fredag den 24. november 2017

Fredenslys


Fredenslys hvad er nu det for noget!
Jo fra gammel tid tænde man en flamme i Fødsels kirken i Betlehem. 
Dette kaldte man fredenslys og man værner om freds flammen.
Præcis som den olympiske ild fra Grækenland.
I en tid hvor der er så meget ufred i verden er den atter blevet 
moderne at sprede lyset rundt i verden. Så siden 1986 er den
blevet båret rundt til de forskellige lande.
Flammen hentes i Fødsels kirken og her i Europa kommer den først
til Schweitz. Det er spejderne der har taget traditionen til Danmark.



Den flamme de fragter til landet er i en beskyttet beholder 
til Roskilde.
I Aalborg har Sct. Georgs Gilderne fået den sejlet derfra og til Honnør Kajen.
I torsdag (2016) stod tusind vis af mennesker og modtog flammen.
Mange af børnene havde deres egne flagermus lygter med for at
kunne sprede freden rundt i deres lokalsamfund. 



Jeg siger jer det var smukt og stemningsfuldt.
Da jeg er formand for Vester og Øster Hassing Musik Kreds.
Har jeg længe kendt til denne begivenhed.
I tamburkorps delen, spiller både Ida-Katrine og Albert-August.
Ida-Katrine spiller 2. stemme og laver de smukkeste triller.
Albert-August spiller 1. stemme på march fløjte.



Så i meget lang tid har jeg vist at Tamburkorpset var hyret til at
spille til denne ceremoni.
Jeg har glædet mig som et lille barn.
At opleve to af sine børn under så smukke forhold er ubeskriveligt.



Men det var bestemt ikke uden problemer.
For jeg havde købt den smukkeste flagermuslygte for meget lang tid siden.
Den blev fyldt med lampeolie.
Da vi skulle ud af døren og afsted. Ja der lå alt olien ved siden af lampen!
I lynets hast gik det ned til de lokale FDF'er og de havde en lygte jeg måtte låne.
Selvfølgelig skulle jeg da have en freds flamme med hjem.



Så her udenfor Fonderie De Glase brænder fredenslys.



Den skal bl.a symbolisere
Fred, venskab og kærlighed.



Med fredenslys blev kandelaberen også tændt i Fonderiet.
På ruden ses et smuk juletræ som atter er en stencil



I den smukke egetræs kirke er de små glitterne lysekroner også tændt.



                                           
( videoen er venligst optaget af Mette Madsen)


I skal ikke snydes for en lille oplevelse fra Fredenslys.
Kvaliteten er ikke den bedste for øjet, men luk dem og lyt til  de smukkeste triller og toner.
Ida-Katrine går bagerst og Albert-August går lige foran hende.
Det er et korps jeg i den grad er stolt af. Hver og en spiller de helt fantastisk
og til sammen danner de det bedste FDF korps i Danmark.
.





Håber at freden må sænke sig over alle de små hjem
Rigtig smuk dag og dejlig weekend

Charlotte


Igen i år 2017 er der Fredens  Lys.
Torsdag den 30. nov kl. 17.15 på Toldbod Plads i Aalborg
Det er så smukt, så rørende og så glædeligt.
Ja tamburkorpset skal spille igen💜



34 kommentarer:

  1. Så lærte jeg noget nyt i dag og inden jeg overhovedet er stået op for Fredens lys har jeg aldrig hørt om men en rigtig god og smuk skik. Pyh godt du fik lånt en lampe så du kunne få lys med hjem...og dejlig musik i den lille video.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Rita og ja det er skønt at lære noget helt fra morgenstunden.
      Blogland er et fantastisk sted :))))

      Rigtig skøn dag
      Charlotte

      Slet
  2. Hvor er det smukt, jeg blev helt rørt.
    Jeg håber, vi kan have en fredfyldt juletid.
    Rigtig god dag til dig og dine, Charlotte.
    Knus fra Annastasia

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du sød Annastasia.
      Jeg kæmpede også da jeg stod der.
      Men jeg var bag trop. Altså den som
      sørgede for at folk ikke gik ind i dem.
      Så jeg var så tæt på og alligevel så langt fra dem.
      Så jeg forsøgte at styre følelserne :)

      Smuk dag til dig og dine
      Charlotte

      Slet
  3. Kære Charlotte
    Så smukt og rørende. Jeg sidder helt med tårer i øjnene. Hvor må du være utroligt stolt af dine dygtige børn. Og at få lov at opleve denne skønne tradition med dem, må være helt fantastisk. Det var søreme godt du nåede at få en anden lampe med.
    Smukke billeder og dejlig fortælling 💕
    Jeg glæder mig som et lille barn til på torsdag hvor vi kan åbne den første låge.
    Jeg ønsker dig og din familie en herlig dag.

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Så skal du kun sove en gang mere Lone, så sker det.....
      Tusind tak for dine søde ord.

      Masser af knus
      Charlotte

      Slet
  4. Åhhh, hvor jeg kan forstå din stolthed<33333 sikke en fantastisk tradition, som jeg heller ikke kendte til, eller rettere jeg vidste ikke at det var som Olympens ild, det må være stort at være en del af. Havde jeg vidst det havde jeg sagt det til sønnen og svigerdatteren i Nørresundby-de ville have elsket at opleve det, og det ville jeg også. Nu får jeg lyst til at eje den gamle flagermus lygte der står i butikken, tror det bliver in i dag:-)
    Det er som vanligt så smukke billeder af smukke opstillinger du viser, jeg nyder dem i den grad.
    1000 tak for deling.
    Og ha den dejligste dag
    Knus Anette

    PS må fortælle, for sidder totalt opmærksom på gulvet under min stol, som jeg har trukket fødderne op på, katten render rundt med en mus, som ikke er død, gysss

    SvarSlet
    Svar
    1. Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii siger jeg bare....................
      Lige på det her punkt kan jeg i den grad gå i selvsving. Jeg er så bange for mus.
      Sådan ekstrem bange. Jeg kan løfte de største edderkopper ud, men mus der må jeg skrige HJÆLP:............................................
      Du er sej du sådan kan sidde og kommenterer.......

      Tusind tak for dine altid skønne kommentarer.
      Jeg elsker dem.

      Rigtig fantastisk dag til dig og dine
      Blev lampen indendøre?

      Knus
      Charlotte

      Slet
  5. Det er en smuk begivenhed du har beskrevet,man kan mærke, at dine føølser er med hele vejen. Jeg beundre din stil og forstår ikke,at nogen bare har den evne til at sætte ting sammen og jeg ikke har (har nok bare min egen stil)men helheden hos dig er bare så perfekt.Jeg er vild med dine hvide treæer på vinduerne. Ha en god dag. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tusind tak for dine søde ord Leila.
      Du har da også en fantastisk stil og de skønneste ting du kreere af beton.
      Det er så skønt vi ikke er ens for så var det kedeligt. Jeg nyder at se alle i andres
      hjem. Jeg får så meget inspiration.
      Du må have fat i den stencil. Den kan jo bruges igen og igen. Den er så skøn.

      Rigtig smuk dag
      Knus
      Charlotte

      Slet
  6. Hei Charlotte, så fin tradisjon med fredens lys, det har jeg ikke hørt om. Det trengs jo spesielt i disse dager hvor det er mange mennesker som rammes av krig og urettferdighet...
    Kirken din er vakker, den likner på min mors. Hun har laget en kirke i keramikk, da hun ble lei av å ha den store jobben med peperkakekirke hvert år!
    Forstår godt at du er stolt av dine barn, man blir så rørt av å se dem opptre, det er noe helt spesiellt.
    Mange klemmer,
    Ida.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Ida. Jeg ved at lyset også er kommet op til jer. Men hvor ved jeg ikke!
      Sikke en sjov ide at lave en kirke selv. Det er nemlig et vanvittigt arbejde at lave
      de peberkagehuse. Jeg har været igang og det er et kæmpe arbejde.
      Den må du altså vise os på bloggen:)

      Rigtig skøn dag til dig og dine
      Klem
      Charlotte

      Slet
  7. Hei Charlotte. Dette var en fin historie og vakre bilder. Alltid en fornøyelse å komme innom deg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak skal du have Bente.

      Klem
      Charlotte

      Slet
  8. Sikke en fin begivenhed. Godt at det lykkedes dig at få lys med hjem. Hvor har du pyntet smukt i Fonderi.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tusind tak Anette.
      Det er det mest taknemlige sted at pynte op.
      Det bliver altid så nostalgisk.

      Knus og god dag
      Charlotte

      Slet
  9. Ja jeg må så tilslutte mig rækken af dem, som er ganske uvidende om denne smukke tradition. Har endda to børn der har været spejdere. Denne tradition må gerne brede sig til resten af landet. Kan tænke mig til, at det har været fantastisk hyggeligt og med smuk musik. Godt at udflugten endte lykkeligt. Ja ta' du dig en velfortjent pause inden du skal i gang med julekalenderen ;-) men ved jo at du ikke kan sidde stille :-) Fantastisk smuk kirke. Har du selv været i gang med sav og søm ?

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Susanne Josephine:)
      Ikke så underligt i ikke har hørt om traditionen. For mange kredse har droppet ideen.
      Spejdere er jo ikke specielle religiøse. Men FDF er bygget ud fra et kristent grund princip.
      Spejdere er ofte grønne og vi er jo blå.
      Selvfølgelig var det spejderne som fik traditionen til landet men de fleste har droppet ideen igen.
      Rent tilfældigt vi her i familien blev fdf'er. Det er det som er i vores by. Vi er den 5. største kreds i Danmark og vi er jo bare en lille snot by. En forstad til Aalborg.
      Men vi gør mange utraditionelle ting og tager gamle traditioner op. Det kan børnene godt lide og så er vi en kæmpe forældre skare som bakker op.
      Det er så sund en interesse for de unge mennesker. Samvær og udeliv.
      Nå det var lige et side spring :))))))))

      Kirken har jeg ikke selv lavet. Den har Poul Erik lavet til mig. Hvis du klikker på linket kan du se hvordan den så ud sidste år. Jeg fik den sidste år i januar. Så jeg kunne slet ikke vente med at få den frem.
      Så det er andet år den pryder Hos Villa Fryd og vil tro den kan holde 150 år mere. Meget tyk egetræ så den altid kan stå ude. Så endelig har jeg noget holdbart der kan gives videre til børnene engang:)

      Rigtig smuk dag til dig og dine
      Charlotte

      Slet
  10. Kære Charlotte.Tusind tak for din dejlige historie om Fredenslys............dom jeg heller ikke kendte.Men en fin tradition.
    Og kan da godt forstå at de er rigtig stolt af dine to dejlige børn.
    Og som vanligt dejlige billeder til at omslutte din historie.
    Og godt at du lige kunne låne en fin lygte.
    Rigtig dejlig dag til dig og dine Mange knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Jette:)
      Dejligt at kunne berige jer med ny viden.
      Var jeg ikke aktiv i tamburkorpset, så anede jeg heller ikke noget om denne smukke tradition!

      Rigtig dejlig dag
      Knus
      Charlotte

      Slet
  11. Kære Charlotte.
    Tusind tak for et smukt indlæg. Jeg kender ikke traditionen, men skulle gerne deltage i den, hvis den kom her til Odense.
    Jeg forstår godt, at du er virkelig stolt af dine børn, der spiller så smukt. Hvor er AA dog en sej lille mand. Dine børn kan også være stolte af dig, kære Charlotte. Du er meget aktiv i dit nærområde.

    Kirken er bare det smukkeste jeg har set. Den klær Fonderie de Glace og Villa Fryd.

    Jeg glæder mig meget til i morgen tidligt, til at se den bedste Julekalender. Har jo haft den ære, at se et glimt af den. Tak for det.

    Ønsker dig og dine kære en skøn aften.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak søde Eliane for de smukke rosende ord:)
      Jeg kan mærke din hjertevarme her helt bag skærmen.
      Hvor er det øv vi bor så langt fra hinanden.
      For har lyst til at give dig et knus, men det kommer jeg helt sikkert til igen.
      Er sikker på vi atter ses i det nye år.

      Masser af ønsker for en skøn dag
      Knus
      Charlotte

      P.s
      Hils John mange gange

      Slet
  12. Fredens lys hmm. Så lærte jeg igen igen noget af dig ;0) så smuk en ting, og ja der er virkelig hårdt brug for det i hele verden. Må have været en stor oplevelse og så med 2 børn med, dejligt. Når jeg tænder mine lys næste gang vil jeg tænke på fredslys og ønske freden må sænke sig rundt om os alle. Imorgen begynder det jeg har glædet mig til tralala..... God december. Knus Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du bare fantastisk Carina, tusind tak for dine dejlige ord:)
      Jep nu sker det, lige om få minutter så åbnes første låge og her bliver julen skudt igang.
      Jeg glæder mig lige så meget.....

      Masser af knus
      Charlotte

      P.s
      Bliver altså så glad når jeg får at vide hvor i glæder jer. Et kæmpe privilegium at må lave sådan en kalender til jer:)

      Slet
  13. Det er sådan en smuk tradition. Fredslyset kommer også rundt til kirkerne, og en flamme tændt ved fredslyset er noget helt særligt. Kommer til at tænke på sidste vers i adventssalmen om de fire lys:

    Det fjerde lys har ild fra alle tre,
    en pinseglød i vores hjerte,
    så vi for dem, der intet lys kan se,
    kan tænde kun en lille kerte.

    Pas godt på lyset, Charlote <3
    Knus, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du sød og poetisk Karen.

      Knus og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  14. Det er så hyggelig en tradition. Håber i alle havde overskud til at deltage, og der er tid og energi til at sætte julen igang.

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Susanne Josephine.
      Fredens Lys er om en time. AA vil så gerne med. Nu må vi se om det bliver som tilskuer eller som aktiv fløjtespiller.
      Synd et barn skal tage disse valgt allerede.

      Tak for en sød kommentar
      Knus

      Charlotte

      Slet
  15. Fint å lese om fredens lys, Charlotte. Er høyaktuellt i disse tider...
    Og ja, ingenting kan vel måle seg med å se sine barn opptre og ha det godt,
    Ha en fin dag,

    Knus, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Ida.
      Du har ret, det er meget aktuelt det lys.

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  16. Kære Charlotte.
    Hvor er det smukt med Fredens Lys. Ville ønske det kom til Odense. Det er så flot at du har overskud til at være formand i så vigtig en sag. Jeg håber AA bliver rask nok til at kunne deltage.
    Mange kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er så skøn Eliane.
      Jeg ved det kommer til Odense men hvornår ved jeg desværre ikke.
      Der er så sparsomme oplysninger syntes jeg.
      Vi skal afsted om en time. Men endnu ved jeg ikke om AA deltager som tilskuer eller som fløjte spiller. Han er stadig ret medtaget.

      Masser af knus og tanker til dig i dag
      Charlotte

      Slet
  17. Wow, absolutely fantastic blog. I am very glad to have such useful information.

    ทางบ้าน

    SvarSlet
  18. For virtually every player some sort of great honor would be the greatest victory, particularly John that it was as well the actual culmination associated with yrs for enthusiasm and also valor. https://imgur.com/a/4yoKgU4 https://imgur.com/a/rjXxb1C https://imgur.com/a/elvMwbu https://imgur.com/a/vucZN61 https://imgur.com/a/7H59JMH https://imgur.com/a/3Eis6TI https://imgur.com/a/ScbBACF

    SvarSlet