fredag den 24. maj 2019

Min lyserøde have


I år er ingen undtagelse.
Montana Rubins er og bliver den største queen i haven.
Sikke en kraft og skønhed den vokser med. Fatter ikke det er muligt.



Kim kalder den vores helvedes  plante.
Han syntes den breder sig alt for meget og jeg kan slet ikke få nok.




Han siger den er invasiv....
😁




I  Frk. Pots have er der også kommet en.
Jeg har aldrig sat nogen der. Så den må have sået sig selv.
Eller også har hun selv været igang i haven.




Jeg bruger enhver lejlighed til at pynte maden.
Men kun til pynt for Montana Elizabeth er giftig at spise.
Her er det hjemmerørt koldskål med guf og knas.
Lyserød kan gøre underværker.




De smukke blomster bruges også som pynt til pandekager med blåbær.



Lige nu springer alt ud i haven.
Jeg har virkelig haveglæde.
Jeg nyder så meget at bruge energi der ude.



En rigtig smuk digitalis er også sprunget ud.
Havde helt glemt den blev sat sidste år.
Syntes det er så smuk en blomst.
Den er købt til åben have i august 18.
(Rettelse Kongelys. Fru Høneballe gjorde mig lige opmærksom på fejlen)



Yndige små Scabiosa hoveder.



Havde helt glemt at jeg havde købt denne sidste år. Den er bedårende.
I skrivende stund er navnet væk.
Noget med en frøstjerne akeleje......



Lavendel må man aldrig gå ned på.



Tulipanerne synger på sidste vers.
Nu skal løgene op af krukkerne og tørres til efteråret.
Så de igen kan lægges. Et fif fra Rosenfeen.

Som i kan se er haven altså ikke kun hvid mere.
Der kommer mere og mere lyserødt til.


Jeg ønsker jer en dejlig weekend
hvor de lover havevejr

Klem

Charlotte


31 kommentarer:

  1. Smukt 💕
    Jeg har nu aldrig mine Blomsterløj op, hva forskel gør det egentligt...??
    Gad godt en håndfuld af dine Lavendel 💕 til mit Sæbe
    Tænker lige om den Lyserøde os vil kunne bruges til det formål 😍
    Skøn weekend
    Knuss
    Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lise-Lotte.
      Jo da den lyserøde kan sagtens bruges.
      Denne er dog en sommerfugle lavendel og den ville jeg ikke bruge til sæbe.
      Løgene tages op så er man mere sikker på de kommer igen.
      De kan nemt blive trætte ved at stå i jorden og aldrig komme igen.

      God weekend
      Klem

      Charlotte

      Slet
  2. Ja det er noget af en clematis, som har fundet den rette vej, selvom Kim ikke bryder sig om den. Min er nemlig gået til tops i et bøgetræ, så er det ikke nemt at tage billeder. Din akelejefrøstjerne er tidligt på den, min er ikke i blomst endnu.
    Det er ikke en digitalis, men en kongelys.
    Hav en rigtig dejlig weekend.
    Klem
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes yes Lisbeth. Jeg er før dig i noget :))))))
      Det troede jeg aldrig ville ske :)))))))
      Du har da helt ret, det er kongelys. Har rettet fejlen........
      Godt jeg har dig. Du er så hurtig og hjælpsom Lisbeth.

      Smuk weekend
      Klem

      Charlotte

      Slet
  3. Invasive??!! Hvor?!😂😂😂
    Alt er smukt, jeg elsker det hele 🌼🌿
    Især klematisen . Jeg har en urokkelig svaghed for klatreplanter 🤗
    Min mor tog også altid blomdterløgene op og tørrede dem.
    Jeg gjorde ikke; havde et hav af tulipaner hvert år, så jeg spørger som Lise-Lotte; hvad er egentlig forskellen? og årsagen til at de tages op? Jeg har glemt hvorfor min mor gjorde det -
    Ønsker dig en smuk dag søde Charlotte 🌼🍀

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Helle :)))))
      Ja det kalder han min yndige Elizabeth. Invasiv :))))))))
      Tror bare han driller lidt. Men han hader alt der kryber og kravler.
      Jeg har det som dig. For det er netop det jeg falder for.
      Som jeg skrev til Lise-Lotte så kan løg blive rigtig trætte af at stå i jorden.
      Så nogle gange vælger de bare at komme en gang.
      Men tager man dem op. Så skulle der være garanti for at de kommer igen.

      Skøn weekend sødesen
      Knusss

      Charlotte

      Slet
  4. Jamen, det er da yndigt, alt det lyserøde! Clematissen er helt overdådig. Jeg vidste ikke at man kan spise dens blomster. De er kønne som pynt :-)
    God majdag til dig, Charlotte!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Nana.
      For guds skyld ikke spis dem. De er giftige.
      Det er kun til pynt. Denne klematis Montana Rubens Elizabeth er meget giftig at spise.

      Smuk weekend
      Charlotte

      Slet
    2. Hi-hi, nej, jeg skal nok lade være med at spise klematis :-)

      Slet
  5. Sikke et smukt blomstrende og dejligt indlæg. Din have er virkelig en dronning værdig. Smukt med smukt på kære Queen.
    Glæder mig til at se mine 4 nye klematis springe ud.
    Rigtig god dag, og jeg håber regnen stopper snart, så vi kan komme ud at lege i haven ;)

    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhhh her er regnen bare taget til. Sikke et vejr.......
      Nu også med voldsomt blæst.
      Tak for dine søde ord Lone og ja det bliver fantastisk at se dine klematis springe ud.
      Det er altså sådan en rar blomst. Bruger den i overflåd.

      Klemmer og dejlig weekend
      Charlotte

      Slet
  6. Hvor er det skønne billeder - jeg er vild med dine lyserøde Montana Rubins. Har prøvet at plante dem og andre clematis flere gange her, men de går ud.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Gitte.
      Ej hvor er det underligt. Altså den vil jo ikke have sol på fødderne men gerne i toppen.
      Så jeg skærmer rødderne med sten eller bunddækken.
      Hvis du planter en Montana Rubens Elizabeth som denne. Så lover jeg den kommer. Den er så vild.
      Bliver mellem 5-12 meter........

      Krammer og skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  7. Så nydelig blomstring i hagen din. Her venter jeg fortsatt på blomstring.

    Ha en fin dag
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Bente.
      Ja vi er måske nok lidt længere fremme end hos jer. Men troede alligevel ikke så meget.
      Håber din have snart må blive fyldt af blomster.

      Klem og skøn helg
      Charlotte

      Slet
  8. Vilket paradis till trädgård du har - helt fantastiskt !!
    Montana Rubens är en riktig dröm - den bara måste jag ha i trädgården efter att ha sett dina bilder !
    Ha det så gott i ditt trädgårdsparadis !
    Kram/Isa

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du bare sød Isa. Tusind tak for de flotte ord.
      Jeg vil glæde mig til at se når du får denne klematis i din trädgård. Det er en smuk blomst dufter skønt af vanilje men tro mig både blomst og stængel er giftig.

      Klem og dejlig helg
      Charlotte

      Slet
  9. Montana Rubens er en skøn clematis. Jeg havde lidt besvær med den i starten, måtte plante om et par gange, men nu kommer den og slynger sig langs mit tørrestativ. Det er en fryd :-)
    Den anden hedder i øvrigt akelejefrøstjerne :-) Den er god til at så sig selv og dukker op alle vegne i løbet af et par år.
    Knus og god weekend, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay Karen det har jeg ikke hørt før at nogen har døjet med netop denne type. Syntes den er så vild og voldsom i sin vækst.
      Hvor det glæder mig at akelejefrøstjernen vil sprede sig. Syntes det er så smukke blomster. Tænk at kunne plukke en hel buket.

      Rigtig skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  10. Hvor er den MEGA lækker den clematis, og forførende stor. Altså din Kim, kan han ikke bare side ude på kanten af stolen, der burde jo være plads nok til dem begge;-)))) Kan man virkelig spise clematis, var det første jeg tænkte.....må vist google lidt, men smukke er de altså som pynt.
    Dejligt at følge med i din haveglæde.
    Ha den bedste weekend
    Knus fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anette. Jo da og han kunne jo for den sags skyld sidde på gulvet.
      Klematis har første ret :))))))
      Ej pjat til side....
      Nej nej nej går lige ind og retter mit indlæg. Den må ikke spises. Den er giftig. Det er kun som pynt jeg bruger den. Men her voldbruges den også.........
      Dejlig weekend til jer. Forhåbentlig med tørvejr!
      For vi vil i haven og lege.

      Klem
      Charlotte

      Slet
  11. Den er fantastisk, Carlotte, så masse blomster.
    Jeg plantet en i fjor, og den har heldigvis klart seg, det kommer spirer👏
    Har hatt en før, men den døde. Ønsker meg den herlige duften og blomstene i hagen..
    Ha en fin helg i blomsterhavet!

    Klem, Ida

    SvarSlet
  12. Beklager skrivefeilen, Charlotte😉
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh hvor godt den kommer. Han læse at flere har haft problemer med den.
      Hos mig er det bare kørt. Jeg må have været heldig.
      Men nu får du en Ida og det går stærkt med at blive stor.

      Skøn helg
      Klem

      Charlotte

      Slet
  13. Det klæder din have med lyserødt og Rubens der klarer pynten med stor bravour. En skøn tid nu og alting springer ud. Klart at man gerne vil i haven - jeg får bare ikke gjort så meget ved det for tiden.
    God lørdag:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak.
      Åhhh ha jeg har have glæde. Sådan helt vildt.
      Bliver bund ulykkelig når der regner...... Ja det har jeg altid gjort.
      Men nu er det på en helt anden måde. Nu er det for man ikke kan være ude og hygge sig.
      Tror i andre har vildt smittet mig.......

      Smuk weekend
      Charlotte

      Slet
  14. Sikke en smuk clematis.
    Jeg har netop plantet en i gården, dog en anden art - med de fineste lyslilla blomster. Jeg håber den vil gro flittigt - ja nærmest invasivt ;0) og gemme det grimme nedløbsrør..
    Skønne billeder fra din have og lidt skægt at der kommer flere lyserøde blomster ind..min favorit, men det ved du jo ;0)
    Jeg glæder mig til at komme lidt i haven her i weekenden - må sande, den er en smule forsømt efter konfirmationen..
    Dejlig weekend til dig..

    SvarSlet
    Svar
    1. Der findes et vel af klematis og de er alle smukke og meget inspirerende i deres vækst.
      Jeg ville lave et lille overblik over de få klematis jeg har......... ja det blev så til 16!!!!!!
      Kun halvdelen er hvide. Så det er godt gået af en farve forskrækket.....
      Håber din vil gro vildt og voldsomt og snart dække røret.

      Skøn weekend
      Knus

      Charlotte

      Slet
  15. Det klæder haven med det lysserøde flor. Hvid og lysserød er jo gode farver sammen. Havefeer som os jagter jo det overdådige og det ser fantastisk ud. Og det er jo heldigt for Kim, at du er ligeså flittig med at fremtrylle lækkerier i køkkenet som matcher blomsterne. Håber at vejret bliver lidt bedre end nu, så vores plankeværk kan få besøg af den hvide malerkost og de nyindkøbte klematis endelig kan komme i jorden. Kongelys er en smuk staude, den har desværre ry for at være kortlivet. Men det sjove er at planterne opfører sig forskelligt i vores haver. Jeg er desværre ikke så heldig at violfrøstjernerne selvsår sig i massevis, men så er der andre planter som stortrives her. Så nogle gange er man nød til at rette lidt ind. Naturen bestemmer :-)

    Knus og dejlig weekend fra Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber du er startet på plankeværket i dag. Så du kan få en hvid væg at lege med.
      Her har der desværre været mørk og blæst det meste af dagen og nu regn!
      Ja har hørt det med kongelyset, ærgerligt for den er ret smuk.

      Rigtig skøn weekend
      Knuser

      Charlotte

      Slet
  16. Everything looks so wonderful! Lovely greetings from Yvonne

    SvarSlet