fredag den 16. februar 2018

Hyggestund




Alt det vi har valgt at være igennem lige nu. 
Det gør bare at man kommer til at tænke lidt anderledes.
Som barn skulle jeg hjælpe med opvasken efter aftensmaden.
Sammen med min lillesøster, hver aften. Det var et mareridt.
Det hændte ofte jeg fik et maveonde og måtte træde af på naturens vegne.
(Her er det så godt mor og far ikke har en gmail og kan kommentere)
Jeg svor på at jeg altid i mit voksenliv skulle have en opvasker.



Det har holdt stik. Altid næsten da.
Men nu er vores køkken ikke færdig og der er ingen vand.
Så hver aften efter der er lavet primitivt mad.
Bliver der hentet vand i servanten på toilettet.
Ejer ikke en opvaskebalje.





Så kan man stå en stille stund og nyde de gamle smukke ting.
Som viskestykket med broderet monogram.
Eller den smukke børste som Lone fra mødregruppen havde med hjem til mig fra Bornholm.
Det er virkelig unikke ting man sådan samler og får.
Tænk på de tanker der er lagt bag det smukke arbejde.




Så bliver der kaldt på drengene.
"Så drenge nu er der opvasketid"
Drengene kommer styrtende.
Eller så hurtigt som teenager nu kan skynde sig.
Deres hjerne er jo under ombygning og de kunne blive distraheret på vejen.



Ikke et mug er der fra deres læber.
De tørre så fint af og vi griner og pjatter.
Det er faktisk den bedste stund på dagen vi har her sammen.
Det er det jeg helt klart vil kalde kvalitets tid.




Lige der skal vores opvasker stå.
Okay jeg glæder mig og det ved jeg drengene også gør.
Men hvor er det sundt lige at stoppe op engang i mellem.
Komme uden for vores komfort zone. For det er først her vi bliver klogere og rykker os.


Smuk ren og ny dag der ude
Nu har vi vinterferie og så skal der rykkes igennem

Klem

Charlotte


31 kommentarer:

  1. En opvaskemaskine er god at have, når vi er mange. Da mine drenge var børn, havde vi også hyggestunder med opvasken, nogle gange er det nu godt nok med manuelt arbejde og hygge omkring opvasken. Men at du ikke ejer en opvaskebalje, det forstår jeg ikke, det er da besværligt med servanten, synes jeg.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha glæder mig til min maskine er klar. Det bliver fantastisk. Selv om vi har et vel af skønne stunder.
      Jeg er ikke god til plastik. Har aldrig været det. Min frikadellefars blandes også i en porcelæns skål. Elsker at omgive mig af alt det smukke.
      Det er ikke her man sælger Tupper wear :)))))))

      Smuk torsdag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  2. Jeg har altid nydt at hjælpe med at vaske op, den nærhed og de små samtaler der går for sig i sådan en stund er mindeværdige og kan ikke betales med penge. Men sjov er din historie om den adfær du havde,det har du nok ikke været ene om, mon ikke mange andre har prøvet på at slippe med samme undskyldning som du brugte. Det bliver spændene at se jeres nye køkken når den er færdig. God weekend til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så meget ret Leila og jeg kan se i er mange der har fortalt samme historie.
      Så vi har vist alle et minde omkring opvask.

      Masser af knus
      Charlotte

      Slet
  3. At stoppe op i nuet - og reflektere over livet, det er godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har bare så meget ret Jane.

      Smuk dag
      Charlotte

      Slet
  4. Det er tankevækkende hvad vi glemmer i alt det moderne ræs. Dejligt at I ser de positive ting midt i al jeres knokleri.
    Hehe og jeg kan lige se for mig, hvordan du LIGE pludselig skulle træde af på naturens vegne 😆
    Hvor er det dejligt der snart er lys for enden af tunnelen, og jeg er sikker på det bliver det smukkeste køkken i hele Nordjylland 🤗

    Mange knus og smuk weekend
    Kh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de flotte ord Lone.
      Det bliver lige sådan et køkken vi mere eller mindre har ønsket os.
      Jeg stor glæder mig sådan til vi er færdige og jeg lige som kan sige.
      I dag vil jeg bare være krea.

      Masser af knus og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  5. Ja det er hyggeligt med gammeldags opvask. Her vasker vi ofte af i hånden selv om vi har opvaskemaskinen. Især om sommeren hvor her er mange kaffegæster bliver det muselmalede vasket op i hånden, så er der hurtigt klar igen. Her er det faktisk John der er allermest vild med opvask i hånden.

    Rigtig god dag.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhhhh hvor er du heldig du har John. Din helt private opvasker.
      Mit musselmalet bliver også altid vasket op i hånden. Det kan ikke tåle opvaskeren. Det er det for gammelt til.

      Knus og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  6. Dejligt at I hygger og får gode stunder midt i alt rodet. De stunder er så vigtige.
    Så glem ikke at huske dem ��
    I må ha' en dejlig ferie �� her er ferien ved at være slut og rodet startet,
    Skal flytte om ikke så længe. Og glæder mig til at få plads til en opvaskemaskine i mit nye hjem ��
    Knus &
    Dejlig weekend og ferie til jer

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen Trine skal du flytte.
      Det lyder som et nyt eventyr der skal starte. Det er jo aldrig dårligt.
      Åh så skal der indrettes og hygges på ny.
      Elsker et nyt lærrede.

      Smuk dag søde
      Charlotte

      Slet
  7. Jeg har aldrig ejet en opvaskemaskine men har jo heller aldrig haft en stor familie. Jeg plejede jo at sige at jeg havde verdens bedste aftørremaskine som hed Niels... det har jeg jo så ikke mere. Det var ellers så hyggeligt at vaske op sammen og lige få vendt dagens begivenheder.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh ja Rita. Det må være trist når i plejede sammen, at have en stille stund ved opvasken.
      Tror ham Niels var en skøn mand. Verdens bedste aftørre :))

      Knus og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  8. Godt I hygger jer midt i roderiet :-) Jeg synes også, man snakker godt over opvasken, men jeg undværer det gerne og snakker i stedet, mens man sætter det ind i maskinen og tager et glas vin bagefter.
    God arbejdslyst. Forhåbentlig går det som en leg fra nu af, så I snart har verdens fineste køkken.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Lisbeth jeg tror jeg holder mig helt til din strategi.
      Glæder mig til at der bare skal sættes i og tages ud. Er sikker på t alle står i kø det første stykke tid........

      Knus og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  9. Some time my son wants to be a good kid, trie to wash his dish.. :D

    SvarSlet
  10. Har altid (fra teenager og nu som voksen Mormor) hadet og vaske op + jeg os altid har hadet at der skulle stå opvask "og flyde" 😁

    Så nu er jeg den heldige ejer af en Opvasker , fik den af en kammerat som mistede sin Mor der var tidligere ejer 😍 så heldige MIG

    Knuss
    Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tillykke, sikke en fangst.
      Jeg hader også at opvasken bare står. Det ser så rodet ud.
      Glæder mig til servanten kan pakkes væk igen :)))))

      Smuk dag
      Charlotte

      Slet
  11. Det er så sandt. Og kender alt for godt teenagetempoet. Her i huset er det sønnen, der tømmer opvaskemaskinen. Og det går ikke altid lige hurtigt. Vi er meget bevidste om, at opvaskemaskine er en luxusting, som på mange måder gør hverdagen nemmere. Vi skal nå så meget, som vi ganske vist selv sætter dagsorden for. Men der bliver også stillet flere og flere krav til os udefra. Så det er godt at stoppe op på forskellig vis og koble af. Her bliver opvaskebaljen kun brugt til fodbad. En meget mere fornuftig anvendelse, synes jeg ;-) Glæder mig til at se jeres køkken, men nok ikke mere end jer :-) Her begrænser ferien sig til en enkelt dag. Ungerne har alligevel travlt med vennerne. Og jeg ser frem til en lang påskeferie lige inden konfirmationen.
    Rigtig god arbejdsferie.

    Kærlig hilsen Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Susanne Josephine, til fodbad.
      Genial ide :)))))))))
      Bliver så hyggeligt i skal have konfirmation. Så hyggelig en fest og den unge bliver så taknemlig for alt man stiller an med. Det er en glædelig og smuk fest sådan en dag.

      Skøn dag til jer
      Knus

      Charlotte

      Slet
  12. Hei Charlotte, så spennende prosjekt du er i gang med, viktig å nyte de små øyeblikk og koble av også...
    Her i huset er det stort sett min mann som vasker opp, tror han kobler av med det😉 guttene har sluppet billig unna med det, og det er kanskje helt greit😊
    Ha en fin helg🌸

    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhhh du er heldig Ida.
      Jeg er ved at være godt træt af at vaske op nu.
      Vi er ved at være så langt at den snart kan korbles til.
      Men vi har stadig ingen strøm i rummet......

      Smuk dag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  13. Sikke et projekt I har kastet jer ud i 👏 Det bliver garanteret flot når det står færdigt, og holder i mange år.... Hos mine svigerforældre var der heller ikke opvasker, men pyt, min svigermor og jeg nød det, de allerbedste snakke var der, og der fik jeg de bedste fortællinger fra min svigermors ungdom og læretid. En strid fru købmandsfrue tjekkede min svigermors rengøring, og da hun kørte fingeren hen over dørkarmen, sagde svigermor: du kan godt spare dig, jeg har været der med kluden 😂😂 tænk hun turde sige sådan som ung pige for 60 år siden. Tror ikke du skal tjekkes for støv i dit køkken lige nu, Charlotte 😉 Håber I når langt i næste uge. Go arbejdslyst fra Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Carina.
      Sikke en fortælling og ja tænk hun turde. Tror hun var fremmelig.........
      Hvor dejligt at få disse fortællinger. De betyder ret meget og så kan de jo fortælles videre.
      Jeg elsker disse fortællinger og nej her skal ingen komme lige nu. Her er voldsomt beskidt :))))))))

      Masser af knus og tak for en sød fortælling
      Charlotte

      Slet
  14. Kæreste Charlotte, WOW siger jeg bare, du er godt nok dygtig og jeg håber at du snart får strøm og opvaskemaskine :o) selvom drengene er søde til at hjælpe med opvasken. For det er nu lidt småt at vaske op i servanten :o))) især efter flæskesteg.
    Når jeg er i kolonihaven så lever jeg også uden strøm (andet end den smule fra solcellerne) der er kun koldt vand og gaskomfur og jeg eeellllsssker det. Man lever bare pludselig på en anden måde og det er sundt for hjernen at skal tænke mere primitivt.
    Herhjemme har jeg også stået og vasket op i hånden, men det er slut nu for jeg har købt opvaskemaskine, det passer bedre til en travl hverdag med arbejde og kolonihave.
    Kæmpe Krammer til dig og resten af familien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro det er hårdt at vaske op Linda :))))))))
      Åhhhhh gud er træt af det nu!!!!!!!
      Men ja i kolonihaven er det bare anderledes. Det ville jeg også syntes i et sommerhus. Men ikke her hvor vi lever til dagligt.
      Fedt du har fået en opvasker. Du er nemlig en travl kvinde.

      Masser af knus
      Charlotte

      Slet
  15. Det blir spennende å se hvordan kjøkkenet ditt blir. Helt sikkert nydelig.
    Klem

    SvarSlet