søndag den 21. oktober 2018

Så kom der varme


Kan i huske mit opslag en fredag eftermiddag på FB, for en del uger siden.
Der kom der lige en rask ide til mig.
Eller rettere en ide vi længe havde talt om, men som vi bare ikke havde fået udført.
Al tapet skulle ned som i køkkenalrummet.
Her sker så meget for tiden og som jeg skrev for et par indlæg siden, så bruges tiden et andet sted.
Men som jeg får tid så laves mine indlæg færdige til jer.


Tip.......
Brug Bamseline til at sprøjte på det gamle tapet lag for lag. Så lysnes det!



Den gamle brændeovn skulle væk.
Den kunne ikke mere.
Men hvad skulle vi så!
I et piv gammelt og utæt hus på 300m2 kan du ikke holde varmen,
 med radiator alene.
Nu har vi jo her haft frost de første par gange i år!



Så jagten gik ind på en gammel smuk brændeovn.
Men Danmark er foregangsland på netop dette område.
Så alle ovne skal have filtre og godkendelser.
Så til sidst opgav vi og murede skorstens hullet til.
Så ærgerligt at alle de gamle ovne bare kan skrottes nu.
Her taler jeg om de virkelig gamle.
Godt jeg har min kakkel i køkkenet og den er godkendt for år tilbage.



Vi søgte overalt for at få en ovn der passede ind i vores hus.
Virkelig besværligt og virkelig meget dyrt.
Var der noget vi kunne lide så talte vi 100.000 kr. plus.....



Men så kom Gitte på banen.
Hun kendte præcis til et alternativ der kunne passe ind hos os.
Både udseende og økonomisk.
En ovn med svane fødder. Så let og elegant at se på.
Samtidig med den har et gammelt rustikt udtryk.



Det var ovnen.
Jeg var slet ikke i tvivl. Kærlighed ved første blik.
Inden den kom fik jeg de eksakte mål og kunne male et smukt mønster
under ovnen. Ud af en stor stencil Gitte også har lavet til formålet.



Så nu er der kommet varme i det lille hjem igen.
Nu går jagten blot ind på en gammel gnistfanger til gulvet.
Inden skorstensfejeren kommer og godkender den!

Det er virkelig blevet et kanon hjørne i stuen.
Så let og elegant gør den ovn sig. I al fald i modsætning til den gamle ovn.
Ja den har jeg aldrig elsket!

Knus og en super varm efterårsdag til jer alle

Charlotte


27 kommentarer:

  1. Godt I kunne få varmen igen med en flot brændeovn.
    Du har heldigvis kontakterne i orden.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lisbeth.
      Ja det er dejligt at have varmen nu. Der er koldt både morgen og aften.
      Syntes den er så smuk. Godt Gitte kom ind over.

      God dag
      Klem
      Charlotte

      Slet
  2. Godt å få varme igjen i huset nå, for nå kommer det kaldere vær.
    Kos dere med ny ovn:-)
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde.
      Ja her er blevet koldt og efterår.
      Nyder når der tændes op og man kan høre gnist og flammer.

      Smuk ny uge
      Klem

      Charlotte

      Slet
  3. Godt I fik varmen tilbage , før Vinteren sætter ind 😍

    Knuss Lise-Lotte 👒

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis sødesen.
      Vi stor nyder også det smukke nye møbel i stuen.

      God mandag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  4. Det er en rigtig fin kakkelovn, og det er så smukt med stencilen under. Må nok erkende jeg måske kommer til at låne idéen med at hænge redskaberne op. Har ALDRIG været fan af den tingest de ellers hænger på ;)
    Rigtig god søndag

    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lone.
      Ja den er rigtig flot, spinkel og rustik på samme tid.
      Syntes også det er så flot med den stencil. Det nyder jeg.
      Jeg elsker eller stativerne til redskaber. Gælder bare om at finde dem gammel nok.
      Den jeg har i køkkenet er utrolig smuk. Så det kan sagtens lade sig gøre.

      Rigtig smuk ny uge
      Klem

      Charlotte

      Slet
  5. Det ser bare godt ud. Du har ret i at det er ærgeligt med de ovne der er gamle og smukke men ikke opfylder de krav der er, vi har et meget gammel morsø ovn til at stå, vi drømmer er så at få den ombygget indeni så den kan opfylde de krav der er. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak sødesen.
      Ja den er så super fin altså.
      Tror du man kan få dem bygget rigtigt i dag?
      Den kakkel vi har i køkkenet, den fik vi bygget om for nok 5 år siden.
      Men den var ikke gået i dag.
      Flytter vi og tager den med.
      Så bliver der aldrig ild i den mere. Så vi bliver boende :))))))

      Smuk dag til jer begge to
      Klem

      Charlotte

      Slet
  6. Hvor er den super fin. Tillykke med at det lykkes ❤️👍

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak.

      Smuk ny mandag til dig
      Klem

      Charlotte

      Slet
  7. Jamen altså jeg var jo lige ved at tro at du havde hugget min ovn, men den står her da endnu. Min har så ikke de ben men et rum under til brænde og en bue oven på... ellers er det midterste fuldstændig ens. Valgt netop fordi at den ser lidt gammeldags ud og passer til mit gamle hus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor er det bare morsomt Rita.
      Ja det er vigtigt de passer ind. Er ret glad for den her.
      Endelig en ovn jeg selv kan finde ud af at tænde op i......

      Smuk efterårs dag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  8. Det ser vel nok altså bare Charlotte super godt ud :o) en gnistfanger ? hvordan ser sådan en ud ? det skulle ikke undre mig om jeg er kommet til at smide sådan en ud da vi ryddede op hjemme på gården hos mine forældre !

    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhhhhhhhhhhhhhh jeg holder mig for øjne og øre Linda........
      Håber da nogle har fundet den i containeren, hvis den er røget ud :))))))))
      En gnistfanger er en man har til at stå på gulvet ved kaklen. Den tager aske og gløder. Det er et lovkrav man har noget under der ikke er brændbart. Men jeg kan bare ikke lige finde den det sådan helt rigtigt skal være.

      Kæmpe krammer
      Charlotte

      Slet
  9. Hvor er den skøn, jeres nye brændeovn! Den ligner fuldstændig en med mange år på bagen. Det er vel nok godt, at der stadig laves sådan nogen.
    Klem og ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de smukke ord.
      Jeg er altså også ret vild med den.
      Godt Gitte lige kendte til firmaet der producere dem.

      Masser af klem
      Charlotte

      Slet
  10. Ej, hvor er den flot. Levende ild giver en vanvittig lækker stemning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret. Det kan bare noget.
      Den i køkkenet er jo lukket, så dejlig med en der har glas.

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  11. Elsker den buldrende varme, som en brændeovn giver. Det er bare ikke det samme at tænde for radiatoren. Men nemt. Forstår at du er blevet forblændet af jeres nye investering. Den er også let og elegant ift. de moderne ovne. Fantastisk smuk stensil veninden har lavet til dig :-) Og så til et bekymrende spørgsmål. Har du malet brændet hvidt med kalkmaling ;-)))))))
    Her nydes det at frosten endnu ikke har ramt havens planter. Rigtig dejlig uge til jer.

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for alle de fine ord Susanne Josephine.
      Ja en kakkel kan bare noget som en radiator ikke kan.
      Den er ret vigtig i et gammelt utæt hus.
      Gitte er jo indehaver af Living by langeland og lever af at sælge kakler og fransk guf.
      Som noget nyt kan hun også lave store stencil ny.
      Ha ha ha træet er til pynt. Alt for stort til at komme i kaklen.
      Det er en gammel pergola der var hvidmalet. Men den røg i en storm. Så kunne rafterne jo bruges til pynt :)))))))))))

      Smuk og dejlig dag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  12. Den er virkelig flott, den nye ovnen deres. Ingenting er som levende ild, vi har også en ovn i stua, er veldig fornøyd med den.
    Så fint ditt hvitmalte gulv er. Jeg spør som Susanne, har du hvitmalt ved også?😳😉

    Knus, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja sådan en ovn kan vi ikke undvære vel. Den giver en skøn varme.
      Ha ha træet er til pynt. Alt for stort til at komme af lugen til kaklen.
      Det er en gammel pergola fra haven, der var hvidmalet. Men den røg i en storm.
      Så den savede jeg op.

      Smuk dag Ida
      Klem

      Charlotte

      Slet
  13. Nydelig ovn Charlotte. Det ble virkelig en fin krok i stuen
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Bente.

      Dejlig dag til dig
      Klem

      Charlotte

      Slet
  14. Perfect inspiration :) and what attention to detail! I admire and congratulate.

    ดูหนัง

    SvarSlet