onsdag den 13. december 2017

Santa Lucia


Når jeg ser en adventskrans tænker jeg ikke, som det første på de 4 uger der er til Jesus fødselsdag.
Nej jeg tænker mere på Santa Lucia.
Lys og  krans forbinder jeg med Lucia.
Der med en krans på sit hoved og lys i, for at kunne se i mørket. 
Hvor hun delte mad ud til de kristne mennesker der levede i skjul i Katakomberne. 





Hun var en kristen pige der havde valgt ægteskabet fra.
Hvilket kom til at koste hende livet efter svære prøvelser.




Hun var ud af en meget velhavende romersk familie og derfor var der tidligt arrangeret
et ægteskab for hende.
Men engang hendes mor var syg. Bad hun og lovede at tjene Gud, hvis moderen overlevede.
Det gjorde hun og Santa Lucia nægtede at indgå i et ægteskab.
Hun skulle være Guds brud som lovet. Der af Lucia Brud.



Hun blev dræbt af en dommers svær den 13. december år 304.
Lucia dag har faktisk intet med julen at gøre. Det er helt tilfældigt det ligger i december.
Man begyndte at fejrer Santa Lucia ved en lys fest. Man kårede hende til helgen.
 Først da romerriget var blevet overvejende kristent. 
På det tidspunkt var den 13. dec. årets korteste dag.
Sverige tog traditionen til sig og går den dag i dag meget op i Lucia.
Næsten alle svenske byer kårer deres Lucia brud. For til sidst at kåre Sverigs smukkest Lucia brud.
Jeg kunne fortælle meget mere om den smukke Lucia, men det her var slet ikke meningen.



Så derfor vil jeg fortælle jer om noget lys jeg har opdaget.
Vi har fået ny blomsterhandler i byen.
Hun har de sødeste lygter.



Jep, Tivoli lygter.
Altså mig her fra bøhlandet anede ikke Tivoli har lavet lys.




De er altså så yndige.
Det mest fantastiske er, at i toppen af låget kan man sætte batterier i.
Der er også timer.
Glasset kan stå både inde og ude.



Jeg er så imponeret.
Er den ikke bare sødt. Både glas og låg fåes i forskellige farver.
Mit låg var kobber og har fået en gang maling...

Den smukkeste Lucia dag vil jeg ønske til jer alle

Knus og klem

Charlotte



33 kommentarer:

  1. Er enig i at Lucia er så smuk en tradition. Den må vi gerne tage meget mere til os her i DK. Smukke lys fra Tivoli. Vidste heller ikke at de laver lygter. Jeg har ellers været derinde 4 gange denne jul. For der er så fantastisk eventyrligt smukt. Og jeg har ellers været i butikkerne hver gang. Dyrt besøg siger jeg bare. Men så har jeg en undskyldning for at tage i Tivoli endnu engang.
    Rigtig dejlig Luciaaften.

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Ja fantastisk med endnu engang Tivoli.
      Jo de laver faktisk en hel lys. Både kæder, lygter og glober.
      Men det er lidt dyrt.

      Rigtig glædelig jul
      Charlotte

      Slet
  2. Så smukt ❤
    Og smuk tradition med Lucia
    Og de der Tivoli lygter, de er da fantastiske
    Endnu engang tusind TAK for et godt indlæg og god inspiration

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak skal du have Trine.
      Altid så varme og søde ord.

      Rigtig glædelig jul
      Charlotte

      Slet
  3. Tak for den søde historie om Lucia, den kendte jeg ikke.
    Tivolilygter kendte jeg heller ikke, det ser flot ud, men der er langt til Ålborg.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lisbeth.
      Tror de kan købes mange steder og tror også Tivoli sender dem.
      De er ret søde og der er et kæmpe lys udvalg.

      Rigtig glædelig jul
      Charlotte

      Slet
  4. Dejlig læsning og vidunderlige billeder at se på. Tivoli lygten keder jeg ikke ,men jeg har selv af gamle glas fra syltetøj og andet lavet nogle hvor jeg har limet batteri kassen inden i låget. Smuk ser det ud dine lysglas. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke dog en fantastisk ide Leila.
      Jeg har gjort det med elektrisk lys men aldrig med lyskæde.

      Rigtig glædelig jul
      Charlotte

      Slet
  5. Fantastisk fortælling. Lige til at hygge med, til juleknas og klejner.
    Hvor er det yndigt det Tivoli glas. Mon man kunne lokke sig en tur ind i den butik på fredag? ;0)
    Ønsker jer en smuk Lucia dag, til alle på Bakkedraget.

    Juleknus og kram
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne dig.
      Ja vi nåede jo ikke butikken. Det må blive en anden gang.

      Rigtig glædelig jul
      Charlotte

      Slet
  6. Ja jeg læste faktisk om det i går , hvor jeg slog et billede op 💕

    Vil I ha min opskrift på Luciabrød ??
    Den Svenske "fra min familie"
    50 g gær
    150 g smør
    5 dl mælk
    1 g safran
    1/2 Tak salt
    1,5 dl sukker
    15 dl mel
    2 æg

    Pynt:
    Marcipan + rosiner

    Dejen deles i 32 små stk
    - skær små stk marcipan
    Rul lange pølser af dejen
    - tryk et stk marcipan i hver ende af pølsen , så du ikk kan se marcipanen
    Formes som S + sæt en rosin i hver Bolle del
    - hæves i 30 min
    - pensl med æg
    - bages i 5 - 10 min ved 250 grader

    Velbekom 💕

    Smukke opstillinger du altid laver Charlotte 💕
    Jeg er stor FAN 💟 som altid

    Knuss og go dag
    Lise-Lotte 💕

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lise-Lotte.
      Fantastisk med en ægte opskrift på Lucia brød.
      Så fantastisk tænk.

      Rigtig glædelig jul
      Charlotte

      Slet
  7. Lovely photos!
    Have a beautiful Santa Lucia today!

    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Susanne
      A happy merry christmas to you

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  8. Luciadag er en smuk tradition. Jeg bliver frygteligt rørt når jeg ser en Luciaoptog. Da mine egne børn var med, var det helt galt, og jeg stortudede ...
    Din lygte er fin. Jeg har lagt batteridrevne kæder i et par lanterner, men så ligger batteriboksen jo der og stritter midt i det hele ...
    Dejlig dag til dig og dine, Charlotte!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhhh så har vi det på samme måde.
      Jeg syntes det er så rørende.
      Forrige år var AA indlagt i Skejby på Lucia dag.
      Her var der optog. Det var så smukt.
      Jeg stor hulkede, ja nok også pga. hele stemningen.....

      Rigtig glædelig jul
      Charlotte

      Slet
  9. Kære Charlotte.
    Tusind tak for de dejlige billeder og den smukke fortælling. Tivoli-lygterne ville gøre sig godt i min gamle løgkasse med gran, kogler og fiskekugler. Idéen er snuppet fra Susan Durup. Tror jeg snupper Leilas idé med syltetøjsglas, nu jeg er i gang ;))
    Håber der var godt nyt for AA??
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder bestemt som en hyggelig løgkasse du har dig Eliane.
      Smukt med smukt på og så er Leilas ide jo kanon.
      Godt t kunne inspirere hinanden.

      Rigtig glædelig jul
      Charlotte

      Slet
  10. Flotte billeder og altid mega fine opstillinger du laver Charlotte.
    Knus
    Lilje

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Lilje og tak for den vidunderlige gave.
      Er virkelig så overasket og beæret.

      Rigtig glædelig jul
      Charlotte

      Slet
  11. Så fint å lese om Lucia, kjente ikke til hele den historien.
    Lyset ditt er flott, jeg har ett liknende, men ditt er finere.
    Fallt for ditt lille tre i hvit mugge.

    Knus fra Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de fine ord Ida.
      Bare der er lys så er der næsten fest og hygge.
      Elsker lys så meget.

      Rigtig glædelig jul
      Charlotte

      Slet
  12. Dejlige billeder. Jeg har også en svaghed for Sankt Lucia :-) Tivolilygterne er fine. Jeg kendte dem heller ikke - men jeg bor jo også på bøhlandet :D
    Knus og kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Karen ja os fra bøhlandet kommer nok for lidt ud......

      Rigtig glædelig jul
      Charlotte

      Slet
  13. Wow!! interesting to know the history..

    SvarSlet
  14. This blog is awesome and very informative keep Sharing this type of blog.

    แตกใน xxx

    SvarSlet
  15. Det er så lærerigt at læse med, om Lucia bruden. Jeg er forelsket og må da bare op og finde din blomsterhandler....Tivoli lys er bare smukke. Ønsker dig og familien det bedste. Juleklem Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de dejlige ord Carina.
      Jeg tror snart at Mettes Blomster har udsolgt i lygter.
      Der har vist været mange som har lagt vejen forbi.

      Rigtig glædelig jul til dig og familien også
      Charlotte

      Slet
  16. Rigtig gkædelig jul til dig og dine kære Charlotte.
    Kærlige julehilsener
    Birgitte

    SvarSlet