tirsdag den 25. juni 2019

Spændingen er udløst


Når roserne springer ud så er det præcis som at være barn.
Stå i den største slikbutik og bare få lov at mæske sig.
Sådan har jeg det virkelig.
Den smukhed og de dufte, de er rigdom.
Derfor er det også ekstra hårdt når der er fyldt med sygdom blandt gudinderne.



Sidste efterår tømte jeg mormors have.
Jeg tog en masse ens gamle roser. De var for længst afblomstret.
Jeg vist kun de var gamle og lyserøde.
Men nu er spændingen udløst.



De smukkeste velduftende roser. Som her er lidt medtaget af regnen.
Kender i navnet så byd endelig ind.
Jeg ved kun det er en meget gammel dansk rose. Ca. 40 cm høj.
Jo mere den springer ud jo sartere lyserød bliver den.
De to rosa glas skåle er også nogle jeg arvede fra mormor.
Hvor heldig kan man være at ingen andre ville eje dem.



Både mormor og jeg elskede og elsker rabarber skum.
Jeg har arvet fra hende, at jeg kan spise dessert til morgenmad.
Sukker direkte ind i årene, så har jeg det bedst.
Jeg fik en kæmpe portion rabarber, af min veninde Flytte.
Så der blev fremstillet dessert.
Skålen her passer perfekt i farven til det romantiske rosenbord.



Min yndlingsrose er også sprunget ud.
A whiter shade of pale.
Den elskede mormor og fik masser af buketter lige indtil december.
Den dufter guddommeligt. Virkelig.
Tænk det var en fødselsdagsgave fra rosenfeen for år tilbage.
Får besøg af hende i morgen, glæder mig. Hun skal lige udrede lidt rosenkvaler for mig.
 Så hun igen kan have bilen fyldt med Jas roser.
Det er hun fantastisk sød til altid.
Tør ikke lige nu hvor roserne sådan driller mig.


Masser af krammer og duftende rosenhoveder

Charlotte


13 kommentarer:

  1. Godt du endelig fik rosenblomstring, det er en fin gammel rose. Navnet kan jeg ikke fortælle dig, det er svært at finde ud af, så skal man alligevel være skrappere end mig, måske Jas eller Knud Pedersen kan, men ikke mig. Det ser lækkert ud med rabarberskum og så til morgenmad :)
    Kæmpeknus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lisbeth.
      Ja det var så rart den endelig blomster den rose.
      Der er svag duft og jo mere udsprunget jo svagere duft.

      Kram og skøn søndag
      Charlotte

      Slet
  2. Dine roser er bare så smukke! Jeg elsker roser, men ved ikke ret meget om dem. Og din rabarberskum ser fortryllende ud. Vi har en stor park i Gerlev med gamle roser. Der elsker jeg at gå tur.
    Klem og dejlig sommerdag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er så god til at opleve Gitte.
      Jeg ville også elske at gå langs de gamle roser.
      Jeg ville stjæle al deres duft.

      Klem og smuk solskins søndag
      Charlotte

      Slet
  3. Har du spurgt på et Gartneri eller Bĺomsterhandler ..??
    Har prøvet at Google, gav ikk rigtig et svar til dig 🌺
    Du skal nok ha fat i ham Have "tossen" Manden Claus Dalby 🌺
    Knuss
    Lise-Lotte 🌺

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har fået et tip Lise-Lotte.
      Måske det er den rose men venter lige lidt, vil være sikker.

      Skøn søndag
      Klem

      Charlotte

      Slet
  4. Så nydelige roser.
    Heldig er den som kan arve roser fra sin mormors hage.
    Jeg skulle ønske roser trivdes bedre i min hage, så jeg kunne hatt mange. Men har ikke gitt opp ennå...
    Ha en fin dag Charlotte

    SvarSlet
  5. Hvordan går det med rosene dine, har du blitt kvitt noe av sopp og annen elendighet som rammet rosene dine?
    Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Turid.
      Nej jeg har desværre ikke fået bugt med de mange sygdomme.
      Men ved jeg næste år skal forebygge og så vil jeg skolde min saks hver gang jeg bruger den til en rose.
      Så lidt har jeg lært mig.

      Klem og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  6. Det er vel nok en skøn rose, jeg er slet ikke rosenkender, jeg synes egentlig at mange af dem ligner hinanden, men det bliver de jo ikke mindre smukke af :-) Det er dejligt at arve sådan en.
    Jeg elsker også gamle glasskåle og var også heldig at jeg var den eneste blandt os fem søskende, der havde lyst til at arve min mors røde og lyserøde glasskåle.
    Hils rosenfeen og sig at hun snart må tage mig med over til JAS, jeg sad i weekenden og kikkede på hans hjemmeside.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja mange roser ligner faktisk hinanden. Men så er der lige et tvist.....
      Åhhhh den hjemmeside er forfærdelig. Rosenfeen griner af dig og tro mig jeg sagde nej til at få flere roser af hende. Hun tilbød at køre inden om Jas. Men med alle de sygdomme tør jeg ikk lige nu. Må vente til efteråret.
      Ja de rosa glasskåle kan noget helt særligt på et romantisk bord.

      Klem og smuk søndag
      Charlotte

      Slet
  7. Vakre roser du har, Charlotte.. Så fin farge på din rose fra din mormors hage.
    Det er en glede med roser, må ha vært spennende å følge med blomstringen på de nye.
    Tenker jeg skal skaffe meg A whiter shade of pale også.
    Ha en fin ettermiddag og kveld,

    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Ida.
      Ja det må du altså. Den rose er så smuk. Jeg tror jeg skal have to mere. Kan ikke modstå den.

      En stor klemmer her i solen
      Charlotte

      Slet