onsdag den 8. maj 2019

Haven er i live


Skal da love for det hele er ved at springe ud.
Haven er i live og vi kan glædes hver dag over noget nyt.
I dag er der præcis et år til AA skal konfirmeres.
Håber haven står lige så smukt den dag.



Det fantastiske vejr i april gjorde at jeg sprang på jorden og fik sået.
Jeg mangler blot et par poser frø og så mine dahlia knolde.



Jeg var så lykkelig over jeg kunne finde plads til de mange frøposer.



Jeg var endda på planteskolen der ligger tre kilometer fra mig.
Thyeboesminde Stauder.
(ikke reklame når jeg nævner noget på min blog. Blot info)



Der fik jeg blandt andet denne smukke staude ærteblomst.
Med ganske små romantiske blomster.



Hos den lokale gartner, Mette fik jeg denne staude.
Den ligner små perlehyacinter men er gammelrose.
Så fantastisk smuk.
(navnet ukendt)



Men så skal jeg da ellers love for at kong frost satte ind.
Vi har nu haft 7 dage med nattefrost.
Hagl og snebyger om dagen.




Alle sommerblomster er kommet i driver huset.
Som også skal vandes, for blæsten tørre alt ud.



Apropos vanding så har jeg fået en ny bedste have ven.
En slange der kan nå rundt om huset og med automatisk tilbagerul. 
Farven er præcis den farve vores sokkel skal have. Antracitgrå. 
Så der er helt styr på detaljerne. Har også varet længe at finde den rigtige!!!



Jeg har løbet rundt om aftenen og dækket ned.
Kan slet ikke magt at planterne skal gå til pga frosten i maj.
Har dog mistet tre roser, den ene er Koko Logo.



Men ellers kommer alle tulipaner og forårs løg så smukt i år.



Den ene smukkere end den anden.






Tror denne er lidt speciel.....
I mit trug med 100 plus løg er der kun kommet sådanne tre tulipaner op i år. 
Alt andet er væk!



Elsker den her. Så fast og fyldig er Angelique.



Den her er så simpel og skøn.
Kan ikke huske navnet.



Mme Alfred er i masser af knopper.



Vinen kommer så flot.



Ja og så får i lige et afsluttende billede her.
Hvorfor er mine hænder altid så beskidte....
Jeg elsker vist at "kråne" i jorden.
En anden fælles ting ved billederne er at mormor er med over alt.
Jeg bærer hendes vielsesring og venindering.

Den bedste dag ønskes i alle
Havekrammer

Charlotte


28. maj 1950 blev mormor og morfar gift.



28 kommentarer:

  1. Hvor er det skønne billeder! Sikke en frodighed. En ærteblomst som staude lyder vel nok godt - den er virkelig smuk. Og mormors ringe på din finger! Det er rørende at læse, at hun er med dig overalt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du sød.
      Ja det er så sød en ærteblomst. En staude er jo desværre uden duft. Vårfladbælge er det korrekte navn, det har Susanne Josephine oplyst mig. Jeg har endnu en ærteblomst som staude. Den bliver meget høj og smuk hvid.
      Mormor er med over alt, underligt at hun er så svær at slippe. Men tror hun har betydet meget mere end jeg har anet.

      Klem og smuk weekend
      Charlotte

      Slet
  2. Det ser godt ud, haveånden er over dig nu, hvor er det godt, vi går mod forhåbentlig lunere tider og positiviteten breder sig. Så godt at du har mormor med dig hele tiden <3
    Her regner det i dag, så må vi se hvor længe, men i hvert fald ingen frost her.
    Klem og dejlig dag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Her har regnet i to døgn nu. Så begynder at tænke på at pynte krukkerne og sætte dem ud.
      Lige nu er der ophold men tror det kommer igen snart.
      I går var der lyn og torden, sådan helt vildt.......

      Klem og dejlig weekend
      Charlotte

      Slet
  3. Det er så dejligt at der er liv i haven omend vi vidst er flere som hexer rundt for at beskytte vores planter i det ustabile vejr! Din nye staudelathyrus er helt skøn:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu tror jeg på at frosten er slut for dette forår.
      Her har regnet i to døgn og fortsætter. Så mon ikke blomsterne skal ud nu......
      Vårfladbælg hedder den. Bliver ikke så høj. Har en der bliver høj men jo desværre uden duft....

      Klem og skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  4. Smukt ❤
    Andre ord er overflødig ❤

    Knuss
    Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du bare sød Lise-Lotte.

      Klem og dejlig weekend
      Charlotte

      Slet
  5. Smukke havebilleder. Hvor er det godt du får dækket af så frosten ikke tager mere. Vi har stadig ikke frost, men det blev til et par haglbyger den anden dag. Lige nu skinner solen.
    Hvor er det godt du har mormor med i tankerne, og du har fået hendes flotte ringe.
    Vi må have fundet en ny Coco loco til dig.

    Rigtig god dag
    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhhh ja Lone vi må virkelig finde en ny Koko Logo. Den er jo så afsindig flot.
      Har du den også?
      Er så glad for de ringe og kan slet ikke leve uden dem. de kommer aldrig af.

      En super duper weekend til jer
      Charlotte

      Slet
  6. Sikke nogle lækre planter. Den ukendte staude er jeg helt pjattet med - og også narcissen, hvis farver nærmest ligner Cafe au Lait georginen.Det er surt med al den frost, haglbyger og blæst. Jeg har ikke mere plads i drivhuset og har måttet tage stuen til hjælp....
    Knus, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha ja jeg har heldigvis også kælderen som ekstra rum.
      For man kan jo slet ikke stoppe med at købe planter.
      Elsker denne årstid.
      Ja den ligner faktisk Cafe au Lait og tænk jeg dimlede om jeg skulle bruge en tier på den pose med 30 løg..... De er jo gude smukke altså.

      Skøn weekend
      Klem

      Charlotte

      Slet
  7. Vi har också samma konstiga väder hos oss och sommarblommorna hukar i växthuset i väntan på bättre väder. Så fina blommor hos dig - alltid lika inspirerande att kika in hos dig !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Isa.
      Ja vejret er virkelig kunstigt. Men her har regnet i to døgn nu så satser på at få krukkerne ud i weekenden.
      Elsker når der atter skal pyntes op.

      Klem til dig
      Charlotte

      Slet
  8. Oh, I love all your flowers!
    So beautiful!

    Have a lovely week!
    Hugs,
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Susanna.
      I hope to take them out this weekend.

      Hugs from Denmark
      Charlotte

      Slet
  9. Herlige bilder, kjære Charlotte!
    Ja, her er det også svinkaldt! Håper inderlig ikke det varer så lenge..
    Jeg har sådd noen frø direkte i bedene, men måtte dekke dem til med plast, i dag regner det som bare det her.
    For tulipanene er det et passe vær virker det som, ha en smuk dag!

    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja her har regnet i tre dage Ida.
      Så nu er der ikke frost mere.
      Glæder mig så meget til at komme ud i haven igen.
      Men regnen skal lige lægge sig.

      Klem og skøn helg
      Charlotte

      Slet
  10. Tak for den havevandring - ihhh hvor jeg misunder dig ... !
    I stedet pusler jeg om mine krukker i gården og vandrer rundt i nærområdet og nyder andres haver, Noret, forladte områder, Bassinerne osv. Det er nu heller ikke så skidt.

    Håber rabarberkagen smager jer?

    Hav en dejlig dag,
    La Cucina NADA

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Nada.
      Godt du kunne bruge turen.
      Det er nu også hyggeligt med en krukke have.
      Det havde vi da vi boede i Aalborg.
      Kan anbefale dig en bog. Tag tomat.
      Så får man virkelig ideer til hvad man kan på ingen plads.

      Klem og skøn weekend

      Charlotte

      P.s
      yummi for en lækker kage. Tak for opskriften <3

      Slet
  11. Det er en skøn tid i haven, nu hvor vi længes efter det kønne og grønne, men blæst og kulde sætter lidt en dæmper på stemningen. Regnen er velkommen, da jeg ikke er velsignet med en lang vandslange udenom huset. Her går den igennem huset, hvilket indimellem har medført spontan gulvvask. Men nu må regnen godt hurtigt stoppe, så vi kan male plankeværk og plante den nyindkøbte Mme Alfred Carrriere som også står på spring med blomster. Smuk vårfladbælg du har erhvervet, jeg mangler den hvide. Din anden nyhed ligner en Heuchera el Heucherella, men er ikke helt sikker og der er så mange forskellige af dem. Men mange smukke som primært dyrkes for deres smukke blade.
    Fortsat dejlig uge.

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha jeg ser det for mig. Springvand..... vådt gulv og hovedrengøring......
      Trust me har været der. Vi havde slange gennem køkkenvindue og på vandhanen.
      Men vi blev så mega træt af gulvvask. Så vi fik installeret en udvendig hane. Det bedste vi har gjort.
      Tak for oplysning af plante. Jeg tror det er en Heuchera BRAZEN RAISIN syntes det ligner. Anede slet ikke noget hvis du ikke havde skrevet det.
      Min mme Alfred har nu knopper som en tommelfinger. Det er mega fedt. En så god rose.

      Klem og skøn weekend
      Charlotte

      Slet
    2. Se lige en kommentar lidt længere nede Susanne Josephine :))))))

      Slet
  12. Og din mormors ring sprang mig i øjnene gennem hele indlægget, godt at få bekræftet hvorfor:-))) Det er nogle fantastiske smukke billeder og blomster du viser, og det er utroligt SPÆNDENDE at følge dig og din haves tilblivelse, og din haveglæde!

    Tror også i har haft det koldere hos jer, end hos os, og vi plejer ellers altid at have det lidt ekstra koldt pga engene og den lavning vi ligger i kanten af. Alle mine sommerblomster har til nu overlevet lidt frost, men de står også tæt ved huset.
    Ha den bedste dag
    Lune knus fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette ja derfor sprang den ring i øjnene......
      Den passer perfekt til min hånd og og befinder sig der som om den altid har siddet der.
      I just love it. Er så beæret over at det blev min og jeg altid må følges med mormor.
      Jeg elsker haven.... mere og mere. Den fylder vildt. Kan få nye ideer hver dag.
      Det er virkelig et levende rum og en meget dyr hobby!

      Masser af krammer og en skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  13. Jeg tror vi var mange, der lod os narre af det gode vejr i april, håber du fik reddet det meste.
    Det må være lidt "farligt" at bo så tæt på Kirsten, tror bestemt ikke at jeg kunne styre det 😀
    Hvis de grønne brogede blade tilhører din nye staude, tror jeg at det er en
    Tirarella, Skumblomst.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  14. Altså Lene...... Nu har Susanne Josephine længere oppe kommet med en ide på min nye staude.
    Tænk det var den.
    Så kommer du med en anden ide og ja det er den :)))))))
    TIARELLA cordifolia (Skumblomst) fuldstændig. Kan se det nu.
    Åhhh i er bare så gode og utrolig viden indenfor planter.
    Jeg aner intet....... men det kommer.

    Klemmer og en skøn skøn weekend
    Charlotte

    SvarSlet
  15. Så mye vakkert Charlotte. Hagen din blir et nydelig skue til sommeren. Her har det vært så kaldt at alt er forsinket.

    Klem

    SvarSlet