mandag den 6. januar 2020

De tre konger


I går var der hellige tre konger gudstjeneste. 
Hvad det indebærer kan i læse HER
 og læse om et af mine tidligere indlæg om vores traditioner netop i dag.




Dette lys er et Helligtrekongerslys.
En stav for hver af de vise mænd der gik den lange vej fra de tre riger og
bragte Jesus barnet nær os.
Det har netop form som en fork.



Lysene er lidt sjældne at finde.
Merete køber til mig. Nu er der ikke flere lys på lageret.
Har også sparet voldsomt på dem.
Måske jeg skulle forsøge mig, selv at lave dem.



Når lyset i aften er brændt ned til hvor de tre arme mødes.
Så er julen slut!
I gammel tid lagde man lidt krudt ind i samlingen.
Så der lød et knald og alle var klar over at nu var jule helt slut.


Smuk dag ønsker jeg for jer alle

Klem

Charlotte


12 kommentarer:

  1. Jeg vidste godt, at julen slutter til Helligtrekonger, men jeg kendte ikke lysene. Så blev jeg igen lidt klogere. Vores jul er for længst slut, men vi har stadig lys tændt i haven.
    Dejlig dag til dig
    Klem
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi har også lys i haven. Det bliver så mørkt uden.
      Vi plejer at tage lysene ind når den første sne har været her.
      Sne og lys er så smukke sammen.
      Men det kommer vist ikke til at ske i år.......

      Skøn tirsdag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  2. Så skønne billeder - dit lys med tre arme er ualmindeligt smukt og også figurerne af de tre vise mænd. I min barndom havde vi altid lys i juletræet en sidste gang helligtrekongersaften.
    Ha' en dejlig dag, klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Gitte.
      Ja vi havde også juletræet inde til den 5. januar.
      Den 6. skulle vi børn jo ud at lave løjer og de mange brugte juletræer var en del af det.
      De kom op i flagstangen, i skorstenene, på taget og hvad vi ellers kunne finde på.
      Men min mor og jeg er allergisk over for gran. Så nu kommer det ind den 23. december og ud den 26 igen.

      Klem og en dejlig tirsdag
      Charlotte

      Slet
  3. Ja nu er julen slut, og vi er godt igang med det nye år. Jeres bliver jo et spændende år, og igår var en helt speciel dag. Håber det gik godt med at få installeret Mads-Emil i det flotte hus.
    Smukke lys du viser.

    God dag til dig
    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja total slut. Men faktisk ikke i mit hovede. Har så mange juleideer at det er ved at sprænge :))))
      Det bliver det vildeste år og bestemt et godt år har jeg bestemt.
      Vores år 2020. Det glæder vi os alle til at opleve.
      Og jo tak det gik så godt i søndags. Meget underligt og har stadig hul i maven. Savner den knægt i alt.
      I går aftes tog jeg mig selv i at sige. Hov er det Madsen som kommer ind af døren nu!!!!!!!
      Det var det jo ikke, men dejlige gæster.
      Så min tankegang skal lige omvendes.
      Næste uge er det Ida-Katrine vi skal tage afsked med.
      Øv de bliver så vildt store. Men godt de er så vanvittig selvstændig og dygtige.

      Skønneste dag til dig
      Kram

      Charlotte

      Slet
  4. Yesterday the three kings arrived to town here.
    Traditional Christmas here is now!
    And all the kids got their presents now.

    Have a lovely January.
    Hugs,
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Oh it is so nice.
      I have read about it Susanna.

      Lovely day to you too
      Hugs

      Charlotte

      Slet
  5. Elsker dine figur, men det ved du jo. Her bliver Helligtrekonger mest brugt som undskyldning til ikke at få de sidste pynt væk. Det er faktisk ikke så længe siden vi snakkede om disse 3 mænd, og det er ikke helt så nemt at dykke ned i deres historie. Men der dukker fantastiske beskrivelser op med hvordan dagen fejres rundt omkring i europa. Jeg stemmer for at dagen også skal fejres herhjemme.

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det ved jeg og jeg skal nok forsøge at skaffe dig nogen. Har jo set dem nogle gange på loppemarked.
      Ja jeg syntes også højtiden skulle genskabes til fejring.
      I Spanien er det Hellig tre kongers dag at børnene får julegaver. Altså ligesom Jesus fik gaver.

      Klem og en skøn tirsdag

      Charlotte

      Slet
  6. Så fint du skriver om denne dagen, Charlotte.
    Lysene er så fine, men ja de er ikke så lette å få tak i.
    Ha en god kveld,

    Knus, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Ida.
      Ja det er så fine lys men de er så vildt svære at finde.

      Skøn aften
      Klemmer

      Charlotte

      Slet