol.




Jeg håber virkelig at i kunne bruge dette lille tricks til noget.
Her er rigtig mange penge at spare og det er enormt sjovt
selv at skabe sine skærme. Ja lamper i det hele taget.
Som barn var det plisse skærme vi fremstillede af tapet hjemme hos os.
Det var fantastisk at fremvise de tryllekunster man pludselig kunne
få ved at forny en vinflaske til en lampe med super moderne blomstret
plisse skærm...
Når jeg tænker tilbage så skal jeg godt nok være taknemlig for al
den kreativitet der var i vores hjem. Det var så absolut min far
der var den frembrusende. Som håndværker havde han bare ideerne
og vi fik lov at være med...


Fantastisk dag ønsker jeg til jer alle


Charlotte





10 kommentarer:

  1. Så nydelige lampeskjærmer du har laget. Jeg kjøper også skjærmer på bruktbutikk og maler og trekker om. Så morsomt at du også gjør det.
    Ha en finfin dag
    KLem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Bente. Ja det er fantastisk at lave skærme. De kan få helt sit eget udtryk.

      Rigtig skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  2. Hvor er de flotte de små lampetter, jeg har altid godt kunne lide dem og jeg må også indrømme at jeg har haft flere - og så må jeg da også indrømme at de er blevet .... uf det må jeg jo ikke skrive men sådan var det jo bare. Jeg bor på landet og vi har desværre fluer ... og de .... eller på pænere dansk så sætter de deres mærker på bl.a. skærme. Og det ser ikke så pænt ud. Så jeg har flere skærme som er blevet vasket med svamp men idet lange slider det på stoffet, så nu har jeg endelig mulighed for aat at gøre noget - enten give dem kalkmaling (bruger du så voks bagefter) eller pelse dem, som du så sødt skriver og finde noget stof og blonder. Har du iøvrigt set mine små blonder jeg har brugt på kassen hjerte blonder.
    Tak for endnu et fantastisk godt opslag med en rigtig god ide og visning af how to do . for det har jeg brug for
    Fortsat god fredag :-)
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine altid søde kommentarer Kirsten:)
      Åh ja fluer. Kan huske dem fra min barndom. Jeg havde helt glemt hvilken plage de små fluer kan være. Specielt om sommeren med åbne vinduer og døre....
      Her i byen møder man kun få på en sæson og tænker ikke så meget over det:)
      De skærme jeg maler får ikke voks. Ved rengøring bruger jeg enten en blød børste eller støvsugeren.

      Rigtig skøn søndag

      Charlotte

      p.s
      Ja jeg har set dit smukke bånd. Det er ikke altid man er så heldig at finde noget med smukke hjerter....

      Slet
  3. Ja det ser jo legende let ud hi hi hi, når du laver de skærme. Og så romantiske de er... Passer så fint ind i dit.
    Mine ville nok se sjove ud og heller ikke passe ind.. Men vild med ideerne, dine påfund, dit hjem og dig.
    Ideer er så skønne og ha og kan blive noget helt andet hos mig. Det da fedt... Måske jeg får en grøn lampe med guldfod ud af dette indlæg. Ha ha hvem ved. Måske det blir ved idé og tanke om en lampe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Glemte at skrive fra hvem.

      Go weekend, fra Henriette

      Slet
    2. Du er så skøn tak for de søde ord Henriette:)
      Du har simpelthen forstået pointen. For måske er man ikke til min stil. Men ideerne kan jo sagtens laves om til andre stilarter. Rigtig godt tænkt. Det er jo netop det som er meningen. Vi kan give hinanden ideer til at udvikle vores egne, i vores egen stil art.
      Syntes det er rigtig godt skrevet:)

      Rigtig skøn søndag
      Charlotte

      Slet

    3. Henriette

      Slet
  4. Beauty in white, worn and tattered is the soul of a Flea Market home.
    I also have taken a lampshade and covered it with a simple pieces of linen, as well as just leaning the wire cage simple and naked of any fabrics at all.

    So much to aspire by here with all your Nordic style.

    Xx
    Dore

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you for your sweet greeting.
      Where it is a wonderful idea to let the screen be simple and clean.
      It could be I should try it at some point. Do actually look amazing.

      Great day to you and thank you for your visit
      Charlotte

      Slet