tirsdag den 21. januar 2020

Bæredygtigt køkkenaffald


Det er virkelig en underlig vinter vi har os.
Der kommer ligesom ikke sne og frost....
I søndags var vejret så flot at der stod skrevet forår over alt.
Solen strømmede ind gennem de "triste" vinduer.
Der trænger til vask i sådan et vejr.



Jeg føler mig virkelig fristet af at gøre alt forårsklar.



Men der er stadig knap 4 uger til jeg må gå amok endnu!
I julegave fik jeg en genial bog.
Brug dit køkkenaffald på en bæredygtig måde.
Den har jeg brugt en del tid på at underholde mig med.



Lige nu er det dadel sten jeg er ved at prøve at få til at gro.
Det er lidt sjovt at se en sten blive til en spirer.



Jeg har dadel ranker rundt om herhjemme til pynt.
De er så smukke både som friske og tørrede.
Nu må vi se om jeg selv får sådan en palme.
Den skulle sagtens kunne klare sig her i dk.
I en lys stue!



Jeg har simpelthen også vækket tre af mine duftpelargonier.
Måske er det for tidligt.
Men de skyder så fantastisk og de glæder os 
hver gang vi ser ud i køkkenet.



Selv små ærteskud har vi lavet.
Kan bare ikke få nok forårs liv lige nu.
Har i det på samme måde?

Kigger i rundt i have og vindueskarm for at finde tegn på forår!
Den bedste dag ønskes i alle

Klem

Charlotte


17 kommentarer:

  1. Spændende med dit eksperiment med dadler, det vidste jeg selvfølgelig ikke, at man kunne købe, men flotte er de planter, du har stående. Jeg er ikke god til pelargonier, men jeg har et par duftpelargonier, som jeg har lykkes med. Jeg har en buket blomster inde, ellers har jeg ikke startet på noget endnu.
    Stort knus og dejlig dag til dig
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh jo Lisbeth. Jeg starter lige efter nytår.
      I dag var AA og jeg ude at køre.
      Så kom der smukke kirsebær grene med hjem.
      Altså grene og løgplanter det må jeg have nu for at holde den kedelige januar ud.

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  2. Måske kommer der lidt frost og sne senere, men lige nu føles det godt nok næsten som forår.
    Man får virkelig lyst til at købe alle de fine forårsblomster, man kan få i alle butikker. Jeg har holdt mig i skinnet ind til nu, men er godt nok fristet af især alle de fine Primula.
    Spændende om det lykkes med dine dadler.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg dur ikke til at holde mig i skindet.......
      Er så impulsiv når det gæder forår og løgplanter.
      Har grene inde i forskellige stadier.
      Nyder når de springer ud og giver lyse pletter i huset.

      Skøn eftermiddag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  3. Tror da nok du kan få planter ud af Dadel sten, jeg laver (eller forsøger) at lave planter ud af stor set alt 🌴🌿 Advokado sten er en taknemlig én og gøre det med.
    Bare klø på Charlotte 😘

    Knuss og go' Tirsdag
    Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg bestemt også Lise-Lotte.
      De skriver så udførligt.
      Både pasning og hvordan planten skal behandles efter den er fuldvoksen.
      Jeg har også forsøgt mig med mange ting.
      Nu ved jeg præcis hvordan jeg skal gøre med bogen.

      Klem og skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  4. Det er deilig med slike flotte dager som også har her i Sør-Norge, men veldig skummel å starte opp i hagen. her kan det i allefall bli mye kulde enda.
    Så hyggelig med en slik spennende bok. Sikkert gøy å prøve ut litt.
    Blir spennende å se om du får dadler til å spire.
    Hvis du har lyst til å sy litt også, så har jeg mønster til mappene du kommenterte, bare ta kontakt.
    Ha fortsatt fin uke.
    Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har slet ikke haft det koldt endnu Turid.
      I oktober havde i 4 dage med frost.... tror det er det.
      Tusind tak. Jeg er vilde med dine tasker. Så det kunne være hyggeligt hvis jeg kunne lære det.

      Klem og dejlig helg
      Charlotte

      Slet
  5. Hi,
    I follow you # 177 , follow back?

    https://lovefashionyes.blogspot.com/

    SvarSlet
  6. Jeg har også sådan en lyst til at gøre haven forårsklar. Men belært af de seneste år barfrost i marts, nøjes jeg med at feje blade og luge flisearealet :-) Det er også nok - for der er rigtig mange blade fra de gamle træer.
    Knus og dejlig torsdag - Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja det er alt for tidligt. Men det kribler og krabler når solen står smukt
      på himmelen.
      Men mon ikke der kommer lidt vinter i februar.
      AA har fødselsdag den 1. feb. Han er født midt i en snestorm og der har altid været sne på han fødselsdag efterfølgende.......
      Mon det sker i år!!!!!

      Klem og dejlig weekend
      Charlotte

      Slet
  7. Jeg tror at det er ved at være tid til omplantning af pelargonierne, så måske skal jeg også se at få mine ind fra overvintringsteltet... Spirer er altid godt og for tiden er der mere og mere fokus på at dyrke sine egne spirer - for jeg går ud fra at dine ærtespirer skal spises?? Jeg skal så vinterærter og flere fortæller mig at de sagtens kan sås udenfor nu - det er lidt underligt for mig at starte køkkenhaven op nu, men hvor bliver det dejligt med ærter til sin tid.
    Det lyder som en spændende bog - det er morsomt at få sten og kerner til at spire. Jeg er ikke så tålmodig til det, men er bedre til stiklinger:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine ærtespirer er spist..... tog ikke længe.
      Det smager så fantastisk.
      Jeg siger dig.
      Du har totalt inspireret mig nu til ærter. Jeg vil ind og læse om vinter ærter.
      Det er da genialt at kunne sætter dem nu.


      Skøn weekend til jer
      Klem

      Charlotte

      Slet
  8. Jeg har det præcis som dig og kan næsten ikke vente på foråret :-) Nyder at se, hvad der er kommet op i haven - i dag blomstrer vintergækkerne, og jeg har taget mirabellegrene ind. Glæder mig til frugtblomster i stuen :-)
    Din julegavebog lyder bare så spændende, og billederne her er skønne!
    Klem og ha' en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh vintergækker er altså fantastiske. Jeg har aldrig kunne få dem til at gro. Men i år har jeg vintergækker som kommer op fra min mormors have.
      Så vil jeg bestemt gerne vente. Tænk at det nu er lykkedes. Hun ville fryde sig.
      Jeg har også grene inde. mirabelle, kirsebær og blomme grene. Samt små gæslinger. De lyser op og det er der behov for i januar.

      Klem og dejlig weekend
      Charlotte

      Slet