søndag den 24. januar 2016

Is lygter

















Min pergola som jeg før har vist jer er lidt mørk her om vinteren.
Så lige som så mange andre af jer. Bestemt jeg mig for at prøve kræfter
med de berømte is lygter. Heldigvis fik jeg en lille hjælper med på ideen.








Vi startede med at fylde forskellige balloner med vand.







Så kom vi dem i skåle.
Bemærk her at dette indlæg ikke kun er hvidt...... den undertegnede som er 
farveforskrækkede har virkelig oppet sig........







Efter 12 timer i fryseren får man en is ballon.
Ballonen tages nu af.







Så skal der laves hul til lyset.
Meget varmt vand løber lige så stille ned i midten af kuglen.
Isen smelter og et fint rundt hul kommer frem.
I vasken havde vi hældt meget varmt vand i. Ca 3 cm dybt vand.
Kuglen vendes på hoved. Altså med hullet ned af.
Så køres det hurtigt rundt i vasken.
Så kommer den flotteste glatte kant frem.



















Sikke de lyser op i mørket.
















Fantastisk at lave sådan et lille fælles eksperiment som
Albert-August kalder det.
Det er altså bare meget sjover at være fælles om tingen, gå ud
om aftenen og tænde lysene fælles.
Nyde synet af de smukke lygter, ikke alene men sammen som familie.
Det kan nåes endnu, inden vi får mildere grader.


Rigtig dejlig søndag

Charlotte







Husk Hos Villa Fryd har også en side på Facebook

7 kommentarer:

  1. så fine islygter I fik lavet. Det er så hyggeligt når de lyser op i mørket. Jeg formoder at de er ved at tø, fordi der ved sømandhjemmet -Ålborg - var 4 plus grader kl. 10 her i formiddags- Jeg kan i hvert fald at mit is er ved at tø så der er nok ikke så meget at gøre lige nu, men det kan jo stadig gå over i frost, så må vi bare igang igen.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak kæreste Kirsten.
      Det var rigtig hyggeligt at lave dem og de står faktisk stadig. De er begyndt at tø..... men ikke meget. Det syntes jeg faktisk er utroligt. Så man må konkludere at skal man lave hygge en aften hvis man skal have gæster. Så kan man faktisk godt have dem til at stå et døgns tid :)

      Rigtig skøn mandag
      Charlotte

      Slet
  2. Hej Charlotte.Dejlige stemnigsfulde billeder du viser.Men nu er det vist slot med frostvejret.Rigtig fint billede af sønnen med en islygte.
    Også en rigtig dejlig søndag aften til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have Jette:)
      Ja nu er tøen sat ind og inden længe er lygterne forsvundet. Men det var utrolig hyggeligt så længe vi havde dem.

      Rigtig skøn dag
      Charlotte

      Slet
  3. Så fantastisk fin vinterstemning i hagen ...
    Nydelig med islykter ..det lager en ekstra stemning .
    Fint bilde av gutten din ... kjekt å gjøre noe sammen og kose seg .
    Jeg laget også islykter , men innen jeg rakk å ta bilder ..smeltet de bort .
    Her gikk vi fra -10 til + 10 på noen få dager .
    Har kjent på vårfølelsen i dag og en tur ut i hagen viste at det spirer og gror .
    Jeg lengter mot vår !
    Takk for dine skjønne og inspirerende innlegg Charlotte ...blir så glad hver gang det er nytt innlegg fra deg .
    Du er fantastisk !!
    Ha en fortsatt fin uke .
    Klem fra Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Altid er du så utrolig sød Anne.
      Tusind tak for dine skønne komplimenter:)
      Du må lave flere islygter når frosten sætter ind. Det er så utrolig hyggeligt der ude i mørket. De lyser så smukt op.

      Rigtig skøn dag til dig
      Charlotte

      Slet
    2. Altid er du så utrolig sød Anne.
      Tusind tak for dine skønne komplimenter:)
      Du må lave flere islygter når frosten sætter ind. Det er så utrolig hyggeligt der ude i mørket. De lyser så smukt op.

      Rigtig skøn dag til dig
      Charlotte

      Slet