mandag den 8. juli 2019

En meget sjælden oplevelse


I går søndags havde vi en helt fantastisk oplevelse.
Jeg lagde ud med lørdag aften at kaste op og have ondt i maven.
Det fortsatte søndag.
Men pludselig tonede det frem på nyhederne søndag formiddag.
Rubjerg Knudes fyrmester bolig var kommet til syne efter sandstorm.
Sygdom skal bare ikke forhindre mig i en fed oplevelse.
Så afsted det gik.



Altså må sige når man ikke er helt ved muffen er det en lidt hård tur,
 at gå de 2 km stejlt op til fyret i meget blødt sand.



Men der var kampgejst og masser af folk der skulle
opleve det samme som os.



Da fyrtårnet blev bygget i 1900 lå det 200 m fra kanten.
60 m over havet.
Tårnet er 23 m højt.
Det har fungeret indtil 1968.
14. august 2019 påbegynder man flytning af fyret
for at undgå det styrter i havet. Der er kun få meter tilbage.



Fyret er smukt indvendigt.
Elsker det rustikke og sikke meget der er indgraveret gennem tiden.



Jeg havde ikke energie til de mange trin.
Men Kim løb op og tog et billede af AA og jeg der sidder mellen 
de mange smukke mursten der er kommet frem efter stormen.
Det er alle stenene fra fyrmester boligen.



Vi var ekstrem heldige med vejret.
AA turde godt at sidde ved verdens ende!



Det er altså også lige så smukt som i drømmeland.
Jeg er født og opvokset i Løkken,
så Vesterhavet er bare fantastisk.
Den 18. August skal jeg løbe Rubjerg Knude løbet.
Altså løbe i de her smukke omgivelser.



Dagens høst, de fedeste sten.
Vi måtte alle tage en stem med hjem som minde.
Det var jo præcis den historie der fængede mig
Jeg lever for noget der var engang.
Jeg har en plan med dem, for at ære og mindes den gamle fyremester bolig.


Tænk at være så beriget at få den ære
En fantastisk oplevelse for familien

Knus og skøn ny uge til jer alle

Charlotte


20 kommentarer:

  1. Sikke en fantastisk historie og nogle skønne billeder du har med hjem. Håber du har det godt igen efter maveondet.
    Hvor er det spændende, at man vil flytte fyret, så det ikke styrter i havet.
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig en fantastisk historie Gitte. Det måtte jeg bare opleve.
      Jeg er helt okay igen, bare mat.

      Skøn mandag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  2. Det var sejt gjort med ondt i maven og ikke helt på toppen, men det kan man så sige, at du kom ;) altså på toppen. Det var da også en speciel oplevelse, den kunne du ikke gå glip af og at få sten med hjem er jo lige dig.
    Knus og god bedring/god start på ny uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha præcis, jeg kom på toppen Lisbeth :)
      Nej nej nej det kunne jeg på ingen måde gå glip af. Det er så specielt at få lov at tage et stykke historie med hjem. Det måtte jeg bare.

      Skøn ny uge
      Klem

      Charlotte

      Slet
  3. Tak for en god Historie,måtte I så ha Sandbriller på 😎
    Der tror jeg aldrig jeg har været, ser rigtig smukt ud..

    Dejlig mandag
    Knuss
    Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej nej ingen sandbriller til os. Sandet havde lagt sig Lise-Lotte.
      Men kom lige til at se at jeg da er "rigtig" havemenneske.
      Brune arme og helt hvide ben. Ryg og popo skygger konstant.
      Da men står med en vis legemsdel i vejret :))))))))
      Ingen sol på bryst og ben til havefolket :))))))))

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  4. Sikke en fantastisk historie. Jeg kan godt forstå du måtte opleve det....og sten med hjem... OMG. Det er en særlig ting, og jeg elsker som dig også historien. KNUS

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis Susan. Det er sådan en ting man kan berette om mange år og så kan man vise hvor stenene er lagt.
      Elsker historie og at skab noget til vores efterkommere.

      Klem og god dag
      Charlotte

      Slet
  5. So so schön sieht das aus. Liebe Grüße Yvonne

    SvarSlet
  6. Så flott å oppleve!
    Det er så vakkert i Danmark, særlig ved kysten.
    Vi har vært på Danmarksferie flere ganger når guttene var mindre.
    Ha fine dager, Charlotte,

    Klemmer, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Kysten er smuk i Danmark. Specielt vester havet.
      Lige så smukt det er lige så hårdt er det også om vinteren.
      Her raser naturen uden omsvøb.

      Klem og en dejlig dag Ida
      Charlotte

      Slet
  7. Fantastisk oplevelse og lige i dronning Fryds ånd. Trist du ikke havde det godt. Men en sej jyde er du jo. Spændene hvad stenene skal bruges til.
    Du har sikkert en vildt fed ide ;)
    Rigtig god weekend

    Knus
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var virkelig en skøn oplevelse. En af dem man kan give videre til sine oldebørn.
      Sådan noget elsker jeg bare. Det giver mening.
      Men hårdt op af de bakker i løst sand og med et ikke for godt helbred :)))))

      God dag i regnen
      Charlotte

      Slet
  8. Dejligt, du fik det bedre, jeg har også dette punkt på listen over udflugtsmål.

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig også et skønt sted.

      Skøn dag
      Charlotte

      Slet
  9. Så spennende Charlotte, forstår godt at du gikk dit selv om du var syk.
    For mange år siden var vi i Blokhus hvert år. Minnes at det lå en kirke i nærheten som var nesten dekket av sand. Litt skummelt at sanden kan forandre så mye.
    Ha en fin sommeruke!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Turid.
      Ja er det ikke vildt som sand og blæst kan formøble tingene.
      Hmmmmm kan ikke lige huske kirken. Måske er det den tilsandet kirke du tænker på.

      Klem og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  10. Det er vildt smukke billeder. Af havet, sten, fyr og sand. Og jer! Hvor er du sej! Det er I alle!

    Hilsner i vinden, Laila



    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Laila og hvor dejligt at høre fra dig igen.

      Skøn dag i regnen
      Klem

      Charlotte

      Slet