torsdag den 9. januar 2020

Belysning


Hvordan har i det med belysning her i den mørke tid?
Jeg elsker lys, altså sollys. Mangler det meget om vinteren.
Jeg er ikke til de store lyskilder.
Lamper i loftet, er her gamle lysekroner.
Ellers er det små hygge lamper rundt omkring.
Og så er jeg i den grad storforbruger af stearinlys.



Hver dag hygges der med stearinlys.....
Eller rettere det gjorde vi!



Men må altså indrømme at jeg er blevet rigtig god til led lyd.
De har timer, tænder selv og brænder i 6 timer.
Dagen efter tænder de selv igen på samme tidspunkt..... 
indtil der ikke er mere batteri og der går ret lang tid.



De bliver pænere og pænere udført.
Jeg har dem der ligner kronelys og dem der er en tak højere og smallere. 
Bloklys og fyrfadslys.
Er jeg så gået hen og blevet den nye Greta Tuhnberg!




Ej det tror jeg så ikke lige.
I december har vi brugt 72 batterier!
Plus alle dem der er i de udendørs lyskæder.




Jeg elsker at have lys i alle vinduer.
Også de steder hvor man ikke holder øje.
Så her er de jo total fantastiske.




Jeg er kendt for at have mange stearinlys tændt.
Da Ida-Katrine blev konfirmeret havde vi 97 sølvstager på bordet.
Samt et lys på hver tallerken.
Sikke et indeklima......



Det er her forandringen er sket.
Mor og jeg har astma og mange lys gør bare noget for vores velbefindende.
Juleaften 2019 blev banebrydende.
Her var tændt rigtige stearinlys.
Bare knap så mange som der plejer sådan en aften.
For de kunstige fyldte halvdelen.



Faktisk havde jeg forsvoret at det nogensinde ville ske at jeg 
blev fan af kunstige stearinlys. Men det er jeg altså!
Har I det også sådan?

Den bedste dag ønsker jeg for jer alle

Klem

Charlotte






32 kommentarer:

  1. Yes vi bruger aldrig (stort set) stearinlys. Skuffen og skabet er fyldt med dem, men vi bruger dem ikke mere. Her er det også ledlys både ude og inde, men vi er ikke storforbrugere som i jeres hus. Lidt lys skal der nu til her i den mørke tid.
    Knus og dejlig dag - håber I er hjemme igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg elsker fortsat stearinlys og vil altid gøre det.
      Men altså de her ledlys jeg har fået fingerne i gør det nu meget godt.
      Vil sige at her bliver de levende lys aldrig for gammel :)))))
      Vi er hjemme i aften...... formoder jeg!

      Klem og en fantastisk dag
      Charlotte

      Slet
  2. Som kun du kan sige det... smukke billede og aktuel emne. Ja her er vi også på blandet lyskilde.Helt uden om batteri lys kommer vi ikke. Det er måske lige så dårligt et valg miljømæssig set, men i dag findes der jo genopladelige batterilys med bevægelig flamme både i tynd ,tyk høj og lav samt fyrfadslys og med fjernbetjening, så kan batteriforbruget jo begrænses noget. Alle de steder hvor det er mest sikkert at anvende batterilys er de placeret hjemme hos os, men på borddet er det "levende lys" Nogle af vores udendørs lanterne er også med batterilys, men stadig flest med stearinlys.vi er nu gået over til flere el julelys-kæder for der går mange batterier til .Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de fine ord Leila.
      Levende lys kommer vi altså aldrig uden om. De er smukke og intet kan gøre det ud for dem.
      Men ja du har ret. Vores lys blaffer også og til tider tror jeg de er levende. De lyser fantastisk op og svinger i lysstyrke. Er ret vilde med dem.
      Har også genopladelige lys og endda med fjernbetjening. Så vi er ved at være ret meget med på noderne.

      En skøn dag ønskes i ude på bakken
      Klem

      Charlotte

      Slet
  3. Det er bare så smukke billeder. Du har i hvert fald givet mig lyst til at prøve de nye batterilys - og det, Hos Egebjerg skriver, er helt nyt for mig. Jeg må bestemt på jagt.
    Ha' en dejlig dag, klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Gitte.
      Altså de lys jeg har der ligner mest levende lys er lavet af stearin. Så er der lige som en beholder kommet inden i som en kuglepen. Den kan bare vendes ud.
      De står og svajer i flammen og har forskellige lysstyrker som de selv styrer. Ser virkelig ægte ud. Måske jeg skulle lave en lille video af dem.
      Mine de smukkeste er fra Villa Collection, men de er vist gået konkurs.

      Klem og skøn torsdag
      Charlotte

      Slet
  4. Kan heller ikke få nok lys ✨✨✨✨ og ja vi er også begyndt at bruge flere led lys. Det er så skønt at man heller ikke skal være nervøs for om der nu går ild i noget hehe.... det er sket tit her 😬
    Smukke billeder, som altid.

    Smuk dag til dig
    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej lys de er altså fantastiske Lone. Men virkelig også usunde. Som i ret meget.
      Ida-Katrine var ved at fortælle mig om indeklima som hun er ekspert i.
      Man bliver forundret hvor mange partikler der sendes op.
      Men når det så er sagt. Så elsker jeg altså de levende lys.
      De kan noget som kræver meget af min hjerne for at finde i andre lys.
      Men jeg er på rette vej med 42 led lys.

      En skøn torsdag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  5. Ps
    Med små børnebørn er det altså også et hit med lys der ikke brænder nallerne 😉

    SvarSlet
  6. Vi har også led-lys i massevis. De giver ikke helt så pænt et lys, men i hjørner og i lanterner går det helt fint. Og jeg er nu glad for, at du ikke er den nye Greta Tunfisk. Så skulle du jo have haft smæk og være sendt tidligt i seng for at pjække fra skole ;-)
    Knus, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Karen, det er jo netop det jeg skulle.......
      Støtter dig helt i denne sag.
      Jeg syntes de nye "krone" led lys de er nærmest identiske med rigtige lys.
      Jeg er faktisk ret imponeret. Men har også taget lang tid at finde dem.....

      Klem og skøn dag
      Charlotte

      Slet
  7. Ja, det var så lige den stavekontrol :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Stavekontrol kan i hvert fald skabe smil på læben. Der kan komme de vildeste sætninger frem og fra nu af er du skyld i jeg må benytte det navn :))))))))))))))))))))

      Slet
  8. Skønt med LED lys�� Dog har jeg ikke samvittighed til alle de batterier, så her er indkøbt oplader og genopladelige batterier i massevis����

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi har også købt en oplader og batterier Helle. For det gik da helt vildt i december.
      Så nu er det med bedre samvittighed.

      Rigtig skøn torsdag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  9. He-he, ja, som du skrev i går ovre hos mig, så tænker vi i de samme baner i disse dage :-) Jeg har altså ikke kunnet vænne mig til batterilysene indendøre, men det kan være, jeg skal give dem en chance til. Og så har jeg endda tænkt på at udskifte de levende lys på juletræet med en lyskæde næste år. Jeg er ikke sikker, men det kunne være lidt nemmere ...
    Hav en dejlig aften - med masser af lys :-)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej jeg havde bestemt heller ikke troet jeg skulle blive til led lys.
      Men det er jeg pludselig. Det er skønt når man kommer hjem og der er mørkt.
      Så er der stearinlys i vinduerne der byder velkommen hjem.
      Vi har altid lyskæde på juletræet. De levende lys bliver tændt den 24.
      Men tror nok vi også her vil have de kunstige. Det er nemmest med børn og dyr.

      Skøn aften
      Klem
      Charlotte

      Slet
  10. Det er svært ikke at blive påvirket af tidens debatter og pludselig opdager man at man har ændret sig... Det sidste par år er jeg også gået mere og mere over til LED lys. Jeg begyndte sidste år i vores lejede lejlighed som jeg ikke ville sode til (det fortryder jeg dog da vi alligevel skulle betale for malere) og her er jeg så forsat. Det er jo smart at lysene tænder automatisk kl. 17 så det bare ser hyggeligt ud uden man har tænkt over det :o) Jeg havde dog stadig levende lys i adventskransen og kalenderlys, men ellers står den på LED.
    Som jeg også skrev til Nana så synes jeg at de LED lys der hedder Luna er superflotte og i åbne fyrfadsstager er det ikke nemt at se at de ikke skal pustes ud:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder så fornuftigt. Men øv i skulle betale for en maling alligevel Lisbeth.
      Du har virkelig ret i det du skriver. De hygger uden man tænker over det.
      Elsker jo at komme hjem og der er lys i vinduerne.
      Der er hygge stemning fra man træder ind.
      Jeg kender godt dine lys. Har nogle stykker af dem.

      Rigtig dejlig weekend
      Klem

      Charlotte

      Slet
  11. Det er smukke billeder du viser, fra jeres smukke hjem. Også om det er med kunstige eller levende lys.
    Det er interessant at læse andres kommentarer.
    Jeg ejer ikke et eneste ledlys/batteridrevetstearinlys. Det kommer sig af, et år med et utal af lyskæder til batteri, ude, holda-op-hvor-går-der-mange-batterier-til på et par måneder. Så nu er der kun lyskæder til strøm, og det er ikke længere de billige en års kæder. Og nu bruges der, kun, batterier i de helt særlige tilfælde.

    Er vild med Gretha, hvis hun var mit barn ville jeg være utrolig stolt, som jeg også er af egne børn:-)

    Jeg rå elsker levende lys, men må tilstå jeg ikke storforbruger helt så mange som jeg gjorde engang....men der er altid et par levende lys tændt der hvor vi er i hverdagen. Særlige lejligheder er der mange tændt,hvis folk kan tåle dem.
    God god weekend
    KNUS fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er altså også vild med de levende lys.
      Ville ønske det var forsvarligt for både miljø og mit helbred at have 20 tændt hver dag.
      Jeg elsker jo de vildt store armbevægelser........
      Men nu er her skåret ned til 1-2 stk. pr. dag

      Ja lyskæder kan sluge batterier. Men vi er ved at have skiftet vores ud. Så de holder en hel jul med kun 3 batterier. Vi har ikke udendørs stik. Hvilket er et stort ønske. For her skal igen være max overdådigt så masser af lys :))))))))

      Ja vi skal dæleme være stolte over vores børn. Det tror jeg også de fleste er. Heldigvis. Selv Gretas forældre. Men selve medie stuntet er på ingen måde mig. Men vi skal alle have lov at have vores unikke holdning. Bare det er vores egen!

      Den bedste start på en ny uge ønsker jeg for dig
      Klemmer

      Charlotte

      Slet
  12. So pretty photos!
    Yes, I would love to use traditional stearine candles more than something with batteries.
    We had both during Xmas but I still light up some tealights and candles in dark evenings.

    Have a nice Sunday!
    Hugs,
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. I also love candles Susanna.
      Love the warm color and the danish hygge (joy).

      Nice day dear
      Hugs

      Charlotte

      Slet
  13. You have a wonderful and cozy home! Hugs Yvonne

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Yvonne.

      Hugs and a nice evening
      Charlotte

      Slet
  14. Så mange flotte bilder!
    Dine batterilys, som ser ut som kronelys, ser veldig ekte ut. Tror ikke jeg har sett så mange av dem.
    Jeg har noen kubbelys, som er på batteri, noen på oppladbare batterier også. Jeg må innrømme at her blir det brent mest levende lys. Samtidig er jeg litt brannhysterisk, så har aldri levende lys i rom vi ikke er. Da blir det elektriske lamper rundt omkring, for lys må det være i mørketiden.
    Ha en fin helg med masse koselig smålys, Charlotte.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine fine ord Turid.
      Ja jeg elsker altså også de ægte lys. De kan noget som de kunstige ikke kan.
      Men hos jer hvor huset er af træ, skal man jo passe ekstra på.
      Så kan godt forstå du passer godt på.

      Klem og skøn aften
      Charlotte

      Slet
  15. Jeres hjem må være så smukt med lysekroner, Charlotte. I love it! Og al jeres anden lys. Et vigtigt emne at tage op, i den her tid.
    Jeg har det ligesom dig. Kan ikke li' stort lys, og har mange små lamper. Og så brænder jeg bi boks lys, for dem producerer min storebror for tiden, på det værksted hvor han arbejder. Jeg bliver så rørt, når jeg får dem, at jeg næsten ikke nænner at bruge dem.
    Jeg synes, Greta Thunberg gør det allervigtigste arbejde, nogensinde, for vores menneskehed og for vores jord. Men det handler ikke om, hvad jeg synes eller ej. For hendes arbejde er fakta.
    Jeg støtter hende, selvfølgelig.
    Og alle må have deres egne meninger, det er jeg helt enig med dig i, selvfølgelig. Men vi voksne må ikke mobbe børn, og kalde dem Tunfisk, fx. Det er ikke sjovt.
    I øvrigt, omkring lys : Jeg tænker tit, at vores trang til at brænde stearinlys, er os, moderne menneskers erstatning for de bål, som vi samledes om engang, i urtiden. Vi har brug for ildens kraft.

    Rigtig god weekend til dig og dine. Fra Laila:)







    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak for de fine ord Laila.
      Ja lysekroner de er altså så skønne. Dem kan man aldrig få nok af.
      Hvor er du heldig at få så fine lys. Kan godt forstå det er ekstra svært at brænde dem.
      Det er så godt man har fundet det bivoks frem igen som lyskilde.
      En rigtig skøn konklusion på bål og lys. Det har du så meget ret i.
      Du har også ret ang. mobning, det er ikke pænt at gøre. Det må stoppe.
      Tror nu ikke jeg mente det helt på denne måde.
      Men vores mobiler lever til tider deres eget liv og når de så begynder at stave og komme med ord selv. Så kommer jeg altså nogle gange til at grine. For det kan blive meget meget komisk.
      Det syntes jeg tunfisk var. Men bestemt ikke for at mobbe. Det ligger mig ret fjernt!

      Den bedste aften ønsker jeg for dig
      Klem

      Charlotte

      Slet
  16. Undskyld, Charlotte. Jeg så slet ikke, da jeg skrev sidste gang, at I havde problemer med stavekontrollen. Altså! Ja, det er vildt tit, meget komisk. Det giver jeg dig ret i.
    Jeg mener, jeg har læst det før, det med Greta og tunfisk, i medierne, og derfor blev jeg i et øjeblik hidsig og ked af det. Og kom op på barrikaderne for hende!
    Jeg tænker ikke sådan, Charlotte, at du er en der mobber. Det må du aldrig være i tvivl om.
    Du er sådan en sød og sej kvinde, med masser af magi!

    Ha' en dejlig dag! - fra Laila.












    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Laila. Nej nej det tænker jeg ikke. Det skal du altså ikke tænke mere over.
      Det var bare en total misforståelse helt fra starten af.
      Sådan går det nogle gange og tænk, hvor fint man kan redde tråden ud.
      Den bedste dag til dig

      Knus

      Charlotte

      Slet