fredag den 4. juni 2021

Elsker syrener

Altså som jeg nyder tiden med syrener.
De smukke hvide klaser på træerne glæder og varsler en god tid.
Men tiden er kort og de er sarte.
I sølvbryllupsgave fik vi en dobbelt syren.
Den er alt for lille at plukke af endnu desværre.



Jeg plukker meget gerne grene ind og sætter rundt i husets vaser.



Jeg har også prøvet at lave syren sirup.
Der er den hvide lidt for skarp og grape agtig.
De farvede syrener er sødere.



Jeg har sat mig for at finde ud af hvordan syrener bedst holder sig i vaser.
Har læst om forskellige metoder.

1. Jeg har sat grenene i koldt vand, klippet skråsnit og klippet dem op gennem stænglen.
2. Kommet grenene i 37 grader varmt vand, klippet skråsnit og banket dem i bunden.
3. Kommet dem i 37 grader varmt vand, klippet skråsnit og klippet op gennem stænglen.



Hvilket nummer tror i klarede sig bedst?

Efter knap to døgn kunne nr. 2 og 3 smides ud.
2 1/2 døgn så måtte nr. 1 opgive.
Ingen af metoderne gør altså næsten ingen forskel
Syrener er bare ikke de bedste vase blomster.


Men jeg vil glædeligt bruge tid og energi på
en smuk syrenbuket på lånt tid.
Den blomst er jeg utrolig vild med.



Så her bruges den flittigt i op pyntningen. 



Ude på gæstetoilettet pynter de også,
idet nye vaskeskab jeg har fået af en veninde, Helle.
Det er en af de første håndvaske fra gammel tid.
Et rundt smukt træskab med emalje vask i toppen.
Der nu bruges til små håndklæder til gæsterne.

Så vil jeg ønske jer en skøn weekend
Min bliver fantastisk ved jeg og vejret er med os

Krammer og solskind til jer







 
 

8 kommentarer:

  1. Hvor er det smukke billeder, Charlotte.

    Det er sjovt, for jeg lige læst Samvirkes nyhedsbrev, og der er en spændende (og lang) artikel om, hvordan man får syrener til at holde sig længere i en vase:
    https://samvirke.dk/artikler/saadan-faar-man-syrenbuketten-til-at-holde-laengere?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3
    Ha' en rigtig god weekend, kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Den må jeg da lige tjekke ud. Det lyder spændende. Håber de har en bedre ide end jeg har...

      Skøn weekend
      Klem

      Charlotte

      Slet
  2. Jeg klipper så godt som aldrig syrener ind, jeg er meget kedelig. Derimod nyder jeg dem i min have, de er flottest i naturlige omgivelser, og jeg er heldigvis mest derude :) Men de ser flotte ud i dit nyerhvervede møbel på gæstetoilettet.
    Klem og skønherlig solskinsdag
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja der er jeg jo stik modsat. Jeg elsker at klippe ind og har kun ting i haven jeg vil nyde i en vase.
      Duften og de skønne blomster glæder sådan indendørs.

      Skøn fredag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  3. Ja, så er det jo ligesom testet.
    Jeg har også læst og set det med at flå barken lidt fra hinanden og varmt vand, men ikke selv afprøvet det. Jeg synes ikke jeg har så mange syrener at der kan komme ind i vaser, men måske alligevel jeg vover forsøget i morgen.

    Super skønne billeder.
    God weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Ulla.
      Ja jeg syntes de skal nydes inde så duften kan brede sig.
      Min er desværre også ret lille. Plantede tre mere i går i sart lyserød. Så engang må det give gevinst.

      Klem til dig og god weekend
      Charlotte

      Slet
  4. Interessant eksperiment, selv om det ikke gav løsningen. Dine syrendekorationer er smukke og passer til dig og huset.
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for det. Virkelig sødt skrevet.
      Jeg elsker den røde tråd. Så det følges ad både ude og inde.

      Klem og skøn fredag
      Charlotte

      Slet