tirsdag den 11. juli 2017

Fuglereder


I dag har jeg valgt at udgive et indlæg fra sidste år. 
Syntes at det godt kan bære at komme ud igen.
Der er jo høj sæson for de skønne jordbær nu og hvem kan ikke altid spise en skøn sommerkage!


Så er vores jordbær fra haven ved at være slut. Al det regn vi har haft
har virkelig gjort mange bær dårlige.
Så en regnfuld dag skulle der laves lidt hygge til dessert.




I regn og rusk var det mig som trak nitten med at hente jordbær.








De dage hvor Albert-August har det godt er han altid en fantastisk hjælper.
Nyder at være med i køkkenet i det omfang han magter.
Så vi finder altid en løsninger på at gøre tingene nemmere.
Vi har fundet ud af at den nye køkkenvægt er fantastisk når der skal piskes.
Her gør han klar til fuglereder. 







Så er marengs dejen klar. Jeg har sat runde tynde klatter med sprøjteposen.



Så har jeg skiftet tuden og køre nu to ringe rundt om bunden med sprøjteposen.
Det er noget klistret og blødt stads at arbejde med!



Efter en time er der sprøde fuglereder.









Det vakte vild jubel og alle bær og marengs blev spist.
Her er det bare jordbær op i reden, fløde over og reven mørk chokolade.
En nem og skøn sommer dessert.



Men jeg har også lavet varianter af fyldet. For som jeg før har vist jer
så er rabarber skum også fantastisk i sådan en rede.
Lidt mynte blade, en klat flødeskum, hakket mørkt chokolade og prikken over alle
prikker, hvide chokolade kugler.



Så er der serveret og gjort klar til en weekend eller måske ferie dessert.

Rigtig fantastisk dag ønskes i alle

Charlotte


P.s
Hvis jeg skal sige noget så ligner vores fuglereder lidt
Paulines beton kager. Men beton er knap så klistret
at arbejde med......



33 kommentarer:

  1. Hej Charlotte
    Hvor ser det altså lækkert ud :o) Det må være en himmerigsmundfuld, ikke noget at sige til det vakte jubel.
    Rigtig dejlig dag til jer med masser af sol.

    Ps. jeg vil hellere sætte tænderne i dine fuglereder end i Paulines :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Linda:) Jep de smagte fantastisk og rigtig sjovt selv at bage dem....
      Tror også helst jeg vil have disse kager frem for Paulines:-)

      Rigtig skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  2. Kære Charlotte. Mon ikke også lidt sukkerribs kunne bruges :-) Tusind tak for opskriften, det må prøves til dessert en af de næste dage. Jeg håber I får masser af sol og sommer de næste dage. Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror bestemt du kan bruge andre bær også. Vil med garanti smage skønt. Mine ribs er brugt til noget andet. Det må jeg vise senere:)

      Rigtig skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  3. Kære Charlotte De ser vidunderlige og flotte ud ! Rigtig dejlig weekend knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Tina og så meget i lige måde:)

      Charlotte

      Slet
    2. Tina er der noget i vejen med din blog....... jeg kan ikke få den frem!!!!!!

      Slet
    3. Kære Charlotte Fik også din besked, men den forsvandt for mig. Jeg er igang med at skrive til jer allesammen . Jeg har skiftet navn på bloggen til tinathorsby.blogspot.com. Undskyld ulejligheden. Knus Tina

      Slet
    4. Åh så dejligt at høre fra dig. Blev helt bekymret. Troede at der var noget i vejen med det tekniske :)
      Vil det sige at jeg nu skal følge den blog med det nye navn og ikke den gamle?

      Rigtig skøn dag
      Charlotte

      Slet
  4. Der blev jeg da lige godt og grundigt lækkersulten hehe... Så lækre de ser ud, dine små fuglereder. Og hvor var det smart tænke at vægten kunne understøtte håndmixeren, så søde AA kunne hjælpe.
    Håber I får en rigtig dejlig weekend og skøn tur i sommerhus ❤️

    Mange knus
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne Lone:)
      Ja det er med at være lidt Storm P agtig når det gælder AA og hans formåen:)

      Rigtig skøn weekend og fest til jer også
      Knus
      Charlotte

      Slet
  5. Dine små fine fuglreder ser fantastiske ut .. både for syn og gane !!
    Så flott å ha så god hjelper på kjøkkenet .

    Ønsker deg en fantastisk weekend med dine
    I morgen er siste arbeidsdag for meg ..så starter vi på ferie
    God sommerklem fra Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Anne:)
      Hvor skønt det nu bliver din tur til at holde en skøn ferie.
      Så håber vi på det gode vejr kommer.....

      Rigtig skøn weekend og starten på din ferie
      Knus
      Charlotte

      Slet
  6. Uhhmmmm, en himmerigs mundfuld, og et kærlighedssyn. Du er altså en mester i at servere det hele så appetitligt. Vil prøve om jeg kan huske det næste gang vi skal have gæster.
    Herligt at se Albert-Augusts opfindsomhed. Charlotte du må sige hvis jeg træder over en grænse, men er ked af at høre jeres dejlige/smukke søn er syg, og tænker hvad fejler han?
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din skønne besked Anette:)
      Ja husk endelig denne opskrift. Det er så nem en kage og ser så smuk ud.....
      Du ville aldrig træde mig over tæerne, er et meget åbent menneske.
      Albert-August er syg og har været siden han var knap to år.
      Han har ledegigt og en meget sjælden sygdom CrMo. Så han har ikke helt de kræfter og den energi som andre børn har. Men er super glad og en rigtig sej gut.

      Rigtig fantastisk dag til dig og dine
      Ud og nyde det lovede sommervejr x 1000

      Charlotte

      Slet
  7. Ser skønt ud. Har ikke fået fuglereder siden jeg var barn. Igen et minde fra farmor, hun købte dem dog færdige og kom så fyldet på. Dejligt at Albert-August er med hvor han kan.Vi har selv været igennem en del år med Tourette og OCD, men nu har den efterhånden unge mand, taget styrringen over sygdommen. Sådan fungerer det jo bare ikke ved alle sygdomme. Nu må jeg lige have 3 timers søvn inden turen går til Kreta. Sender masser af sol hjem til jer.

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det sjovt jeg altid rammer dine minder om din farmor. Jeg må være lidt gammeldags i det. Men måske er det fordi jeg elsker alle de gamle dyder. De hjemmelavede ting og glæden over at have et samvær når de udføres.
      Ida-Katrine og Albert-August er med i rigtig mange af mine processer, mens Mads-Emil ikke rigtig gider for tiden. Tror det er alderen. Som teenager er hjernen jo under udvikling og den periode har vi jo alle været i gennem. Så håber det kommer tilbage. For er der nogen som har været min tro støtte i køkkenet så er det Mads-Emil.
      Han har altid sagt. Når jeg bliver stor vil jeg altid bo hos dig. Lave mad til dig og passe på dig. Men vil du være sød at lave en bog til mig med dine bedste opskrifter. Med alt det jeg elsker:)))))))))
      Hvor er det sejt at din søn har fået overtaget på den frygtelige sygdom. Det er så godt gået. Desværre kan det ikke lade sig gøre her. Men prøver hele tiden at få så normal en hverdag som muligt!
      Kan du nu have en helt fantastisk ferie med familien. Vi har været på Kreta. Dejligt sted, men Tyrkiet vil altid være vores land.....

      Rigtig skøn ferie
      Charlotte

      Slet
    2. Hej Charlotte

      Ved ikke om i har prøvet at afhjælpe Albert-Augusts gener med alternativ behandling. Min veninde har klinik i Randers www.den-alternative-randers.dk og har selv smidt gigtmedicinen. Måske har i allerede prøvet en del og måske er Randers lidt for langt væk, men det kan jo indimellem være lidt svært at finde dygtige behandlere i den alternative verden.

      Mange hilsner Susanne Josephine

      Slet
    3. Tak for dit svar Susanne Josephine:)
      Jo vi har prøvet en hel del. Men da han har to forskellige sygdomme så er det svært at gå ind og afhjælpe ham. De to modarbejder ofte hinanden.
      Så vi har ikke haft heldet med os endnu, desværre!

      Rigtig skøn dag og tak for ideen
      Charlotte

      Slet
  8. For den, den ser god ud - den skal vist prøves - har ikke flere jordbær, men tænker et skønt mix af bær går an ... takker
    Ha en skøn varm weekend
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Annette:)
      Ja jeg er sikker på at andet frugt og bær er lige så skønt til den bund.

      Rigtig skøn tirsdag
      Charlotte

      Slet
  9. Kære Charlotte.
    Tak for endnu en dejlig fortælling. Uhmm, for en lækker dessert, den må prøves.
    Det gør mig ondt at høre, at Albert - August har gigt. Dejligt at han alligevel har lyst til at være med. Mit barnebarn på 20 år har en dejlig kæreste, der også har en sjælden form for gigt. De formår alligevel at have et dejligt liv, hvor det er naturligt at tage hensyn. Det skal nok også gå godt for Albert- August, når han har sådan en skøn familie.
    Mange solskinshilsner til dig og A-A fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for alle de søde ord Eliane:)
      Ja man kan få et super godt liv med den sygdom. Det kræver blot lidt omstilling og kreativ tanke gang til tider. Og som hovedregel er de en enormt fighter og rigtig seje.

      Rigtig fantastisk tirsdag
      Charlotte

      Slet
  10. Kære Charlotte.Det ser bare SÅ lækkert ud med de reder.
    Er lidt varm på at prøve dem på fredag da jeg skal have gæster til frokost.Og så ville det da være en dejlig afslutning sammen med en god kp kaffe.
    Tak for opskriften.Og rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Jette:)
      Ja da en rigtig fin afslutning med sådan en sukker bombe. Den er så festelig at se på, når den troner frem på sin tallerken.
      Glæder mig til at høre om det lykkedes.

      Rigtig skøn dag
      Charlotte

      Slet
  11. Så utrolig godt dette så ut. Du er så flink med alt du foretar deg, Charlotte.
    Klem

    SvarSlet
  12. Tusind tak skal du have Bente for de flotte ord:)

    Rigtig skøn sommerdag til dig
    Charlotte

    SvarSlet
  13. Du laver nogle fantastiske delikate billeder og opskrifter. Det er godt at jeg har ferie nu, for der er meget der skal prøves.

    SvarSlet
  14. Hi Charlotte,
    this looks so yummy! Thank you so much for this recept. I will try it.
    Lovely greetings,
    Christine

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Christine.

      Lovely day to you
      Hugs
      Charlotte

      Slet
  15. Et indlæg der bestemt er et gensyn værd. Især da jeg stadig ikke har afprøvet dem. Datteren elsker at komme med i bagekøkkenet, så dette kunne bestemt godt være en sommerferie aktivitet. 33 roser, det er da helt vildt. Der er da vist én, der har opbrugt året havebudget, eller måske flere års havebudget ;-) Håber ikke Kim læser med. Og så i andre toner end hvid. Holder mig også mest til pasteller, men har en enkelt rød rose. Tror dog snart den må lade livet, da den ofte bliver hårdt angrebet af rosenbladhveps. Og tak for din søde kommentar. Synes det er en fantastisk hyggelig blogverden i har. Men synes ikke rigtig jeg har tiden til en blog, selvom tanken har strejfet mig. Så hvem ved, måske engang. Kigger tit med på nogle blogs, men kommenterer ikke så tit, da jeg jo ikke selv har en, selvom bloggeren nok er ligeglad med det :-) Men nogle gange kan jeg ikke lade være, da der fortjenes stor ros for arbejdet og kreativiteten. Nu håber jeg min pakke fra 'Staudefeen' kommer i dag. Overskyet vejr er jo godt plantevejr.
    Fortsat dejlig uge, hvor vi fortsat venter på godt vejr.

    Kærlig hilsen Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din altid skønne kommentar. Det gør bestemt ikke noget du ikke er blogger. Det tror jeg vi alle er lige glade med. Altid hyggeligt at nogle giver sig tiden til at kommentere. Betyder rigtig meget. Så ved man der er liv bag skærmen.
      Her er tiden heller ikke altid til at blogge. Men så kommer der indlæg når der er tid til det!

      Håber du nyder ferien. Her har der været så smukt vejr de sidste to dage og stranden blev indtaget. Men i dag er her regn.
      Roserne i havet er samlet over år og har fået penge i gave til nogle af dem. Havde godt nok ikke råd til 33 roser lige sådan :)))))))))))

      Fortsat smuk ferie til jer
      Knus

      Charlotte

      Slet