tirsdag den 12. maj 2020

Kan i hjælpe mig


Havens skyts engel blæser til fanfare.
Jeg har behov for jeres hjælp.
Planten ses her, den som det drejer sig om!



Sidste år købte jeg den yndigste lille sommerblomst.
Jeg storelsker den.
Den er så lille og fin, let og svævende.



Det lykkedes mig at tage frø af den sidste år.
Tænk frøene er kommet og nu står den atter i blomst,
det vil den så blive ved med til frosten tager den.
Men hvad er det for en blomst???



Jeg har aldrig stødt på den blomst før.
Er bange for at det ikke lykkedes med frøene igen.
Så en sikkerhed ville være at kende navnet.
Kan i hjælpe mig!


Den bedste dag ønsker jeg for jer alle
Klemmer

Charlotte

P.S
Iris fandt navnet på planten og jeg har nu sat foto ind.
Det er lånt på nettet.



16 kommentarer:

  1. Hvor er den yndig! Det var dejligt at du kunne frøende til give blomster i år.Det er desværre ikke en blomst, jeg kender, men jeg er sikker på, at en af dine dygtige blogvenner har svaret til dig.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Gitte.
      Jep kig du blot på foto forneden der er blomsten og navnet.

      Kæmpe klem
      Charlotte

      Slet
  2. Jeg tror, det er en slags brudeslør. Før har jeg kun kendt den som staude, men jeg mener at have set den sommerblomst, du viser til salg under navnet brudeslør. - Og den ligner også stauden (og et brudeslør :-) ) Yndig er den i hvert fald!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Nana.
      Nope det er det ikke. Har undersøgt selv for den kunne godt ligne etn brudeslør.
      Men navnet er fundet.
      Har lagt et foto ind med navn og billede forneden.

      Tak for gættet
      Klem

      Charlotte

      Slet
  3. Her må jeg give fortabt, måske har Nana ret, det kunne godt ligne lidt, når man googler.
    Klem og dejlig dag
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vildt Lisbeth. Syntes du har tjek på alle planter.
      Men navnet er fundet. Iris kunne det.
      Så nu har jeg sat et foto ind forneden med det rigtige navn.

      Klem og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  4. Rough Eyelash Weed / Blepharipappus scaber.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har total fuldstændig ret.
      Jeg har sat et foto ind forneden med navn.
      Tusind mange tak for hjælpen.

      Kæmpe klem
      Charlotte

      Slet
  5. Jeg tror faktisk, det er en fjeldarve. Prøv at se her hos Lotte Bjarke: https://helthenihaven.dk/tag/fjeldarve/

    Det er en, der står på min ønskeliste - den er så yndig.
    Knus, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig fin Karen.
      Men det er ikke den.
      Har sat et foto ind forneden. Endelig er den fundet.
      Det var Iris der var så skarp.

      Klem til dig
      Charlotte

      Slet
  6. A kind of Dianthus maybe?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nope dear Marijke.
      It is Rough Eyelash Weed / Blepharipappus scaber.

      Hugs and good evening
      Charlotte

      Slet
  7. Så søt den er, Charlotte, ja bladene minner om nellik som Marijke sier.
    Håper du finner ut av det,
    Ha en deilig dag,

    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Ida.
      Navnet er fundet.
      Det er en Rough Eyelash Weed / Blepharipappus scaber.

      Dejligt at have venner der kan hjælpe.

      Klem
      Charlotte

      Slet
  8. Jeg kender den ikke, men tror at Karen har ret i at det er en hvid Fjeldarve.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre Lene.
      Troede i havde ret. Men så kunne jeg godt se forskellen.
      Den her er endnu lettere.
      Det er en Rough Eyelash Weed.

      Sov dejligt
      Charlotte

      Slet