lørdag den 4. maj 2019

4. maj


Hele dagen i dag er 4. maj. En smuk dag.
En dag hvor man skal lade det lyse sejre.
En dag der giver grobund for eftertanke.
Her i huset er det en traditions dag.
Det har jeg beskrevet i et tidlige indlæg som i kan finde HER og virkelig er vær at læse.
Har lavet endnu et som også kan findes HER.



Vi har altid tændt lys når mørket faldt på.
Vi ærer alle de tabte, de seje, de stærke, dem med viljestyrke og de der kæmpede imod.
Der er mange at hylde.

På billedet oven over ser i min yndlings Farfar Albert- August.
Han var i koncentrationslejr. Men overlevede heldigvis.
For ellers havde jeg jo ikke været i denne verden i dag.
Kims morfar var i modstandsbevægelsen.
En af de kendte og det var ved at gå galt.... Godt befrielsen kom.
Vi har haft det tæt inden for familien.
Selv om vi ikke selv har oplevet den frygtelig krig.
Så for os begge har det været normalt at tænde lys i vinduerne 4. maj.





I fødselsdagsgave fik jeg denne smukke 
franske katolske kirkestage af Kims mor.
Meget stor og flot. Meget meget tung.
Ja enormt tung faktisk.
Den bliver tændt i aften med alle 7 lys.
Den står i den store dobbelt dør og kan lyse smukt ud til omverdenen.



Traditionen tro skal der nydes en lækker dessert.
Her har jeg bagt små rabarbertærter med brændt marengs. 
Drengene har bestemt Pull Pork, den er i ovnen og burgerbollerne skal snart bages.
Det er en hygge dag her i huset hvor vi er samlet.




I denne tid er det stadig vigtigt at huske.
Det er en stor verden og ikke alle steder er der fred.
Det har der heller ikke altid været i Danmark,
netop det 4. maj beretter om FRIHEDEN.

Klem til alle jer helte modige sjæle

Charlotte



17 kommentarer:

  1. Din dessert ser god ut. Ha en fin dag kram Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Nina.
      Kan love dig for den smager himmelsk.

      Klem til dig
      Charlotte

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  3. Smukt indlæg kære fru fryd ❤️

    Smuk aften til dig og din familie
    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for det Lone.

      Smuk dag i det fine vejr
      Klem

      Charlotte

      Slet
  4. Det er en god tradition og vigtigt for både vi og vores børn at vide at der engang blev kæmpet for friheden. God 4. maj :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret.
      Det er ret vigtigt at fortælle de yngre gennerationer om denne tradition.
      Her ser vi også mange film denne weekend om de frygtelige ting der sket.
      De kan specielt AA forholde sig til.

      Smuk dag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  5. Ja vi må have lys i vinduerne i aften, det er kun os selv, der kan nyde dem, ingen kan se vores vinduer, hvis de da ikke går rundt ude i vores have. Det er en smuk aften, jeg har været ude lige til kl. 20.15, jeg håber også, at du har nydt den, altså at vejret har været godt hos jer.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Pyt med om ingen ser lysene. Bare det vi har mulighed for at tænde dem er ret vigtigt.
      Du kan tro jeg ikke har været ude. Med regn, hagl og sne holder jeg mig inde :))))))
      I nat var vist sidste nat med frost i denne omgang.
      Ved ikke om jeg tør tage krukkerne ud......

      Skøn dag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  6. Tak for din fortælling ❤

    Knuss
    Lise-Lotte

    SvarSlet
  7. Så smukt at læse❤ Men hvor er det uhyggeligt, at farfar Albert-August var i koncentrationslejr. Godt at han overlevede! Vi er heldige ikke at have oplevet besættelsen. Min fars bror døde efter at have delt illegale blade ud under krigen.
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så forfærdeligt. Puha.
      Han har skrevet dagbog. Jeg har ikke læst den.
      Min far har gemt den til jeg bliver voksen :))))))))) (hvornår mon det er .....)
      Uhyggeligt med din fars bror. Der skulle ikke meget til og nogle folk var så skræmte at de angav i øst og vest for selv at slippe fri!

      Klem til dig
      Charlotte

      Slet
  8. Kære Fru Fryd ❤️

    - Lys i mørket og mange tanker.

    Kh Henriette

    Jeg sætter lys, lys i mit vindue
    Til minde om alle dem
    Der forsvandt dengang
    Og som aldrig mer' kom hjem
    Der forsvandt dengang
    Og som aldrig mer' kom hjem

    Vidste de, at det var forbi
    Da de så det ske?
    Gid at de må se mit lys
    Hvis de kommer forbi
    Ja, kommer forbi

    Kim Larsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne Henriette.
      Så smuk et vers lige netop denne dag.
      Tusind mange tak for din varme tanke.

      Klemmer
      Charlotte

      Slet
  9. Åhh hvor er det et dejligt indlæg Charlotte, fyldt af dybde, nærvær og varme.
    Sidder med en masse at sige, men det ville ødelægge den dejlige følelse du har skabt i det skrevne <3
    Ha den dejligste dag
    Solskinds KRAMMER fra Anette(som først har set indlægget nu)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du altså bare sød Anette.
      Velkommen hjem skal også lyde til dig. Håber ferien var total fantastisk.
      Masser af varme klemmer

      Charlotte

      Slet