tirsdag den 29. januar 2019

Alt kan bruges


Sikke dog et vejr vi har her mod nord.
Det er vildt som sneen pludselig daler og vi alle får fælles gartner.
Jeg nyder det langt mere end regn, selv om det er lidt besværligt.
Det var jo nu der skulle være jul!




Nok også med tanke på min aktivitet....
Er i klar over at alt på en gris kan bruges.
Det fandt jeg da lige ud af i fredags.
For Jeg har nok jordens skønneste onkel.
Han er den storebror jeg aldrig fik.
Vi er jævnaldrende og har oplevet så meget sjov sammen.
Elsker når vi sidder og taler om barndom og han lige kan huske et par detaljer
mere end mig.
Han kom da lige forbi med aftensmaden.



Charlotte har du aldrig parteret en gris før, var hans ord.
Øhhhh jo, jeg har hjulpet mor for år tilbage da jeg boede hjemme,
men aldrig stået med det helt selv.
Følte mig godt nok lidt som Pippi Langstrømpe.
Det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg nok godt!
Hurra for google, for det gik nu meget godt.
Med sund fornuft når man langt.
Der er helt naturlige skærings steder og
som erfaren husmor kan man se hvad det skal bruges til.
Men er glad for ikke at være slagter. Det er så hårdt et arbejde kan jeg se nu.



Hjemmelavet flæskesvær.
Har man engang prøvet det, så køber man dem aldrig færdiglavet mere.
De er fantastiske, sprøde og fluffy. Så står i med et slag som det hedder.
Så er det bare at få prøvet gude spisen.



Selv det naturlige fedt der er på grisen blev smeltet og så lavede jeg fuglefoder.
Her kan i se et tidligere indlæg med fuglefoder.
Selv kattene i nabolaget er ivrige for at få kløerne i både maden og fuglene.


Der er virkelig kke meget spild på en gris.
Er meget forundret.
Nu har vi god lækker mad i fryseren og fuglene har også mad på træerne.


En super skøn dag i sneen
ønskes i alle
Klemmer

Charlotte



28 kommentarer:

  1. Hvor er du dygtig, det tror jeg ikke at jeg kunne gøre.
    Dejligt at alt er brugt og selv fuglene nyder godt af onkels gris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de flotte ord.
      Må så lige sige at jeg ved jo ikke om jeg har gjort det rigtigt.
      Men kan sige der kun blev 3 kg fars. Det er vist intet.

      Smuk søndag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  2. Flot klaret - jeg kunne heller ikke have klaret det. Da mine forældre i sin tid havde grise, kom min mor med små færdige pakker lige klar til fryseren, det var tider og længe siden.
    Længe siden er det også, da der blev slagtet derhjemme og hele huset stank af fedtegrever og blodpølse, det brød jeg mig ikke om, altså lugten. Blodpølse var godt med sirup op, jeg har ikke spist det siden.
    Tak for turen af Memory Lane.
    Stort knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de dejlige ord og minder Lisbeth.
      Nej vi har heldigvis alle forskellige kompetencer og jeg er måske en slagter eller kokkepige pige fra et tidligere liv :))))))))
      Ja jeg husker tydeligt når vi også fik slagtet. Det var en helt speciel dag. Jeg nød det.
      Vi fik altid karbonader på slagtedagen. Men jeg har det sådan i dag at jeg skal have kødet frosset.

      Knus og en dejlig søndag
      Charlotte

      Slet
  3. Godt gået Charlotte, har selv prøvet det engang for ca 20 år siden 🐷 kræver man har godt Slagter værktøj

    Ja selv Hunden fået et godt Kødben eller to 🐶

    Dejlig dag 💕
    Knuss
    Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha Lise-Lotte det havde jeg ikke.
      Jeg havde de skarpeste knive og de blev slebet hen af vejen.
      Men manglede en fugtsvans. Så jeg måtte stå og udbene det hele.
      Derfor tog det så lang tid altså......

      Krammer og en herlig søndag
      Charlotte

      Slet
  4. Seje dronning Pippi ;)
    Jeg stod altid på sidelinien når min olde, mormor og mor parterede gris, op til jul. Så smaskede vi svær, blodpølse, finker og ja selv tæer og halen blev spist med velbehag. Kan ikke spise den slags idag. Men det er gode minder fra et hyggeligt køkken, med familien.
    Rigtig god dag.

    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke hyggelige minder Lone.
      Det var tider når julen nærmede sig og der blev slagtet. Dengang fik man ikke alt man kunne spise.
      Der var mere rationering på kødet. I dag spiser man bare.
      Må sige jeg kan spise alt det du nævner. Er vist ikke ret kræsen når det angår gris.

      Krammer og god ferie
      Charlotte

      Slet
  5. Så flot klaret - det er nemlig et stort arbejde.
    Jeg gik på husholdningsskole for mange år siden og har også prøvet det med at udnytte alt på en gris. Fik fx et helt grisehoved, der skulle laves til sylte :-)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Gitte.
      Ej det har jeg også lavet. Sylte af hovede og ben. Det smager altså fantastisk.

      Smuk søndag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  6. Pippis valgsprog er også mit :-) Men jeg er nu glad for, at vi får vores 'årets halve gris' parteret og klar til fryseren. Det er dejligt med sådan et kræ, og det får en til at tænke meget mere kreativt i madlavningen.
    Knus, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuld stædig ret Karen.
      Jeg stod og tænkte på alle de skønne retter jeg ville servere når tiden kom.
      Man kan virkelig lave meget ud af en gris. Kylling og gris er mit foretrukket spise.

      Klem og dejlig søndag
      Charlotte

      Slet
  7. Sæføli kan du parterer en gris..:o) det kan der ikke være så svært når man er superwoman som dig der både vælter vægge, sætte vinduer op og lige laver et nyt køkken.
    Og jeg ved jo du har værktøjet til det :o)
    Da jeg var barn, ja faktisk fra jeg var 4 år var jeg med ude og slagte sammen med min far. Han kørte rundt på gårdene og slagtede grise sammen med en slagter. Jeg eeelskede at komme med, for når grisen var stukket så kom jeg altid med ind i køkkenet hos de rare bondekoner og fik rød sodavand og hjemmebag. Nogen gange var det så heldigt at der også var nogle børn man kunne lege med.
    Så jeg ved godt hvordan man parterer en gris og at INTET går til spilde.
    Har man engang fået hjemmeslagtet gris, så ved man godt hvordan svinekød det SKAL smage.
    Det må være skønt at have en Onkel der er leverings dygtig i en hjemmeslagtet gris.
    Kæmpe knuser fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er bare så rap, skarp og lækker på kommentarer Rosenfe.
      Selvfølgelig kan du det...... du skulle næsten se min krop indvendig da jeg gik igang.
      Men tænkte så på mit mantra, hvad er det værste der kan ske...... at jeg får 70 kg fars.
      Så tænkte jeg, så er der grobund for en frikadelle fest. Så kørte det bare...... og jeg fik kun 3 kg fars.
      Jeg kan lige se dig som lille. Er sikker på du blev taget godt imod. De smukke øjne kunne ingen bondekone stå for.

      Krammer og en skøn søndag
      Vi har jo stadig masser af sne så vi skal ikke i haven

      Charlotte

      Slet
  8. Oh, it's snowing!
    Lovely winter photo from your garden.

    Have a nice day!
    Hugs,
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Susanna.
      Yes now it is winter in the north of Denmark.

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  9. Der var engang hvor vi osse fik sådan en halv gris et par gange om året. jeg savner det. Men ja det er noget af et arbejde, men bare man har nogle gode rigtig gode knive, så går det ret nemt alligevel.
    Så har jeres fugle holdt fest på rigtig fedt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret Gunvor, knivene er det vigtigste. Så kan man alt.
      Det er rart at tænke på alt det kød er i hus.
      Tænk dig i fredags kom han med en sæk oksekød. Det er altså så vild og smager himmelsk.

      Knus og dejlig søndag
      Charlotte

      Slet
  10. Og just som man troede at indlægget skulle omhandle diy fuglehuse, så blev der smidt svin på bordet. Har nu aldrig løftet kniven til mere end at ridse sværren, så imponerende arbejde. Er sikker på at manden her synes, at jeg burde gøre dig kunsten efter. Hans motto er "man må aldrig gå ned på gris"
    Gad vide hvad i skal have at spise i morgen ;-)
    Fortsat senhvid uge

    Knus fra Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Susanne Josephine har sådan et helt klart billede af dig.
      Er spændt på om det holder :))))))))
      Du har så sjove kommentarer og jeg føler du kan alt. Så pludselig kommer sådan en kommentar.
      Svinge kniven :))))))))
      Her må vi aldrig gå ned på gris og kylling. Kim forstår ikke jeg elsker kylling på 1001 måde :)

      Knus og en hyggelig søndag
      Her er der stadig masser af sne, masser

      Charlotte

      Slet
  11. This is amazing, every part can be used.

    SvarSlet
  12. Så flink du er!
    Dette minner meg om min barndom, vi hadde gris som ble slaktet og partert i november hvert år.
    Ha fortsatt fin vinter-uke, Charlotte.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Turid
      Ja det burde være jul både med gris og med vejret.
      Her er der først nu blevet vinter.

      Klem på jer
      Charlotte

      Slet
  13. I jula pleier vi å spise ribbe, da er det viktig at svoren blir sprø,
    din ser perfetk ut. Jeg synes det er veldig godt med ribbe.
    Her er det også full vinter, man får nyte "eventyrlandet"
    Ha en fin dag kjære Charlotte.

    Knus, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Ida.
      Jeg siger dig de smagte skønne. Jeg har gemt flere poser i fryseren
      med svær, så det kan laves igen.
      Ja her er der fortsat vinter og de lover sne igen i dag.

      Klem til dig og smuk søndag
      Charlotte

      Slet
  14. Det er vel nok et super billed,jeg er vild med alle dine fuglehuse. Hvor skønt med sådan en Onkel der kommer med kød og kan supplere din hukommelse når du går en tur på mindernes sti. Det er godt nok mange år siden jeg har ordnet gris, det er et pænt stykke arbejde, med hvor er det skønt når alle pakkerne er lagt i fryser. Godt at du tænker på fuglen, dem kan vi ikke undvære. Knus og hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Leila. Jeg elsker alle fuglehusene og der kommer unger hvert år. Det tror folk ikke. Men jo tror de er blevet vant til at bo tæt her i haven. Vi har to fodresteder.
      Den nye terrasse har også fået for her kan vi jo meget bedre se fuglene.
      Ja det er virkelig skønt med al den skønne kød i fryseren. jeg stor nyder det.

      Klem og en dejlig søndag
      Charlotte

      Slet