søndag den 24. februar 2019

Der bor en bager.....



Jeg tror ikke nogen af jer er i tvivl om hvor glad jeg er for vores køkken.
Det bliver et år her i slutningen af februar.
Jeg er her så snart der er tid til det.
Det er så lyst og afstemt. Helt mit drømme køkken.
Var der noget jeg skulle lave om så var det væggen med køleskab og ovn.
Men det skal jo være der. Selv om jeg syntes det er grimt.
Vi kan ikke undvære nogle af delene.




Stod det til mig så skulle jeg bla. have noget med mad at gøre i min fremtid.
Jeg elsker at bage og gør det dagligt.
Jeg udvikler og prøver mig frem.
Jeg hader masseproduktion men elsker det unikke.
Der er dog lang vej for at opnå det perfekt.
Her i skålen har jeg fået inspiration fra Nada.



Et gryde brød.
Her er dejen æltet sammen.
Jeg følger aldrig en opskrift.
Det her brød er bygget op omkring surdej, rugmel og Ølands hvede.
Jeg har købt en bid af en 25 år gammel surdej hos Aurion.
Man kan altså også lave en selv. Det tager bare lidt tid.
Jeg gemmer ca. 1. dl. i køleskabet af det nye brød jeg slår op.
Har det i min surdejs dåse.
På den måde fornyes surdejen altid.
Den kan stå 3 uger uden fodring eller fornyelse.
Surdej gør altså noget for et brød.



Brødet står på køkkenbordet i 24 timer og bobler lækkert op.



Efter et døgn vender jeg det rundt i mel. Folder det på kryds og tværs
pakker det ind i et mel drysset viskestykke.



Efter to timer vælter jeg det ud i en glo hed gryde.
En støbejerns gryde er nødvendig til dette brød.
Så er det bare at bage brødet.



Altid spændende at se resultatet. For det er aldrig ens.




Husk at følge mig på Instagram. 👍
Her ligger jeg billeder op fra min hverdag. Dagligt.
Under story lagde jeg dette brød op i fredags.
Jeg fik ikke bare en men mange henvendelser om ikke jeg
kunne lave et indlæg med mine brød.



Det her har mega store lufthuller og boblerne kan man også se på den sprøde skorpe.
Dette brød er bygget op af Ølands rug, hvedemel surdej, salt og vand.
Det har stået overdækket i køleskabet et døgn.
Det er det man kalder et vådt brød. Altså dejen er meget klæbrig og lang.
Bagt på en glo hed bagesten ca 40 minutter.



I må skrive hvis der er spørgsmål til brødene.
Nu lakker ferien mod enden. Det er altså altid trist.
Elsker når vi er samlet og har tid.
Så nu skal den sidste dag nydes max og selvfølgelig med friskbagt brød

God søndag
Klem

Charlotte


12 kommentarer:

  1. Uhm det ser lækkert ud, jeg elsker groft friskbagt brød, men det er ikke normalt det, der står på min todo liste, det er vist mere haven :)
    Dejlig søndag til dig og din familie
    Krammer
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså også fantastisk med en sej sprød krumme.
      Jeg vil gå langt for sådan et brød.
      Du er en tryllekunstner i en have Lisbeth.

      Smuk dag og god ny uge
      Charlotte

      Slet
  2. Hvor ser det dog lækkert ud - og hvor er det en god idé, at du har købt surdej hos Aurion! Jeg elsker også hjemmebagt brød, men det er ikke ofte, vi får bagt her i huset.
    Ha' en dejlig søndag, kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det søde.
      Jo her bages nærmest hver dag. Men med to drenge hjemme. Så skaber det jo ofte glæde.
      Smuk mandag til dig.

      Klem
      Charlotte

      Slet
  3. Hvor ser det lækkert ud 😁😍

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du bare sød.
      Smuk ny uge Carina

      Klem
      Charlotte

      Slet
  4. Lækkert med nybagt brød. Surdejen fra Aurion er rigtig god. Den har jeg brugt rigtigt meget, men er nødt til at skaffe mig en ny. Dit brød ligner meget det jeg bagte i caféen for hundrede år, og en madpakke siden 😆
    Rigtig smuk søndag til jer

    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en rigtig god surdej Lone.
      Jeg tror ikke der er meget af originalen tilbage. Den er jævnligt fornyet.
      God brød er altid lækkert og jeg elsker at have det i huset..... Men bliver bare spist hurtigere end jeg kan bage et nyt.

      Smuk dag
      Charlotte

      Slet
  5. Drømme Køkken og lækkert Brød 😍

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lise- Lotte.
      Altså jeg kan jo kun give dig ret :))))))))

      Klemmer
      Charlotte

      Slet
  6. I love to bake bread at home, but whenever I bake i cannot get the fluffiness as the store bought bread. :(

    SvarSlet
    Svar
    1. No, it is also really difficult and requires a long time trial.
      But suddenly it is there.
      So keep up the good job.

      Hugs
      Charlotte

      Slet