lørdag den 7. november 2020

Have sysler

 


Hvad laver vi hos Villa Fryd lige nu.
Jo der er jo stadig  ret lunt.
Ukrudtet gror, men heldigvis ikke så stærkt som i sommers.
Det lever og det hønsene ikke tager prøver jeg på.
Jeg er gået i beskærings mode.
Jeg er her i gang med at opstamme vores blommetræ.
Jeg elsker luft under træer og buske.
Hvis det ikke giver lækker blommer til sommer. Så ryger det helt.
Det har intet givet i år.



Så er der kommet et nyt træ i haven.
Ja faktisk hele to af dem.
Cotoneaster.
Allerede pænt store, over en meter høje.
Som jeg skrev i et tidliger indlæg så prøver jeg på at få liv i haven om vinteren.
Dette træ er stedsegrønt.
Jeg har bedt havens fugle tømme træerne for de røde bær.
Det er sket, vi har en fælles forståelse.
Til sommer kommer de yndigste hvide blomster på træet.



Kan i huske det lyserøde Casa Rosen bed.
Ellers kan et tidligere indlæg ses her.
Det er nu gravet op og jævnet med jorden.
Det fungerede bare slet ikke.
Roserne er flyttet rundt i haven og alle andre stauder og 
blomster er foræret til mine kollegaer.
Jeg er blevet meget opmærksom på at ting skal fungere, for ikke at tage unødig plads.
For den her hobby griber bare om sig og bliver ved og ved.



Jeg har faktisk en del stauder som atter blomster i haven.
Elsker man stadig kan tage lidt ind og have friske blomster i vaserne.
Det må absolut skyldes det lune efterårs vejr vi har.



Til Knæk cancer lavede jeg også min egen knæk cancer blomst på Instagram.
Når man uploader sådan en blomst og bruger # knækcancerblomst
så giver det 20 kr. til forskning. For hvert et billede.
Så syntes mine cafe au lait skulle bruges til formålet.
Nu skal de til at pakkes ned til vinter.
Der har jeg jo et fif. Det kommer snart.



På arbejdet pynter vi helt vildt med gran.
Her er et af mine store kors. Som fylder et helt gravsted.
Det bliver så utrolig flot når vi er færdige.
Altså jeg elsker det jeg laver. Dagen lang og altid.
Jeg får guld viden med hjem hver dag.



Her vil jeg give jer et lille fif.
Vi beskærer roserne nu, på job.
15 cm over jorden. De første 5 visner så er der 10 cm tilbage.
Jeg laver sådan nogle små snowflake rosetter og pakker roserne ind i.
Så er de beskyttet.
Så skal de nye skud ikke klippes væk i april.



Jer der er med på Instagram, i har set jeg er kommet til skade.
Det er jo voldsomme skarpe sakse vi står med og en grensaks ved ikke om 
det er en gren eller en lillefinger.
Her ses min hånd inden uheldet og helt intakt med masser af harpiks.
Jeg er lappet sammen og det går så super fint.




Jeg vil nu ønske jer alle en helt fantastisk weekend
Med masser af hygge, have vejr og glæde
Klem fra det nordjyske
                                                                                   P.s
Kan i se noget nyt....
Jep Ida-Katrine har sendt min underskrift 
fra Stockholm til bloggen.
Hun har det så godt og bliver mere og mere dygtig


18 kommentarer:

  1. Vil du også klippe roser ned sådan som du gør, med nye roser, der er sat i september? Jeg vil helt klart prøve med de andre. Men hvad med de nye, kan de klare det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha den er svær Mette.
      Jeg har aldrig prøvet at klippe roserne ned før april.
      På mit job gør de sådan hvert år og har gjort i 23 år.
      Jeg har tænkt lige at se hvordan roserne står til april, på job.
      Så passer det ikke helt. For har klippet alle lyserøde roser ned og vil se hvordan de arter sig. Så jeg kan sammenligne.
      Jeg ville ikke klippe de nye ned. De har slet ikke fået ordentligt fat endnu og er mere sårbare.
      Men er ny på feltet. Så måske andre bedre kan kommentere på det felt.

      Klem og dejlig lørdag
      Charlotte

      Slet
  2. Hvor er det skønt, at du er så glad for dit job! Dit granhjerte er bare så smukt. Men uha, sikke noget med saksen og din finger.
    Jeg har slet ikke tænkt på, at man kan klippe roser ned nu - tak for et spændende tip! Cotoneaster har vi også her, og de er bare så smukke lige nu med røde bær og høstfarvede blade.
    Dejlige billeder alle sammen <3
    Klem og ha' en rigtig god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Gitte.
      Hvor sjovt i også har de træer.
      Mine er faktisk helt grønne. Bliver de virkelig gyldne.......
      I dag skal jeg ud og plante under dem. Har fundet de skønneste blomster der er hvide om vinteren.
      Altså den have griber om sig.

      Klem og skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  3. Hej Charlotte
    Det må være dejligt for dig med dit arbejde, hvor du lærer noget nyt, så du kan få beskåret i din egen have, det er nemlig en god ting, men pas nu på fingrene.
    Tak for tippet, jeg vil straks gå i gang med de mange roser, jeg har tænkt på det længe, jeg fortalte Jas, at det havde jeg tænkt mig, han lød lidt skeptisk. Så mildt som det er hos os, kan der vist ikke ske noget ved det, så er der mindre at lave til foråret. Lige nu er det jo dejligt mildt vejr.
    Flot Cotoneaster du har købt, jeg har et anstrengt forhold til dem, hos mine forældre bredte de sig helt vildt, da de ikke længere kunne klare haven, der er ellers flotte eksemplarer, de andre var nok bare vilde.
    Klem og dejlig weekend uden vind
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lisbeth. Jeg skal nok passe på men når det ind i mellem går hurtigt........
      Jeg har aldrig tænkt tanken at beskærer roser nu.
      Men kan høre mange gør det. Tænkte bare jeg ville give jer det fif. Men du havde selv tænkt det.
      Bare husk at pakke godt ned.
      Jeg syntes det er et smukt træ, hvis man hele tiden er over det.
      Det skal beskæres jævnligt. Ellers løber det løbsk.
      Min kollega griner af mig når jeg siger. Hov her er en der skal have en høj page.
      Så er der en cotoneaster der skal klippes.
      Tro mig jeg elser at klippe og forme.
      Der er ikke meget ved mit job jeg ikke nyder.
      Jo siglende regn kunne jeg godt være foruden.

      Klem og en skøn weekend
      Charlotte

      Slet
  4. Jeg er begyndt på roserne, men jeg har et problem, for mange af dem er der blomster i, så jeg klipper kun nogle af grenene. Er der ikke blomster i jeres roser? Jeg gætter på, at det er engangs blomstrende roser, mon det er rigtigt. Jeg tænker ikke, vi får meget frost herovre, så jeg dækker ikke noget særligt, det er nok værre hos jer i det nordlige.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo jo roserne hos os er remonterende. Vi har klippet roserne af og de indgår i pynten på de forskellige gravsteder. Roserne har stået på.
      Her får vi altid godt med frost og Coko logo har jeg mistet på den måde. Men hun er også temmelig sart.
      God arbejdslyst med roserne. Det kan være hårdt arbejde med de torne.
      Klem og skøn søndag

      Charlotte

      Slet
  5. God morgen også her
    Jeg tænkte nok, at du havde svaret mig, tak for det. Det kan godt være, jeg skal være hård og bare klippe, men det er lidt svært. Tornene er ikke sjove, men heldigvis har vi nu vinterjakke på, så går det lidt bedre, selvom tornene ofte hænger fast i tøjet og man skal passe på fingrene.
    Klem og i lige måde
    forhåbentlig får vi solskin, det havde vi ikke meget af i går.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er bare sej Lisbeth at du sådan går igang.
      Jeg kan mærke jeg ikke når så meget længere.
      Mørkt når jeg køre hjemmefra og næsten mørkt når jeg når hjem igen.
      En anderledes mørk tid for mig.
      Jeg elsker jo lys og aftenerne i haven. Men det er ikke nemt nu.
      Så må weekenden bruges max der ude.

      Klem og skøn onsdag
      Charlotte

      Slet
  6. Skönt att få trädgården klar inför den kommande vintern nu...härligt att det finns lite blommor kvar också :)
    Alltid lika kul att kika in till dig här på bloggen!
    Höstkram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du sød Titti.
      Jeg tror ikke jeg når at få haven helt vinterklar.
      Syntes der mangler timer i døgnet.

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  7. Herlig innlegg fra din høsthage, Charlotte, fine nye trær.
    Godt med litt som piffer opp på vinteren også.
    Så heldig datteren din er som bor i Stockholm, det er en nydelig by, selv om du sikkert savner henne..
    Flott signatur, håper det går bra med deg etter skaden, vær forsiktig.

    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen tilbage her i universet Ida.
      Syntes det er så sjældent du er på for tiden.
      Måske det kommer igen. Man kan jo godt savne dig.
      Ja hun er heldig. Hun oplever så meget godt.
      Hun bruger verden som sin legeplads. Det kan dog være svært i disse tider.
      Om alt vil kommer hun hjem til jul.
      Vi kan jo ikke besøge hende.
      Tak det går fint med fingeren. Stadig indbundet og ukamp dygtig. Men det kommer vel snart.
      Fra i morgen må den få vand på sig igen. Det bliver noget nemmere.

      Klem og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  8. En gang imellem er man nødt til at starte helt forfra, det gælder både med træer, der skal fjernes og bede, der skal laves helt om.
    Sikke en flot grandækning du viser. Vi leverer jo gran til flere kirker, så det er altid sjovt, at se hvad det bliver brugt til. Vi dækker selv mine forældres grav og går altid en runde på kirkegården for at suge lidt inspiration fra de grave, som graverne har dækket, I er så dygtige :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja helt forfra Lene.
      Havde jeg den viden jeg har i dag. Så havde jeg gjort meget anderledes.
      Men heldigvis så er vi ikke altid eksperter. Det har sin charme også :)))))
      Nøjjjjj levere i gran. Det viste jeg faktisk ikke.
      Vi har jo 4 kirker og bruger rigtig meget gran. Nobelis er min yndling. Den grå blå farve er så lækker. Syntes normans gran er ufatteligt grimt og tyndt i år. Der går rigtig meget til for at dække med det. Ved ikke om det har med vejr og vind at gøre.
      Tak for de pæne ord med grand pynt. Der går jo sport i det. Jeg tror måske vi tager hul på sidste uge med pyntning. Så skal vi snart hjem og gå nogle måneder. Det huer mig ikke rigtig.

      Klem og en skøn søndag
      Charlotte

      Slet
  9. You are like a busy bee :-) It is wonderful to have time in the garden. I miss that every winter. :-) Hugs Yvonne

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Yvonne.
      Me too. I love the garden.
      The garden life and all the work out there.

      Hugs and a wonderfull sunday
      Charlotte

      Slet