torsdag den 1. august 2019

Slottet blev hvidt


Det er for vildt.
Her hos Villa Fryd.
Jeg er stadig i live, men har haft arbejdstøjet på.
Sådan ender vores ferier tit. Kæmpe projekter.
Vi har i hedebølgen arbejdet dag og nat.
Stået på de højeste steder i 32 graders bagende sol.



Sidste år fik vi vandskuret huset.
Vi var ved at være godt trætte af at se på det grå.
Nu skulle det blive hvidt.
Men først skulle et nyt vindue sættes i.
Et vi selv har designet.
I gamle dage var der forskellige vinduer i husene. Det vil vi prøve.
Så som vi skifter dem ud. Bliver de forskellige.



Her ser i den ene endegavl af huset.
Der er højt.
12 meter.
Vi ligger på en skrå grund og huset på den ene side er fulde tre etager
på modsatte side kun 2 1/2.
Så det er en ordentlig kasse, at skulle igennem.



Men vi bestemt selv at male huset.
Der var ikke så mange alternativer.
Det er så ekstremt dyrt at få håndværkere til de høje opgaver.



Jeg lagde ud. For jeg har ikke højdeskræk......
Men at komme så højt op i luften og det er ens arbejdshøjde.
Føj det var grimt synes jeg. Benene rystede let.
(Foto. Ørum)



Men jeg har en vilje af stål.
Det er den der ofte får tingene til at lykkedes for mig.
Jeg giver bare ikke op. Har jeg sagt a må jeg også sige b.
Men kan godt indrømme at jeg hadede det her job.
Først vande væggen, så male den og så male træværk.
To gange....
(Foto: Ørum)



De små lave vægge er så nemme at tage. Tager ingen tid.
Her ses hurtigt resultat.



Her står jeg kl. 00.30 og pudser vinduer.
Vi kan jo aldrig komme så højt op på en stige.
Så skal der også sættes sprosser på.
Det har vi aldrig fået gjort udvendigt i gavlene.
Det pyntede så meget at få det gjort på den rigtigt måde.
(Foto : John)



Her er der aftensmads pause.
Ida- Katrine og John kom hjem for at hjælpe.
De knoklede sammen med os fra start til slut.
John er så høj så det vi ikke kunne nå tog han bare.



Sikke det bliver flot.
Over lampen og under soveværelsesvinduet skal der 
males Villa Fryd.
Men lige pt står der ned med regn og har gjort i over et døgn.



Det her er bare mit yndlingsbillede.
Kim som har højdeskræk tager anden runde og maler alt det øverste.
Det er virkelig sejt gjort.



To gange har vi været over huset, udhæng og nogle vinduer.
Nu mangler sokkelen. Men må vente på bedre vejr.
Nu hvor der regner kan vi se huset skjolder.
Måske det skulle have nogle gange mere nu det er første gang.
Men det må blive næste år. Vores arme er lange og tiden opbrugt.
Nu fik vi endelig det hvide slot og pyntningen kan påbegyndes.




Hvor er det godt vi nåede det inden regnen brød ud.
Her har Ørum fanget vores hus i uvejret.
Husk man kan hvad man vil.
Det syntes jeg Kim er et godt eksempel på.

En skøn 1. august ønskes i alle
Knus

Charlotte


P.s
Husk roserne skal gødes en sidste gang nu.


20 kommentarer:

  1. Hvor er det fantastisk! Ja, du har nok ret i, at man kan, hvad man vil - jeg er dybt imponeret. Og det bliver så flot og helt fuldendt, når I over lampen maler Villa Fryd. Den kæmpe opgave havde jeg aldrig magtet :-)
    Ha' en dejlig dag og tillykke med projektet. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du sød Gitte.
      Jo jo det ved jeg du havde. Hvis der ikke var nogle alternativer og din drøm var et hvidt slot.
      Så er man sin egen lykkes smed og må op på den hvide hest.
      Jeg er så glad for det kun er kosmetiske småting der nu skal ordnes.....
      (vi skal have en stie til at ligge på taget for at nå muren ved skotrenderne. Liften var alt for dyb til at komme ind der)

      Klem og dejlig aften
      Charlotte

      Slet
  2. Seje seje seje seje seje JER, hvor er det blevet FLOT,godt "gået", tænk at Villa Fryd nu også er Villa Fryd det helt og aldeles udvendigt, smiler med jer. Klapsalver herfra, og stort TILLYKKE med drømmen der er gået i opfyldelse!
    Ha den dejligste dag
    Stort KNUS fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak hvor er du bare sød Anette.
      Mange vilde flotte ord.
      Det er dejligt det er over nu. en ubehagelig opgave :)))))))))
      Sov dejligt og drøm sødt

      Krammer
      Charlotte

      Slet
  3. Hej Charlotte
    Hvor er det fantastisk, tænk at I har turdet og orket, det er imponerende. Men nu kan I glæde jer over resultatet i forhåbentlig mange år. Det er dyrt med håndværkere, men alene i maling har det også kostet mange penge, for ikke at tale om leje af maskine, godt I ikke skulle op og stå på en stige, men det var nok heller ikke muligt sådan som huset ligger.
    Man kan hvad man vil, jeg er bange for, at jeg ikke hører ind under den kategori, men godt klaret af jer.
    Knus og tillykke med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for så mange fine ord Lisbeth.
      Vi kunne ikke nå med en stige. 12 meter er virkelig meget og ikke mange steder kan man få så lang en stige.
      Vi forsøgte også med stillads. Men det var alt for usikkert med den skrå grund.
      Så var der kun at leje den dyre kran. Den er bestemt ikke gratis. Malingen slet ikke heller.
      Det har været en meget stor post og det har stjålet pengene til vores sommerferie.

      Sov dejligt søde
      Klem

      Charlotte

      Slet
  4. Pu ha man bli'r helt forpustet af og læse din historie 🥴😘
    Dejligt I selv kan klare sådan en opgave, både besparelse og tilfredshed over at kan nyde det endnu mere, "selv gjort" er en go ting, bli'r man kun glad i låget af 🥰😎
    Hatten af for Kim, lider selv højdeskræk, så ved hva han ofrede..
    Knuss
    Lise-Lotte 💟

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lise- Lotte.
      Ja du har ret, selvgjort er så fed en fornemmelse.
      Men skal jeg være ærlig og var jeg rig. Så havde jeg betalt mig fra det.
      Det var hårdt og stressende.
      Mit ur viste 30.000 skridt hver aften og jeg føler ellers jeg stod stille i en lift.
      Men det gjorde jeg så ikke.
      Men nu er det værste overstået.

      Sov dejligt og drøm skøndt
      Charlotte

      Slet
  5. Jaaamen - hvor ER det blevet flot! Et kurfyrsteligt sted. Sikke et arbejde. For nogle år siden malede vi også hus, så jeg ved, hvor hårdt det er!
    Knus, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh så har du prøvet det Karen.
      Det er hårdt og forhåbentlig vare det 10 år før det skal ske igen.......... Til den tid har Kim vundet i lotto og vi betaler os fra det!!!!
      Puha vil ikke lige tænke på den opgave lige nu :)))))))

      Rigtig skøn aften
      Klem

      Charlotte

      Slet
  6. Der var engang en sej dronning. Hun boede på det store hvide slot sammen med sin mega seje mand ;)
    Hvor er det helt fantastisk vildt og utroligt godt gået. Kæmpe stor respekt herfra.
    Ønsker jer en dejlig dag.

    Knus
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak Lone.
      Det er virkelig fantastisk endelig at få et hvidt hus efter så mange års ønske.
      Nu skete det og så kan vi endelig komme videre og nu skal det pyntes op og nydes.
      Men så kommer næste projekt. Stille sidder vi vist aldrig.
      Men det er vel sådan vi ønsker det, eller stoppede det nok :)

      Sov dejligt
      Klem

      Charlotte

      Slet
  7. Jeg bøjer mig helt ned i gruset! Hvor er I begge to seje, så kæmpe et projekt at gå i gang med 👍 Hold da op det er blevet så flot. Sjov detalje med forskellige vinduer, men selvfølgelig hvem sku ku hvis ikke fru Fryd sku ku ;-) Nyd nyd det for pokker!! Slet ikke misundelig, men jeg gad dælme godt hvis mit gulstens blev forvandlet også :-). Knus Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Carina. For alle de flotte ord.
      Vi nyder det max og kan slet ikke fatte det er rigtigt.
      I dag fik jeg lavet et fransk hjørne op af huset.
      Sendte billedet til en veninde og hun ringede mig. Er det der jeres hus.........
      Altså hun har været her 89.000 gange. Men kunne ikke kende det med hvid baggrund.
      Jeg stor elsker det så mega meget.

      Klem og dejlig aften
      Charlotte

      Slet
  8. It is looking beautiful! All of you did an incredible job.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear, we love our new home.

      Nice weekend
      Charlotte

      Slet
  9. I er for vilde. Det se fabalagtigt ud. Jeg har ikke tidligere været højdeskræk, men der er sket noget i løbet af årerne. Synes heler ikke længere helt jeg kan hvad jeg vil. Det er noget med en ryg og hofte der driller. Der er efterhånden for mange lys i min lagkage :-))) Her går en del af ferien med indretning af nye rum. Nye møbler, bytten rundt på gamle møbler og maling. Intet går helt smurt. Puds der falder af væggene, en trappe der skal tages ned for at få ny madras ind og møbler der skal skilles før de kan flyttes og herefter samles igen. Lykken er at bo i et kringlet 60'er hus. Men skønt at få udrettetnoget praktisk, når nyt tag nu engang har nappet årets feriebudget. Glæder mig til at se mere fra din indretningshånd. Måske indgår murstenene fra fyrmesterens hus. Sjov historie. Vi besøgte også Rubjerg Knude for efterhånden 15 år siden, men vi havde kun sand med hjem i skoene.
    Dejlig weekend og fortsat god ferie.

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Susanne Josephine. Ja vi har for mange lys i lagkagen. Det kan mærkes på kroppen.
      Men min evne til at lukke øjnene er heldigvis ret god. jeg kan overhører ethvert signal :))))))
      Det lyder da godt nok til i har gang i en masse ting i huset. Du har ret det er så utroligt skønt når det er gjort. Ja sådan et tag er en kæmpe post. Så må ferien bruges på andet end rejser :0

      Skøn sidste uges ferie til jer
      Knus

      Charlotte

      Slet
  10. Jeg tænkte umiddelbart, I kalkede hus, når I vådtede det først? Det gør man åbenbart også, når man maler. Jeg føler virkelig med jer. Uh, sådan en proces trækker tænder ud. Over en lang periode. Man er nærmest et helt nyt menneske på den anden side! Med lange arme! Og kan stor nyde det! Hvor er jeres hus en perle. Blev så forelsket i det sidste billede, hvor man ser det blandt træerne. Mystisk og magisk og hyggeligt er det!
    Jeg tror i øvrigt ikke, jeg er den Laila, du kender. For min første kommentar her var til dit sidste indlæg. Kommer ovre fra Anettesflora.
    Alt godt til dig og jer/Mange hilsner fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Laila. Ej du er da vist ikke den Laila jeg kender. Men hvor er det skøn at få en til. Det glæder mig og du skal være så hjertelig velkommen.
      Du kan tro vi har lange arme og lige nu endnu længere. For nu er vi startet på et projekt med sten. Så tunge som et ondt ord. Vi får aldrig nok :)))))))
      Tak for alle dine flotte ord og ja vi nyder virkelig det hvide hus og jeg er startet med at pynte væggene op.

      Skøn weekend
      Klem

      Charlotte

      Slet