onsdag den 14. december 2016

14. December, Jule køkkenet


Tænk engang 14. december. 10 dage til juleaften.
Hvert år siger jeg altid. Jeg når aldrig det jeg gerne vil.......
Men i år kan der sættes flueben ved kagerne.
Her i huset er der nemlig masser af liv, masser af hjælp og en masse fornemme gæster.



Hele huset emmer og dufter af jul.
Mit køkken er indtaget af intet mindre end Pauline og hendes kage udsalg.
Hun har så travlt i konditoriet. Så i år har hun besluttet at der skal være kage udsalg.
Alle veninderne hjælper til. De har en fast turnus vagtplan.
Så jeg kan love jer for her er liv og glade dage.
Det mylder ind med kunder og damerne kan i den grad snakke et øre af dem
inden de går ud af døren igen.
Karl er blevet bydreng. Han fragter den ene kage op efter den anden.



Kunderne og specielt børnene står med næserne trykket flad mod ruden.
De er meget interesseret i de fine kager.
Men Pauline ved også lige præcis hvad der kan friste de små øjne.
Hun er en ørn til at dekorere et butiks vindue og helt fantastisk med sit bagværk.
Hendes absolut yndlings ting er det lille franske flueskab på øverste hylde.
Fragtet hjem på speciel order til Pauline fra Living by Langeland.
Her i opbevares de mest dyrbare kager. Er i heldige bliver de vist næste år.
Men det kræver overtalelse for Pauline værner om de kager.







En meget speciel appelsin som Pauline får importeret direkte fra Frankrig.
Et hemmeligt sted i landet dyrker de denne sjældne frugt.
Der udvindes kun få om året og med kurer bliver den fragtet til konditoriet.
Paulines skolekammerat Katja har introduceret hende for denne fantastiske
sjældenhed. Så det er ikke så sær at de to har et helt specielt bånd.
Det er nemlig Katja der sørger for at frugten lander i sikkerhed sidst i november
i konditoriet. For ingen jul uden denne sarte skønhed.


Over alt er der gang i fremstilling af de skønneste kager.
Pauline elsker julen og Frk. Pots er ekstra sirlig med at indpakke de små kager
i specielfremstillede poser. Enten er der trykt på dem eller også afsluttes
posen med en fin vaniljekrans. Intet er overladt til tilfældighederne.
Det er en sand fornøjelse at opleve damernes arregemente.



















Selv den gamle kakkel er taget i brug.
Her serveres der æbleskiver til børnene.
På gammeldags maner vender Moster Grethe den ene skive efter den anden.
Det er noget hun har været dygtig til hele sit liv.
Som den næst ældste ud af en stor søskende flok var det hendes opgave til jul.
I midten er der selvfølgelig et lille stykke æbletern der har lagt 
i vanilje lage.
Ja sandt at sige er der kø fra dørene åbnes til de lukker igen til aften.
Et sandt tilløbs stykke.









Nu kommer Pauline jo fra Frankrig og der benyttes der mandler i 
de fleste fornemme kager.
Så mandelkværnen er rødglødende. 
Er spændt på om den holder sæsonen ud!
Madame La Ferralis er en mester i at male dem til mel.



Her bliver kagerne vejet. For de sælges til priser af 100 g.







Denne helt specielle julesmåkage er Paulines varetegn.
Den sælges i stakkevis.
Det smukke mønster gør at de smager langt bedre end forventet.
Man kan virkelig smage mønsteret.







Den her jul har været en overdådig fornøjelse.
At se alle damerne og Karl i hyggeligt samvær og i et fælles projekt.
De er i den grad enige om at dette skal blive en fast tradition.
Efter fyraften mødes de alle i konditoriet.
Så støder Marie til. Hun har nemlig nok at se til.
For vi skal jo alle have juleduge og det fineste stads tøj gjort klar.
De har virkelig et venskab og er indbegrebet af højtiden.
Næste kærlighed og hjerte varme.
Vi priser os alle lykkelige over de har valgt os som lods ejere.

En helt igennem fantastisk dag til jer alle hver og en

Juleknus
❤💝❤

Charlotte


P.s
The White Cottage
har sat misteltenen fra mit jule logo i produktion.
I kan kontakte Sisse HER.
Gæt hvad mine vinduer skal være fyldt med næste år!


Her ses Sisses smukke stencil. 

11 kommentarer:

  1. Herlig fortælling om de travle damer. Det må være en helt særlig kage når man kan smage mønsteret...den var ret god ;o)) Nu kom jeg lige til at tænke på dengang jeg lavede en dåse vaniljekranse til pigerne oppe på kirkegården fordi de havde samlet en masse potter til mig. De takkede pænt og sagde at de var gode, men de havde fået så frygtelig meget luft i maven af hullerne.
    God dag til dig.

    SvarSlet
  2. Kæreste Charlotte.
    Tusind, tusind tak for alle de smukke billeder. Det har taget mig mere end en time at se på alle de skønne detaljer. .Jeg har en lille samling af klejnesporer, der sammen med andet, er pakket væk for at give plads til julepynten, men jeg kan se, at det netop er nu, de skulle ligge fremme.
    Ønsker dig og din familie en vidunderlig dag i konditoriet.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
  3. Dejlig fortælling om skønne personer. Så levende en fortælling. Ville endnu engang gerne være besøgende i konditoriet. Og fantastisk skønne billeder. Jo her i huset er der også bagt masser af småkager. Altid flere end vi kan spise. Mht. kagehuse købte jeg disse færdige i år, en hurtig genvej. Meeeen dårlig ide. For efter 2 dage hvor de havde stået efter datteren og veninden havde pyntet husene, faldt de sammen. Var blevet bløde af al glasuren og karamellimen.

    Ha' en skøn dag
    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
  4. Sikken voldsom trængsel og alarm.... kan man vist godt synge om konditoriet. Så dejlige billeder og herlig fortælling. Vil nyde billederne igen og igen, for der er da inspiration i hvert et hjørne. Tusinde tak for endnu et fremragende indlæg.

    Ønsker dig en herlig dag kæreste ven 💕
    Knus Lone

    SvarSlet
  5. Igen en fantastisk fortælling, og et indlæg fyldt med lækre billeder, og smukke detaljer. Altså som altid, en fornøjelse og nydelse at kigge med hos dig Charlotte. Du inspirer på måder jeg ikke helt kan sætte ord på, men jeg ved det<3
    ha en fantastisk dag
    Knus Anette

    PS også smiler jeg over Ritas sidste bemærkning om vaniljekransene;-)

    SvarSlet
  6. En dejlig fortælling om jul som i gamle dage. Sidder og bliver helt nostalgisk :-)

    SvarSlet
  7. Jamen så travlt der er....dejlig fortælling så vi kan følge med hvad de damer laver... Det er helt utroligt alt det vi får bag een kalenderlåge, godt børnene ikke ved det, når de står med et lille bitte stykke chokolade af tvivlsom kvalitet ;-0 DET her er julekalender der batter : 0 ) bliver aldrig træt af at nærstudere alle billeder. Ha en dejlig aften Knus Carina

    SvarSlet
  8. Sidder og smiler, elsker bare din julekalender. Ren hygge, nostalgi og juleglæde.
    Julehilsen Anette

    SvarSlet
  9. Helt fantastisk og koselig hos deg. Nydelige bilder
    Klem

    SvarSlet
  10. Nanna Pedersendecember 15, 2016

    Så smuk en fortælling. Jeg drømmer mig helt hen :-)
    Og sikke smukke billeder! Jeg har længe drømt om at se flere billeder fra dit køkken og det gik så i opfyldelse idag ;-)
    Du bor så skønt søde Charlotte!
    Knus Nanna

    SvarSlet
  11. Kære Nanna, Bente, Anette, Carina, Nana, Anette, Lone, Susanne Josephine, Eliane og Rita <3

    Tusind tusind tak for alle jeres henrivende kommentarer. Nejjjjjjj hvor jeg nyder dem hver og en. Jeg trives med det her og ville ønske jeg kunne leve af det. Aldrig som i aldrig har jeg følt så meget glæde fra jeres side som her i julekalenderen. Hvor er det bare fantastisk at vi kan glæde hinanden på den måde :)

    Rita det var da en formidabel kommentar om de vaniljekranse. Der måtte jeg trække på smilebåndet med lyd på!

    Eliane jeg er lidt ked af at stjæle din tid med billeder:) Men hvor er det skønt du nyder dem :)

    Øv øv øv med jeres kagehuse Susanne Josephine. Det er så synd når børnene har lavet noget som bare ikke holder. Jeg har tænk på at ville bage et i saltdej. Så jeg kan tage det frem år efter år. For det tager oseaner af tid at pynte det, syntes jeg. En rolig hånd er påkrævet :)

    Tusind tak for jeg atter måtte stjæle en tid af jeres og forhåbentlig til gengæld inspirere jer lidt.

    Masser af juleknus

    Charlotte

    SvarSlet